Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Aktie- och fondsparande


2mkr
 Share

Rekommendera Poster

Jag är inte speciellt insatt i fonder men jag vet rätt grundläggande hur saker och ting fungerar. Jag har köpt endel fonder men dom går åt helvete just nu, precis som för många andra.

Hur ska man göra när det går utför? Ska man vänta till dom går upp? Ska man byta dom? Ska man placera dom i lågriskfonder till det att högriskarna börjar stiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitta still i båten.

Har själv "mycket" i olika fonder, och när det gungar rejält, så gör jag inget, det går upp och ner, och om du absolut inte behöver pengarna bums, på sikt stiger det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2mkr, om du är lika rik som ditt namn antyder, så kan du ju chansa lite... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man hade ju önskat att namnet speglade min ekonomi. Så är dock inte fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Kan undra hur det gick för 2mkr? :)

 

Fonder ska man hålla koll på likaväl som aktier..

 

Kina är en jättemarknad med många fonder.

Haft en i några år som gått rätt bra, men som efter finansoron tappade farten och inte riktigt rör sig som jag vill.

Då byter man till något annat...

Gjorde jag i förra veckan, och valde då denna som haft en bra utveckling

 

post-113-017238900 1285142260_thumb.jpg

 

Jämfört med den jag hade innan.. BNP Paribas L1 Equity China C

 

post-113-045475200 1285142628_thumb.jpg

 

Borde stigit på det tåget vid årsskiftet...men sånt får man tåla.. :D

Min förra har jag inte förlorat på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att placera sina pengar i madrassen eller på ett vanligt bankkonto, det här med fonder och aktier är farligt,, förlorade flera års besparingar på 90-talet. Nej fonder och aktier är mest för rika moderater att leka med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att placera sina pengar i madrassen eller på ett vanligt bankkonto, det här med fonder och aktier är farligt,, förlorade flera års besparingar på 90-talet. Nej fonder och aktier är mest för rika moderater att leka med

 

Där har du verkligen fel, här gäller det att använda insidan av huvudet.

Analysera hela tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du verkligen fel, här gäller det att använda insidan av huvudet.

Analysera hela tiden

Vad hjälpte det under det stora börsraset? Bara förlorare

40 000 blev värt 2000 för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hjälpte det under det stora börsraset? Bara förlorare

40 000 blev värt 2000 för mig

Om du hade behållit de fonderna, hur mycket hade de varit värda idag? Eller 2007-08, innan det senaste börsraset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att konstatera att man gjort en förlust/eller vinst innan aktierna/fonderna är sålda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att konstatera att man gjort en förlust/eller vinst innan aktierna/fonderna är sålda...

 

 

Hur menar du nu?

 

Man vet ju vad man betalar och vad man säljer för?

Sitter man still i båten och inte springer och säljer så fort börsen dyker, så är man i längden en vinnare.

 

Fondsparande är långsiktigt.

Jag ägnar en alltid en stund varje dag till att bevaka utvecklingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du nu?

 

Man vet ju vad man betalar och vad man säljer för?

Sitter man still i båten och inte springer och säljer så fort börsen dyker, så är man i längden en vinnare.

 

Fondsparande är långsiktigt.

Jag ägnar en alltid en stund varje dag till att bevaka utvecklingen.

 

Det jag menade var det som du skrev.

 

Jag tar ett exempel.

-Låt oss säga att jag har 100.000 i min aktieportfölj.

-Veckan efter så är den värd 50.000

Jag har inte förlorat en krona så vida att jag inte sålt aktier när dom var nere på 50.000

Eftersom man sitter stilla i båten så kanske aktierna går upp till 150.000

Men jag har fortfarande inte tjänat något om jag inte sålt dom på 150.000

 

Enda gången man kan konstatera förlust/vinst är vid försäljning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter man still i båten och inte springer och säljer så fort börsen dyker, så är man i längden en vinnare.

 

 

Jag vill inte vara "the bearer of bad news" men det är en gammal sanning det Poca. Man får ha ett 20 års perspektiv om man skall vara någorlunda säker på att man skall sitta still. Detta är Svenska OMX sedan 1980. Det såg bra ut under 20 år men sen? Mitt tips är att kliva ur allt vad börser heter dom närmaste åren. Vänta med pengarna i SPP's obligationsfond. Den ger inget men den kostar inget heller. DÄR är pengarna säkra när nästa smäll kommen kommer. Det kan jag garantera :oroligoledsen:

post-25423-082087600 1285150298_thumb.jpg

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Nu när bankerna ger 0 tillbaks på sparkonton och börsen och bomarknaden kraschar när som helst, är det svårt att hitta bra alternativ. Därför undrar jag vad ni gjort med era miljarder för att få dom att öka i värde.

 

Jag har mina för stunden på ett buffertkonto hos Santander som ger 1.30 med fria uttag med bankgaranti.

