Jump to content
Just nu i M3-nätverket

My Book Essential Edition 500GB USB 2.0

perdedor

Recommended Posts

Hej!

Har i ett par veckor funderat på att skaffa mig en extern hårddisk och vad

jag har lyckats läsa mig till så är WD My Book bra grejjer så att säga.

Så idag slog jag till och hittade en till ett överkomligt pris i någon random PC affär.

Tänkte mest kolla om det är något jag behöver göra innan jag kopplar in den?

Behöver jag formatera den? Han i affären sa att den var formaterad i FAT32 (Heter det så?)

Känner sig lite smådum när man behöver ställa sånna här frågor men det har gått bra tidigare

här på världens trevligaste forum :)

Tack på förhand!

Mvh Mattias

Jo du behöver formatera den, men det går snabbt och smärtfritt med skivverktyg (tror jag det är)!

Har förövrigt samma hårddisk och den fungerar superbra! Har aldrig gjort något konstigt...

Lycka till!

Vill bara påpeka att den har 4200rpm (om det är den nya versionen).

Sen så kanske man skall satsa på Firewire om man har en mac...

Annars så är det bara att formatera om den till HFS+ om du endast skall använda den på mac....om du skall ha den till både mac o pc kan du låta den va FAT32

Okej, han sa att den redan var formaterad i FAT32, hur kan jag dubbelkolla det?

Men annars är det bara att plug ´n play?

Tack för snabba svar! :)

Ska du bara ha den till din iBook finns ingen anledning att ha den i FAT 32

Starta Skivverktyg, markera den externa disken och välj fliken Radera eller Partitionera.

Ge disken ett namn

post-113-1204633500.jpg

Grejen är den att jag kanske någon gång kommer att behöva använda den till

någon kompis PC eller så, chansen är iofs liten då det finns andra sätt att flytta filer mm.

Låt säga att jag bara skulle använda den till min iBook och min framtida iMac :)

Vad är fördelen med att formatera den till något annat än FAT32?

Kom på en till fråga, kan jag döpa disken till vad jag vill?

Om du t.ex har en fil som är över 4GB kan du inte kopiera den eller flytta den om det är en FAT32..

Sedan vet jag inte om HFS är snabbare än FAT32

Vad är fördelen med att formatera den till något annat än FAT32?

Kom på en till fråga, kan jag döpa disken till vad jag vill?

FAT32 är ett gammalt filsystem med stora begränsningar på filnamn och filstorlekar. Dessutom kan det inte lagra Macfilernas resursdelar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Resource_fork

Ja, i princip kan du döpa disken till vad du vill. För enkelhetens skull döper jag mina till något med bara a-z och 0-9. OBS, mellanslag ingår inte i någon av grupperna.

Okej, då blir det alltså inte FAT32 för det verkar ju vara mindre bra.

Så nu kopplar jag in My Booken och sen Program>Verktygsprogram>Skivverktyg... Och sen?

Skulle behöva någon sorts steg-för-steg guide :)

Uppskattar verkligen allas svar!

Det blir inte fel om du tittar på min bild härovan, ge disken ett namn..(utan åäö)

Tryck sedan på använd.

Vill du ha disken i två partitioner, så ger du diskarna var sitt namn. Du kan trixa och exprimentera, inget går "sönder" Det kan vara käckt att ha en partition som är lika stor som din iBooks hårddisk, och så klonar du över hela din interna till den externa på den första partitionen, med hjälp av programmet SuperDuper, då har du en startbar disk omedelbart om din interna skulle paja.

På den andra partitionen, kan du ha "Time Machine" och annat som du tycker du vill lagra för sig.

Jag har t.ex delat upp min Iomegadisk i tre delar

post-113-1204636029.jpg

Nu ska jag koppla in den och alltså formatera den i Mac OS Extended..

Återkommer och berättar hur det har gått!

Nu är den inkopplad, stämmer det om det ser ut så här?

post-8175-1204636963.png

Sen om jag klickar på "Partionera" så kommer denna upp

post-8175-1204637082_thumb.png

Ska jag då klicka vidare?

Ursäkta mitt nervösa tjat men vill verkligen att det ska bli rätt från början :)

Visst jättebra, men som jag nämnde så kan göra fler partitioner, men det gör du som du vill.

