Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp, vi finns nästan inte


Björn Nordström

Rekommendera Poster

Björn Nordström

Hjälp, vi finns ju nästan inte, surfandet med Safari uppgår för närvarande till 0,48 procent av alla använda browsers! (Enligt undersökningsfirman Onestat)

 

Men kan det verkligen stämma? Om den totala andelen Mac är ca 3 procent och nästan hälften av dem kör OS X, borde siffran faktiskt bli högre. Dessutom tror jag de med nyare Mac:ar (med Safari) är mer aktiva på nätet än de med äldre!?

 

Eftersom siffran i vilket fall som helst är försvinnande liten, är det inte så konstigt att tex SEB är så sena med att få Safari att fungera med deras internettjänster…

 

Vad gör ni om dagarna? :lol: Ut och surfa med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig!

 

Det låter otroligt lite!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I denna artikel http://www.macedition.com/cb/cb_20030602.php (från 2/6-03) finns en tabell som vissar vilka webläsare som används för att besökare av macedition siten (samma site som där artikeln finns).

Artikeln är från när Safari var ny och cool. Gissningsvis har antalet gåt ner något sedan dess, men jag har svårt att tänka mig att inte en mycket stor del av MacOSX användarna (50% +) använder Safari i dags läget.

Sökmotorer som google brukar lista antalet macar som ca 3 %[1] och I senaste keynot'en, så nämnde Jobs att 40 % av alla mac användare använde MacOSX[2], så en pessimistisk skattning ger oss:

 

3 % x 0.5 x 0.4 = 0.6 %

 

en optimistisk skattning (80 % safari användare som enligt tabellen) ger oss:

 

3 % x 0.8 x 0.4 = 1.44 %

 

så 0.48 % procent är inte omöjligt men tycks vara något lågt.

 

 

[1] = google listar 5% som oidentifierad, så deras siffror är naturligtvis något opålitliga, pga av maskerande webbrowsrar och hur på hur många macar vs. pc som används för att surfa och söka på webben. Det är också troligt att MacOSX macar är överrepresenterade eftersom det kan antas finnas ett överlapp mellan dem som anammar ny teknik MacOSX, G4, G5 och de som är mest aktiva på internet.

[2] = oklart om detta är baserat på antalet personer som har macar som levereras med MacOSX på, som kan köra det eller som faktiskt använder det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Safari så långt det går... har t.o.m. sagt åt min flickvän att hon inte "får" använda Explorer om hon inte absolut måste :) . Tyvärr måste vi båda då och då dra igång Explorer separat för att klara alla de sajter vi besöker, jag tänker främst på SEB internetbank.

Dessutom ställer Safari till det en del med konstiga dialogrutor som dyker upp två gånger irad när man klickar på "bakåt knappen" osv. Men jag ställer upp för Apple och kör deras browser... kanske mest för att jag gillar designen bättre i Safari än de andra, men också för att jag vill dra mitt strå till stacken! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den siffran kan ju dessutom sänkts endel pga att många webbplatser fortfarande inte identifierar safari som safari utan netscape eller mozilla.

 

En sida jag gick in på nyligen kunde man se vilken webbläsare man använde och sedan få mer detaljerad ifo om det.

 

Så här blev det: Du använder dig av Netscape i Mac OS

 

Detaljer:

 

HTTP_User_Agent

Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X; sv-se) AppleWebKit/106.2 (KHTML, like Gecko) Safari/100.1  

 

Sen kan det kanske hända att dom ändå ser att det är safari när dom sammanställer informationen, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan så kan du ju köra med debug funktionen som gör att safarin känns som winIE.

 

jag litar inte på dom siffrorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O jag som lurade mig själv som lädde till en dubbelchock.

Först såg jag inte kommateknet 0,48 o såg som hastigast 48 % vilket var den första chocken, men sen kom den andra när jag såg att de verkligen var mindre än 1 % Fast o andra sindan vore de knappast logiskt att hälften av alla surfare använder Safari, då skulle ju mer än hälften använda Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he, så kan det gå ibland... Man ser vad man vill se!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...