Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Aktie- och fondsparande


2mkr
 Share

Rekommendera Poster

 

Det hade varit toppenalternativ om jag hade vetat förut men just nu ska man nog inte gå in fullt i aktiemarknaden då kurserna är dopade av minusränta och nytt kapital av Yellen etc etc.

Som Cervenka skrev i en artikel jag länka till i annan tråd så efter varje kris sänks räntorna ännu mer för att man ska låna sig ur krisen och ja hur långt kan det fortskrida med hela tiden ökade skulder, slutar det i en infarkt och patienten dör eller kan det fortsätta så i evighet? Vem vet?

Cervenkas krönikor läser jag ofta och gärna. Dopad är vad hela branschen känns som med minussiffror överallt samtidigt som börsen fortsätter att slå nya rekord. Någonting som inte stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cervenkas krönikor läser jag ofta och gärna. Dopad är vad hela branschen känns som med minussiffror överallt samtidigt som börsen fortsätter att slå nya rekord. Någonting som inte stämmer.

 

Samma läge som för 15 år sedan i så fall? Vem minns inte IT-racet och IT bubblan. Enkronorsaktier som rusade till fyrsiffriga belopp på nolltid. Någon som minns Framfab och killen i fleecetröja? Hette han inte Birgersson eller så? En av många som rusade på börsen utan att leverera något som helst resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som var med och köpte IT-aktier i slutet av 90-talet och som gjorde stora pengar, eller losade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Udda investeringsalternativ.

Man kan bli delägare i lovande travhästar där man köper andelar eller köpa in sig på lovande idrottare.

 

https://www.tradeinsports.se

 

Christian Olsson ägnar sig väl åt den sortens sponsorverksamhet idag. Vad dom heter kommer jag inte ihåg.

 

Atlas Copco som köpt upp alla större konkurrenter som har produktportföljen full av utrustning som alla som behöver metaller måste ha, är en säker aktie att ha i sin portfölj, men den måste bli billigare, samtidigt som Kina och övriga marknaden börjar bygga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har blivit USA-fonder för mig det senaste året, gått ruskigt bra.

När man håller på aktier och fonder krävs det att man visar intresse för sitt kapital, dagligen.

100% på 3 år är inte fy skam

 

post-113-0-27153600-1427034543_thumb.png

 

https://www2.spp.se/cms/privat/sparande-trygghet/fonder/spp-fonder/vara-fonder/

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har blivit USA-fonder för mig det senaste året, gått ruskigt bra.

När man håller på aktier och fonder krävs det att man visar intresse för sitt kapital, dagligen.

100% på 3 år är inte fy skam

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-03-22 kl. 15.28.22.png

 

https://www2.spp.se/cms/privat/sparande-trygghet/fonder/spp-fonder/vara-fonder/

Bra jobbat Poca. Jag hade också SPP Aktiefond USA

Ett tag tänkte jag köpa på mig Carnegie Indien fonder som 2014 ökat i värde med över 80 procent, men fondavgiften var på 2.50 så jag valde Danske Indien

Redigerad av KarlAstrid
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cervenkas krönikor läser jag ofta och gärna. Dopad är vad hela branschen känns som med minussiffror överallt samtidigt som börsen fortsätter att slå nya rekord. Någonting som inte stämmer.

 

Nånstans måste pengarna gå som Yellen och banker i EU skjuter in i systemet och eftersom få vågar investera dem som det var tänkt så placerar man dem istället i väntan på bättre tider och det minst sämsta alternativet i minusräntetider är aktier det är därför de stiger i en värld som annars sjunker för kapitalet letar alltid efter bästa förräntningen. Men aktierna kan förstås inte stiga i evighet på luft så det blir inte vackert när bubblan spricker. Fast det är ju en gissning, det kanske är andra grejer som händer så att det istället blir pyspunka, vem vet, faran är att aktier som "alltid" på sikt har stigit nu kommer sjunka lång tid framöver om räntan och inflationen vänder, det är mindre bra för våra framtida pensioner som ligger i pensionsfonder, vi är alla aktieägare kan man påstå, allting hänger ihop men ingen kan se riktigt hur och bedöma framtiden.

Läste igår tror jag nån som varna för amerikanska aktier som står i topp nu, det skulle jag inte satsa på nu. Men vem vet vad de gör där de kanske fortsätter och fortsätter pumpa in dollars så då alla som inte satsar på aktier får se sig omsprungna på uppgången. Det är väldigt svårt att bedöma framtiden idag kan man nog påstå. Man får nog tänka ägg i många korgar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som var med och köpte IT-aktier i slutet av 90-talet och som gjorde stora pengar, eller losade?

 

Fermenta say no more...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nånstans måste pengarna gå som Yellen och banker i EU skjuter in i systemet och eftersom få vågar investera dem som det var tänkt så placerar man dem istället i väntan på bättre tider och det minst sämsta alternativet i minusräntetider är aktier det är därför de stiger i en värld som annars sjunker för kapitalet letar alltid efter bästa förräntningen. Men aktierna kan förstås inte stiga i evighet på luft så det blir inte vackert när bubblan spricker. Fast det är ju en gissning, det kanske är andra grejer som händer så att det istället blir pyspunka, vem vet, faran är att aktier som "alltid" på sikt har stigit nu kommer sjunka lång tid framöver om räntan och inflationen vänder, det är mindre bra för våra framtida pensioner som ligger i pensionsfonder, vi är alla aktieägare kan man påstå, allting hänger ihop men ingen kan se riktigt hur och bedöma framtiden.