Så där! Det gick ju jättefort! :)

Om jag kollar infon om disken ser det ut så här:

post-8175-1204638253_thumb.png

Då måste det ju stämma?

Då måste det ju stämma?

Javisst. :)

Nu har den fyllts på med grejer och det är ruggigt skönt att ha mer utrymme!

Vill tacka för alla svar! :)

Underbart forum!

Nu har den fyllts på med grejer och det är ruggigt skönt att ha mer utrymme!

Vill tacka för alla svar! :)

Underbart forum!

Och så glömmer du inte det här med backup, eller hur? ;)

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

En av anledningarna att jag köpte en extern är att det kommer vara en av tre platser jag ska spara foton på i framtiden. Kommer att ha alla mina bilder på datorn, extern hårdisk, samt utbränt på dvd (så fort jag har skaffat mig en dvd-brännare).. Det är planen iaf :)

• 5 months later...
Vill du ha disken i två partitioner, så ger du diskarna var sitt namn. Du kan trixa och exprimentera, inget går "sönder" Det kan vara käckt att ha en partition som är lika stor som din iBooks hårddisk, och så klonar du över hela din interna till den externa på den första partitionen, med hjälp av programmet SuperDuper, då har du en startbar disk omedelbart om din interna skulle paja.

På den andra partitionen, kan du ha "Time Machine" och annat som du tycker du vill lagra för sig.

Pocahontas (eller någon annan som kan detta):

Jag gjorde som du nu på min nya hårdisk (som också råkar vara en MyBook). Hur gör jag då om jag vill klona över allt på den interna hårddisken till partitionen Backup? Jag är inte så bra på det där med kloning. Går det att förklara enkelt?

Och vad blir det för skillnad då mellan backup-partitionen och Time Machine-partitionen? Förutom att Backupen inte kommer att uppdateras då.

Tacksam för hjälp!

• 2 weeks later...

Partitionera min externa hårddisk - men hur gör jag ? Jag är i ungefär samma situation som Perdedor, som Pocahontas svarade. Men - jag får inte upp nån sån bild i Skivverktyg, som ni har. Mitt Skivverktyg ger bara alternativen "Skivkontroll" "Radera" och "Återställ".

Jag har klickat "Radera" och fått min 500 GB Western Digital Elements formaterad till Mac OS Extended.

Men sen ? På era bilder har ni dessutom plus-alternativen "Partitionera" och "Raid". Som jag inte får upp. Jag kan inte klicka "Partitionera" som i tråden beskrivs ! Hur gör jag för att partitionera ?

Jag har Power Mac G5 och Panther.

• 2 months later...
Visst jättebra, men som jag nämnde så kan göra fler partitioner, men det gör du som du vill.

Kan man partionera så att en partion har FAT32 och resten har Macformat?

ang. detta. jag själv har en my book hemma med fat32 formatering just nu. kort och gott. om jag vill få den att funka som vanlig time machine backup. då är det bara ovanstående procedur jag behöver göra så flyter det på sen? tack för svar!

även Baxer's ev. svar låter intressant :)

Kan man partionera så att en partion har FAT32 och resten har Macformat?

ang. detta. jag själv har en my book hemma med fat32 formatering just nu. kort och gott. om jag vill få den att funka som vanlig time machine backup. då är det bara ovanstående procedur jag behöver göra så flyter det på sen? tack för svar!

även Baxer's ev. svar låter intressant :)

Får väl svara mig själv nu när iMacen har kommit o 1 st Wd My Book Essential 1 Tb är inskaffad.

Det går utmärkt att ha en FAT32 partion o en partion i Mac format om man bara ska ha den till lagring, vill man ha en bootbar disk så verkar det dock inte gå att blanda.

• 2 months later...

God kväll,

Jag har samma hårddisk som trådstartaren, dock formaterade jag inte hårddisken innan jag la över mina filer. Nybörjare som jag är. Det fungerade dock helt smärtfritt i ngn dag, men nu hittar inte datorn hårddisken. När jag går in på skivvertyg ser jag den men jag kan varken kontrollera eller reparera hårddisken. Finns det ngt sätt att fixa det, emedan filerna ligger på hårddisken utan att raderas?

Tacksam för svar!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...