Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Paus-tecken ?

Explorer

Recommended Posts

God Långfredag på er alla allvetande. (Obs inte ironi).

Till ett bildspel med musik och allsång-text behöver jag i inledningen lägga in tecknet för musiktermen "fjärdedelspaus".

Finns en sån nånstans, frågar jag mig. Söker men hittar inte.

Det närmaste jag kommer är tecknet för pund £ men det känns lite osakligt töntigt, när allt annat blir så elegant och perfekt på Mac.

Kollat i Teckenpaletten ?

post-113-1206087394.jpg

Gå in i Internationellt och bocka för Teckenpalett om du inte gjort det tidigare, sedan syns den i menyraden under flaggan

post-113-1206087649.jpg

Jag gick just in i Teckenpaletten och tittade. Hade faktiskt glömt bort att den fanns! Men det var ju verkligen magert med musikaliska tecken! Jag har till och med färre än de du visar Pocahontas.

Det finns ett par not-tecken till under Visa Alla tecken - Symboler - Diverse symboler, men inga paustecken alls.

En möjlighet vore kanske att ladda ner notskrivningsprogrammet Finale NotePad som bland annat installarerar notskriftsfonterna Maestro, Petrucci, Jazz och Engravers. Dessa typsnitt kommer man åt via Word och andra program också, men det blir en del pyssel att hitta rätt tecken.

Du/ni Poca/Hetlund

jag har också varit inne i Teckenpaletten. Men - där finns inga paustecken. Jag får klara mig med en grekisk bokstav

som någorlunda är åt fjärdedelspausteckenhållet.

Jag tycker du ska försöka Hetlunds tips med Finale NotePad,

Det är helt gratis och ett antal notfonter följer med.

Annars kan du väl gå in på någon websida med noter,

och ta en Command-Shift-4-bild av en paus och sätta in i sångtexten...

hälsar den allerstädes utskällde J :)

post-11295-1206131873_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...