Läste igår tror jag nån som varna för amerikanska aktier som står i topp nu, det skulle jag inte satsa på nu. Men vem vet vad de gör där de kanske fortsätter och fortsätter pumpa in dollars så då alla som inte satsar på aktier får se sig omsprungna på uppgången. Det är väldigt svårt att bedöma framtiden idag kan man nog påstå. Man får nog tänka ägg i många korgar.

Jag har också hört att man skall akta sig för USA aktier.

Den bästa aktien Coca Cola går som tåget, det spelar tydligen ingen roll vad som händer med börser den klarar sig i alla lägen.

 

Jag funderar på att köpa på mig Airbus nu när deras flotta är komplett och nya A380 som ersätter den gamla versionen som inte blev någon höjdare på grund av törstiga motorer som nu byts ut. Risken är att kostnaderna för framtagningen lär bromsa inkomsterna ett bra tag framöver, trots orderrekord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Jag har sparat undan alla barnbidrag jag fått för min son på ett så kallat högräntekonto. Det ger inte så mycket avkastning, men i brist på engagemang att hitta något alternativ har det varit bättre än att ha pengarna på banken. Nu har jag precis läst om Avanzas nya Globalfond, den verkar väldigt bra. Ska peta in pengarna där.

 

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-global.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen köper jag enbart aktier, inga fonder.

Har sålt av stora delar av innehavet just nu och inväntar lägre kursnivåer inom ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, BjornS säger:

Personligen köper jag enbart aktier, inga fonder.

Har sålt av stora delar av innehavet just nu och inväntar lägre kursnivåer inom ett år.

Ja, vet man vad man pysslar med och har tid så är det ju det bästa sättet. :) Jag tänker att jag kommer att spara i fonder i cirka 16-18 år till min son. Jag vill inte riskera för mycket med de pengar jag tänkt kickstarta hans vuxenliv med. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag slog ihop trådarna "Sparalternativ" och "Fonder & Fondsparande", döpte om tråden till Aktie- och fondsparande.

Redigerad av sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • sevensleeper changed the title to Aktie- och fondsparande

Hur många sparare har vi här och vad har ni för strategi? Jag själv har två portföljer, en med svenska aktier (ISK) och en med utländska (KF). Jag har dock fokuserat på bolag med hög direktavkastning, i min utländska portfölj har jag bara bolag som delar ut en gång i månaden. 

Till min som är jag mer försiktig, har en globalfond, en tillväxtmarknadsfond (den har förvisso hög risk), och en handfull aktier i svenska bolag men också ett finskt bolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Pocahontas säger:

Den känns som en globalfond, stor vikt i USA och på teknikbolag med stora, stor etablerade bolag. Vågar man på sig att satsa på morgondagens bolag så...

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/929225/bgf-next-generation-technology-a2

Redigerad av sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktier, fonder etc. Ett frö till kapitalism. Minns när staten gjorde om pensionssystemet, det blev ramaskri för oss alla Socialdemokrater på pappersbruket där jag arbetade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Aktier, fonder etc. Ett frö till kapitalism. Minns när staten gjorde om pensionssystemet, det blev ramaskri för oss alla Socialdemokrater på pappersbruket där jag arbetade. 

Menar du att det inte är bra att spara, eller missuppfattar jag dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, sevensleeper säger:

Menar du att det inte är bra att spara, eller missuppfattar jag dig?

Jag tänker på de stackare som placerar sina pengar i Aktier och fonder och blir av med allting. Själv sparade jag på 90-talet till fonder, kapitalet växte så det knakade, jag hade hela 40000kr, sen kom kraschen och inom en vecka hade beloppet sjunkit till 2000kr. 

Tror det är bättre för välfärden att alla pengar fördelas lika. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, iMarc säger:

Jag tänker på de stackare som placerar sina pengar i Aktier och fonder och blir av med allting. Själv sparade jag på 90-talet till fonder, kapitalet växte så det knakade, jag hade hela 40000kr, sen kom kraschen och inom en vecka hade beloppet sjunkit till 2000kr. 

Ah, du tänker så, det är ju oerhört tråkigt när det händer såklart. Ja, vill man vara helt safe så är ju inte börsen alternativet. Vill man satsa så är det ju ett utmärkt alternativ. Jag räknar ju tex med att kunna ge min son, den dagen han är vuxen, en bra ekonomisk start på livet. Därav att jag fond- och aktiesparar åt honom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, iMarc säger:

Tror det är bättre för välfärden att alla pengar fördelas lika. 

...och där är jag inte med på vad du menar igen. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Lite åt kommunismen :)

Det kunde jag ana och du får självfallet tycka vad du vill. :)  Det jag undrar är: tänker du då att man oavsett jobb ska ha samma lön?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Det kunde jag ana och du får självfallet tycka vad du vill. :)  Det jag undrar är: tänker du då att man oavsett jobb ska ha samma lön?

Ja. End of OT. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...