 

Berätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska börsen har klättrat riktigt bra tills idag. Över 17% och har du fonderna placerade i Avanza Zero så är det helt utan avgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

börsen och bomarknaden kraschar när som helst

 

Det där är jag väldigt intresserad av. Berätta mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska börsen har klättrat riktigt bra tills idag. Över 17% och har du fonderna placerade i Avanza Zero så är det helt utan avgifter.

 

Men fonderna tar väl ut avgifter eller? Jag har några fonder på SEB t ex och de tar allt mellan ca 0,5% till 1,5% avgift varje år, men sen tar ISK (investeringssparkonto) om man har dem där dessutom ut en liten skatt varje år på värdet, är det inget av varketdera på Avanza?

 

- Jaha nu kollade jag upp, verkar inte va nån avgift alls. För bra för att va sant?

Dock skulle jag inte gå in där så jättemycket just nu, det verkar skakigt på aktiemarknaden det är ganska högt värderat.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har mina för stunden på ett buffertkonto hos Santander som ger 1.30 med fria uttag med bankgaranti.

 

Bluestep, Collector, GCC Capital, HoistSpar, Resurs Bank, (Santander), SevenDay är några fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix. Avanza Zero är helt fri ifrån avgifter. Jag har DNB Global Indeks också med en förvaltningsavgift på 0,7% som gått riktigt bra de senaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mina pengar i läkemedelsfonder som har gått väldigt bra dom senaste åren.

Ser jag en förändring köper jag guld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix. Avanza Zero är helt fri ifrån avgifter. Jag har DNB Global Indeks också med en förvaltningsavgift på 0,7% som gått riktigt bra de senaste åren.

 

Det hade varit toppenalternativ om jag hade vetat förut men just nu ska man nog inte gå in fullt i aktiemarknaden då kurserna är dopade av minusränta och nytt kapital av Yellen etc etc.

Som Cervenka skrev i en artikel jag länka till i annan tråd så efter varje kris sänks räntorna ännu mer för att man ska låna sig ur krisen och ja hur långt kan det fortskrida med hela tiden ökade skulder, slutar det i en infarkt och patienten dör eller kan det fortsätta så i evighet? Vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började köpa fonder i början av åttiotalet då de hette allemansfonder och redan då sas det att börsen var överhettad och kommer snart att kollapsa. Klart det har varit dippar på vägen men totalt sätt så ser jag inte att det har varit fel att placera i värdepapper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avanza Zero är väl en indexfond?

 

En indexfond kommer bara följa börsens index och till och med något något sämre, eftersom de har kostnader för sin handel mm.

 

Ett bra alternativ, men den kommer aldrig ge en avkastning som är bättre än den börs den placerar på.

 

Om man hittar rätt bland vanliga fonder så är det ju inget problem tycker jag att betala en förvaltningsavgift för det. Om fonden ger 25% avkastning efter avgift och börsen 20% så är det ju ändå en bra placering.

 

Personligen tror jag på småbolagsfonder och fonder som placerar i "stabila aktier". Inte bara nu utan sett över tid.

 

Men man måste ha is i magen. Börsen kommer gå upp och ner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska börsen har klättrat riktigt bra tills idag. Över 17% och har du fonderna placerade i Avanza Zero så är det helt utan avgifter.

 

Jo,exakt, men lite för bra för att låta rimligt och flera experter hakar på varningssignalerna och fondspara skall man göra på lång sikt. Jag har inte 10-30 år på mig.

Jag avslutade i förra veckan mitt ISK Konto hos Avanza, där jag hade 10 fonder, bland annat Avanza Zero, Danske India, Spiltan Sverige.

 

Min grej är att öppna ett ISK Konto hos Avanza med en aktieportfölj bestående av Investmentbolag som exempelvis Investor, Lundeberg, Kinnevik men det vore vansinnigt att göra det nu när börsen står så högt som den gör och dyr, när alla är nervösa över att den rasar inom kort.

När den rasat färdigt, då handlar jag och är med på rekylen upp.

Tills dess bidar jag tiden.

Redigerad av KarlAstrid
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo,exakt, men lite för bra för att låta rimligt och flera experter hakar på varningssignalerna och fondspara skall man göra på lång sikt. Jag har inte 10-30 år på mig.

Jag avslutade i förra veckan mitt ISK Konto hos Avanza, där jag hade 10 fonder, bland annat Avanza Zero, Danske India, Spiltan Sverige.

 

Min grej är att öppna ett ISK Konto hos Avanza med en aktieportfölj bestående av Investmentbolag som exempelvis Investor, Lundeberg, Kinnevik men det vore vansinnigt att göra det nu när börsen står så högt som den gör och dyr, när alla är nervösa över att den rasar inom kort.

Då när den rasat färdigt då handlar jag och är med på rekylen upp.

Tills dess bidar jag tiden.

Då har vi samma inställning du och jag. Dags att sälja nu sina indexfonder med 17% upp på knappt tre månader. Vänta med att köpa efter det stora raset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...