Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Doftförbud på gång i väst


Pocahontas

Rekommendera Poster

Är nästan beredd att hålla med, på jobbet blev man sänkt närapå om man kom in i en hiss där någon dam, eller herre, hade åkt och haft stark parfym på sig.

 

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=409379

 

Hur de ska göra med vitlökskäkarna eller pissegubbar/gummor vet jag inte, men parfymförbud vore inte helt fel...fick ju för tusan lägga av moteld för att härda ut fem våningars hissfärd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hanekylling

Sen när vi ändå är igång tycker jag vi ska förbjuda folk som luktar rök också.

Usch och tvi på er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbud för att ANDAS! Jag tänker alltid använda parfym även om någon inte gillar det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl egentligen inte parfymen i sig, utan den extrema mängd som vissa människor öser på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dödsstraff om man andas mera än 25 gånger/dagen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl egentligen inte parfymen i sig, utan den extrema mängd som vissa människor öser på.

Exakt det jag tänkte komma fram till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dödsstraff om man andas mera än 25 gånger/dagen!

Det blir ju automatiskt självmord...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ju automatiskt självmord...

 

Yes! nån som förstod:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anställda och patienter är det som ska vara doftfria. med andra ord ska patienterna se till att duscha ordentligt innan de blir sjuka/skadade?

Jag tror inte att det kommer gå genomföra i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl egentligen inte parfymen i sig, utan den extrema mängd som vissa människor öser på.

 

För en astmatiker räcker det med mikroskopiska mängder för att skapa andnöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en astmatiker räcker det med mikroskopiska mängder för att skapa andnöd.

Absolut och det är inte alls bra, men även för oss utan astma kan parfym vara något rätt plågsamt. Jag tycker det är fullständigt vidrigt att människor verkar hälla på sig en halv flaska parfym innan de går utanför dörren. Jag mår fruktansvärt dåligt av det.

 

Jag har to m träffat på barn vars föräldrar öser massa parfym över barnen och tja ja. Vad säger man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det vetenskapliga bevis för det där med mikroskopiska mängder? Är det inte mest en upplevelsegrej, de känner lukten och tror det ska påverka dom så gör det det? En fråga alltså, har ingen egen åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det vetenskapliga bevis för det där med mikroskopiska mängder? Är det inte mest en upplevelsegrej, de känner lukten och tror det ska påverka dom så gör det det? En fråga alltså, har ingen egen åsikt.

Jag är ju inte så insatt i det där, men det finns ju allergiker, som t ex inte tål fisk och de kan reagera väldigt starkt om de ens känner lukten av fisk. Liksom det att det finns människor med luftburen nötallergi, vilket kan bli väldigt allvarligt. Och där kan det ju handla om väldigt små små mängder.

 

Så det är väl inte så där jätteförvånande om en astmatiker regerar så starkt på parfym, tycker jag? Det är ju något deras kropp inte klarar av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en del färdtjänstresenärer i den här stan som ska åka i "rök- och parfymfria bilar" (alla bilar ska givetvis vara rökfria, men även föraren). Någon gång om året brukar jag få hämta någon som fått beställa fram ny bil eftersom den första inte var parfym/rökfri, vilket resenären reagerat på. Har även hört om kollegor som hällt på sig lite after shave på morgonen och mitt på dagen hämtat allergiker på sjukhus och tvingats vända efter några minuter eftersom personen fått andningsproblem.

 

Så jag undviker att lukta i jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 procent av befolkningen är överkänsliga? Ursäkta om jag är okänslig men jag tycker inte att 6 % ska kunna diktera för 94 % hur de ska lukta. OK att man inte ska skvätta på för mycket men lite utsmyckning får MINORITETEN stå ut med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag tror så här, obs tror för jag vet inte, det är en teori, några exempel, gå in på en toalett och känn bajslukt, det är inte själva bajset som ni får i näsan utan några luktmolekyler som är mycket mindre och varken smittar eller på nåt sätt är av harm, eftersom våra näsor är extremt känsliga så känner vi otroligt små kvantiteter av doftmolekylerna men det betyder ju inte att vi andas in själva ämnet som avger doften. Ett annat exempel, cigarrettrök orsakar säkert problem bland astmatiker, men när röken satt sig i väggarna i bilkupén t ex så avger röken endast luktmolekyler, ingen rök, men astmatikern t ex känner lukten av rök och tror det är rök och så reagerar den på lukten, alltså undrar jag i samma linje om det finns några vetenskapliga tester som visar att astmatiker typ verkligen blir sjuka av lukten av rök eller om det endast gäller själva röken. På det sättet skulle mycket parfym va störande det inser ju de flesta men lite lukt av lite parfym kanske inte är farligt alls utan bara triggar de som är känsliga för parfym. Obs teori endast, jag har ingen åsikt i fallet - hur skulle jag kunna ha det, men detta låter lite logiskt kanske i mina öron så det är en teori, säg vad ni tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 procent av befolkningen är överkänsliga? Ursäkta om jag är okänslig men jag tycker inte att 6 % ska kunna diktera för 94 % hur de ska lukta. OK att man inte ska skvätta på för mycket men lite utsmyckning får MINORITETEN stå ut med.

 

Så det är ok för en majoritet att få en minoritet att må dåligt?

Dummaste jag hört på länge. Man måste alltid se till att folk inte blir skadade och/eller mår dåligt av ens handlingar, oavsett antalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är ok för en majoritet att få en minoritet att må dåligt?

Dummaste jag hört på länge. Man måste alltid se till att folk inte blir skadade och/eller mår dåligt av ens handlingar, oavsett antalet.

 

Nej, det är inte det dummaste du hört på länge. Det är faktiskt riktigt smart av mej att skriva så här. Att se till alla gruppers väl och ve är bra men det ska inte dras till sin spets, det ska inte gå till överdrift. Läs Jochums inlägg ovan så får du en bättre. Astma är nåt som kan kallas somatisk-psykosomatiskt, dvs en fysisk "defekt" som gillrar en fälla för ens psyke som i sin tur får kroppen att bli sjuk. En ond spiral. Istället för att oja sej över sin åkomma och klaga borde de se till att åtgärda den.

 

Det är ok för en majoritet att må bra, men om alla grupper ska klaga hela tiden på vad det än är blir det inget gjort till slut. Egentligen skulle man ta reda på om astman är fysiskt eller psykiskt påkommen och under den tiden undvika sånt som man vet påverkar en. Dofter torde vara mest en psykisk åkomma som lurar kroppen att tro att nåt är fel. Men visst, starka dofter är fel i alla lägen. Det påverkar ens sinne negativt, även när det är nåt som luktar gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bara för att sjukdommen är kopplat till ens syke så mår man mindre dåligt och den är mindre dödlig? nej just det. Hur sjukdommen fungerar har inget med saken att göra. Om folk mår dåligt så är det självklart att något måste göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...OM, skriver OM igen, OM det är så att några astmatiker reagerar negativt på lukten av rök el parfym men om vetenskapliga experiment visar att det endast är en psykosomatisk reaktion utan verklighetsanknytning så bara den vetskapen borde ju göra att de inser att de inte behöver reagera automatiskt på lukten av nåt utan att först titta efter om det verkligen finns rök eller aktiv parfym i närheten innan de börjar må dåligt, det vore ett sätt att få dem att må mycket bättre. Obs det är bara en teori och kanske helt osann (kanske det är så att lukt kan göra folk sjuka vad vet jag) men ditt synsätt är liksom lite som att man skulle ta bort alla bilar för att några dör i bilolyckor istf att man försöker informera om och begränsa olyckorna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...