Jump to content
Just nu i M3-nätverket

bootcamp... på skrivborder i OSX?!?!

Dan1jel

Recommended Posts

okej nu har jag uppgraderat min imac med 4gig ram, samt windows... men när ja starta min OSX så ser jag en hårddisk på skrivbordet... när jag tittar i den så är det ju windows hårddisken som jag partionerat... men om jag nu ska välja bort den så måste jag kryssa ur Visa CD - DVD osv osv i finder inställningar..

men kryssar jag ut dne så kommer ju jag inte se skivorna jag har i på skrivbordet.. så hur får jag bort den men samtidigt kan se mina cd skivor??..

någon som vet hur?

Det är en ansluten disk till datorn därför dyker den upp på skrivbordet, på exakt samma sätt som duvill att din andra diskar ska visas på skrivbordet. Det ska helt enkelt vara på det sättet...

om det är viktigt för dig att det inte syns på skrivbordet så krysa bort visa enheter i finderinställningar. eller lägg den under dina andra hårddiskar så att du slipper se den.

finder i menyn och sedan finderinställningar.

post-10412-1204638086_thumb.png

okej nu har jag uppgraderat min imac med 4gig ram, samt windows... men när ja starta min OSX så ser jag en hårddisk på skrivbordet... när jag tittar i den så är det ju windows hårddisken som jag partionerat... men om jag nu ska välja bort den så måste jag kryssa ur Visa CD - DVD osv osv i finder inställningar..

men kryssar jag ut dne så kommer ju jag inte se skivorna jag har i på skrivbordet.. så hur får jag bort den men samtidigt kan se mina cd skivor??..

någon som vet hur?

Gör så här att du matar in leopardskivan och installerar developertools.

Skriv sedan in detta i terminalen

/Developer/Tools/Setfile -a V /Volumes/NAMNETPÅVOLYMEN

Helt plötsligt är den borta. :ThumbsUp:

(När jag vill åt den så är det bara klicka på den i iStat som du kan ha som dashboard) :ThumbsUp:

Gör så här att du matar in leopardskivan och installerar developertools.

Skriv sedan in detta i terminalen

/Developer/Tools/Setfile -a V /Volumes/NAMNETPÅVOLYMEN

Helt plötsligt är den borta. :ThumbsUp:

(När jag vill åt den så är det bara klicka på den i iStat som du kan ha som dashboard) :ThumbsUp:

Och för att sedan öppna partitionen gör jag så att jag öppnar den via iStat som finns på dashboard ;) fungerar perfekt. (ifall du ville veta)

Och för att sedan öppna partitionen gör jag så att jag öppnar den via iStat som finns på dashboard ;) fungerar perfekt. (ifall du ville veta)

okej, kollar i skivan nu (har svenskt OSX) men hittar dock inte "developertools" någonstans :(

så ja testa att skriva in de där i terminalen men de gick inte (den försvann inte samt att de stog att de inte fanns någon sådan kommando)

okej, kollar i skivan nu (har svenskt OSX) men hittar dock inte "developertools" någonstans :(

så ja testa att skriva in de där i terminalen men de gick inte (den försvann inte samt att de stog att de inte fanns någon sådan kommando)

Testa mata in cd 1

Optional installs

Xcode tools

Xcodetools.mpkg

Det är det du ska ha ;) Det finns Developertools.

Installera bara det och sedan skriver du enligt ovan i terminalen.

Lycka till :)

Testa mata in cd 1

Optional installs

Xcode tools

Xcodetools.mpkg

Det är det du ska ha ;) Det finns Developertools.

Installera bara det och sedan skriver du enligt ovan i terminalen.

Lycka till :)

danijel-*********-imac:~ dan1jel$ /Developer/Tools/Setfile -a V /Volumes/Untitled

ERROR: Write Permissions Error. (-61) on file: /Volumes/Untitled

danijel-*********-imac:~ dan1jel$

Hjälp nissekatt... :(

danijel-*********-imac:~ dan1jel$ /Developer/Tools/Setfile -a V /Volumes/Untitled

ERROR: Write Permissions Error. (-61) on file: /Volumes/Untitled

danijel-*********-imac:~ dan1jel$

Hjälp nissekatt... :(

Kom den rutan upp innan jag sa att du skulle installera Xcode?

-Om den gjorde det. Installera Xcode igen och kolla under anpassad om developertools är med.

Detta vet jag inte om det fungerar men byt ut Setfile mot SetFile med stort F. Vet inte om det löser problemet.

Annars har jag faktiskt ingen aning om vad som kan ha gått snett :stjarnsmall:

Kom den rutan upp innan jag sa att du skulle installera Xcode?

-Om den gjorde det. Installera Xcode igen och kolla under anpassad om developertools är med.

Detta vet jag inte om det fungerar men byt ut Setfile mot SetFile med stort F. Vet inte om det löser problemet.

Annars har jag faktiskt ingen aning om vad som kan ha gått snett :stjarnsmall:

den kom med innan du sa att jag skulle installera de.. men jag testar nu att installera och kolla de du skrev nu så stanna kvar en liten stund är du snäll ^^

den kom med innan du sa att jag skulle installera de.. men jag testar nu att installera och kolla de du skrev nu så stanna kvar en liten stund är du snäll ^^

installerade de igen nu men inget funkar :( ger upp.. får gömma den och skivorna tills jag hittar någon annan lösning.. tack så mycket för snabba svar iallafall :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...