Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur gör man backup enklast?


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag är på gång att uppgradera min Mini till Leopard men vill göra backup på iPhoto och iTunes, samt mina filmer.

Kan jag kopera allt till min externa HDD eller ska jag använda SuperDuper och göra en "riktig" backup? Hur gör man det isåfall? Jag förstår inte riktigt programmet.

 

Kan ni kanske länka till en manual där det står hur man gör rent praktiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på gång att uppgradera min Mini till Leopard men vill göra backup på iPhoto och iTunes, samt mina filmer.

Kan jag kopera allt till min externa HDD eller ska jag använda SuperDuper och göra en "riktig" backup? Hur gör man det isåfall? Jag förstår inte riktigt programmet.

 

Kan ni kanske länka till en manual där det står hur man gör rent praktiskt?

 

Det beror lite på hur du behärskar SuperDuper, själv drar jag det manuellt till den externa hårddisken, vilket jag tycker är det enklast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag vill vara säker på att bibliotek från iTunes och iPhoto sparas, vilka filer drar jag till den externa? Det finns ju flera olika mappar (musiken är nog inga problem) i iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enklare med superduper, särskilt då man har mer än en användare, vanlig kopiering brukar strula då.

 

Du flyttar enklast hela mapparna med namnen bilder musik film mm i användarmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt SuperDuper. Det står att kopierar jag från min HDD till min externa HDD så kommer den externa först raderas. Där har jag massor med saker jag vill ha kvar!

 

Hur gör jag backup på alla mina bilder och på min musik (med omslag etc)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt SuperDuper. Det står att kopierar jag från min HDD till min externa HDD så kommer den externa först raderas. Där har jag massor med saker jag vill ha kvar!

 

Hur gör jag backup på alla mina bilder och på min musik (med omslag etc)?

 

Jag har fått den uppfattningen, att då man drar iTunes-mappen (som ligger i mappen musik)

till den externa hårddisken, då ingår allt som man har sparat i iTunes.

 

Samma sak med iPhoto mappen som man hittar i bild-mappen.

 

Man kan ju också spara mappen "Preferences" som ligger i ditt hemma bibliotek för att vara säker.

 

Jag spar också en kopia av alla skivomslag för att slippa börja söka dessa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...