Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ser jag att 3D-acceleration fungerar?


Thoht

Rekommendera Poster

Hej!

 

Börjar bli lite misstänksam igen... Fick skicka tillbaka min första MacBook Pro då det var hårdvarufel på I/O-kortet och/eller något annat som teknikerna inte kunde lösa (efter en månad fick jag tillbaka datorn i samma skick som när jag lämnade in den), och nu har jag sedan några månader tillbaka alltså en ny. Har dock en känsla av att något inte riktigt stämmer... kanske är jag lite för kräsen, men det känns inte som att datorn lever upp till de förväntningar jag fick av att läsa om den när det kommer till 3D och lite mer krävande spel.

 

Det jag märkt är att den inte alls hänger med i Nexuiz eller Eschalon, två ganska olika spel grafikmässigt, men som den ändå borde stå pall för. I Nexuiz kan jag tona ned alla inställningar riktigt hårt, och ändå bara få 18-30 FPS som bäst. Om jag däremot använder nexuiz-sdl.app flyter det på riktigt bra, men som jag förstått det använder sig inte den av OpenGL?

 

I Eschalon är det helt sanslöst segt. Där man skall ha en rating på kanske max 10 ms med en dator som min med 32-bitars färger och hög detaljnivå för grafik, har jag 28-35 ms. Spelbart, men så fruktansvärt långsamt att det bara blir frustrerande. Utvecklarna menar på att det skall fungera helt smärtfritt på en tre år gammal iMac.

 

Finns det något inbyggt program för att kolla att hårdvaru/3D-accelerationen är igång, fungerar...? Jag griper lite efter halmstrån här, men hoppas att ni förstår vad jag menar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...