Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kommer iLife att släppas för Windoze?


Nils Holmlöv

Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

Som vi skrev om på nyheterna idag går det rykten på nätet om att Apple försöker köpa Roxio. Enligt engelska the Register kan Apples motiv vara att de vill åt Roxios Windoze-program, vilka skulle kunna användas som grundplåt i ett iLife-paket för Windoze.

 

Bör Apple använda sin erkänt skickliga gränssnittsmakare för att göra program även för Windoze, eller bör man utnyttja iLife-paketet som en slags "killer app" för att kränga Macar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kan jo gjøre som Microsoft. Lage en versjon for det konkurrerende operativsystemet, la denne versjonen bil svært populært, og så vise at "gressetet er grønnere på andre siden" (dvs. at Mac-versjonen av iLife er såååå mye bedre ;) ).

 

Just a thought.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vi skrev om på nyheterna idag går det rykten på nätet om att Apple försöker köpa Roxio. Enligt engelska the Register kan Apples motiv vara att de vill åt Roxios Windoze-program, vilka skulle kunna användas som grundplåt i ett iLife-paket för Windoze.

 

Bör Apple använda sin erkänt skickliga gränssnittsmakare för att göra program även för Windoze, eller bör man utnyttja iLife-paketet som en slags "killer app" för att kränga Macar?

Om vi frågar oss varifrån de nya Macägarna ska komma, och svaret är Windowsanvändarna, så bör ju användarvänlig programvara och operativsystem från Apple vara det mest naturliga sättet för Apple att marknadsföra sig. Mac OS X på de beige burkarna är kontroversiellt men skulle få stor publicitet och knappast drabba försäljningen av Apples hårdvara negativt, därtill är de redan frälsta alltför lojala.

 

Efterhand skulle sannolikt nöjda användare av Apples mjukvara på Windowssidan få en nyfikenhet även på Apples datorer. Som det nu är väcks inte den nyfikenheten naturligt. Många lever i ett plattformscelibat. Jag arbetar med kunder som inte vet vad en Mac är. Ett iMovie eller ett iTunes skulle kunna fungera som början på en upplysning.

 

iPod för PC är förresten ett framgångsrikt försök att sälja in "delar av Apple" till det beige folket. Inbrytningen har redan börjat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Etter at aciboa nevnte å bringe MacOS X til de "beige burkarna" som del av å markedsføre Apple, kom jeg til å tenke på QNX software solutions. For noen år siden lastet jeg ned en demo av QNX sitt operativsystem. Systemet fikk plass på en floppy diskett og ble startet ved at man satte i disketten og startet om PC'en. Når systemet hadde startet, kunne man se på en 3D animasjon, navigere i det begrensede systemet, samt ta i bruk en fullt fungerende webbleser og et modemscript som gjode det mulig å koble opp mot internett (allt dette fikk som sagt blass på 1 floppy diskett).

 

En mulighet for Apple å markedsføre seg er å lage en begrenset demo av OS X som funker på de "beige burkarna". Med denne demoen kan de "uopplyste" få "se og ta på" systemet, slik at de ser hvor snyggt det faktisk er (and from there, be shown the path to enlightenment :angel: ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Ett problem med att porta iLife till Windowsplattformen är att det kanske inte fungerar så bra som man tänkt sig. Jag installerade QuickTime i min frus PC och det ställde till med en hel del problem. Fruns kommentar var att QuickTime var dåligt, det bara krånglade (fast egentligen var det Windoze som började krångla). Var tvungen att avinstallera för att undvika konflikter med systemet. Samma sak kan hända med iLife - när Windoze kraschar får tredjepartstillverkarna skulden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

En annan fråga är hur (den lilla) Macbranschen ställer sig till Apples uppköp av Roxio. När Apple lanserade Safari resulterade det i att alla andra browsers på sätt och vis blev överflödiga. Safari är ju bäst, eller lär i alla fall bli det, när den kommer i skarp version. Chanserna för andra företag som tillverkar konkurrerande produkter som till exempel Chimera, Opera, Navigator, Netscape med flera blir ju väldigt små. Apple kommer att dominera ännu mer på sin egen marknad. Är det verkligen bara av godo i längden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D kan va bra för oss som tvingas sitta här me en Windoze burk(om den uppfyller systemkravet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple ska kränga ett sämre iLife till Windowsnissarna. :lol: Med sämre menar jag ett iLife med mindre funktioner och som ska kosta mer. (w00t) En sämre Appleprodukt blir alltid mycket bättre än en Windows-dito. Kolla bara Hotmail hur det ser ut... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple ska kränga ett sämre iLife till Windowsnissarna.  :lol:  Med sämre menar jag ett  iLife med mindre funktioner och som ska kosta mer.  (w00t)  En sämre Appleprodukt blir alltid mycket bättre än en Windows-dito. Kolla bara Hotmail hur det ser ut...  :blink:

Vafö ska inte jag som sitter fast i windoze få ha lika bra ilife som er lyckostar som kan använda mac???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple ska kränga ett sämre iLife till Windowsnissarna.  :lol:  Med sämre menar jag ett  iLife med mindre funktioner och som ska kosta mer. (w00t)  En sämre Appleprodukt blir alltid mycket bättre än en Windows-dito. Kolla bara Hotmail hur det ser ut...  :blink:

Vafö ska inte jag som sitter fast i windoze få ha lika bra ilife som er lyckostar som kan använda mac???

Lite av idéen med sämre programvara för PC-folket är att ingen ska behöva sitta fast i Windows för övrigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idén är att du ska bli tvungen att köpa en Mac för att få full acess. Då blir det bättre på ALLA sätt! :lol: Om Apple släpper lika bra program för Windöws så blir det ju ingen större mening med att byta till Mac ( kan en Windowsnisse tycka. Det kostar ju trots allt pengar att byta system. ) :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Apple ger sig på att porta dom fetaste programmen, tex iMovie och iDVD. Kanske dom som kräver mindre integrering med hårdvaran.

Däremot iTunes och iPhoto kan nog med fördel portas. iPhoto med inbyggda drivrutiner till alla kameror.. vore ju toppen för windows. Bara ett program så slipper dom alla drivrutiner... om det nu går att få det att funka så.

 

Risken är ju att windowsversionerna blir buggigare än Macversionerna.. hm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bara de klår dem på stålar!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...