Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Programmera microprocessorer från Mac

Sternis

Recommended Posts

En av mina fritidssysselsättningar är att jag bygger jag robotar. Nu undrar jag om nån vet nåt sätt för att programmera microprossesorer från sin Mac? Den processor jag använder är Atmega 168. Har möjligheter att programmera den från Windows med programmet AVR studio och en USB-programmerare som jag tror heter nåt i stil med AVR Dragon. Inte säker på om den fungerar på OS X. Sitter på en Macbook, så jag har tyvärr ingen com-port.

Min gissning är att man kan importera de bibliotek som finns i AVR Studio till OS X, men tyvärr räcker inte mina kunskaper till för att göra detta.

Vilken ska jag välja mellan PPC och X86? Har Mac med Intelprocessor.

Och programmet bör fungera med en AVR Dragon också som jag kör med från Windows?

Vilken ska jag välja mellan PPC och X86? Har Mac med Intelprocessor.

Och programmet bör fungera med en AVR Dragon också som jag kör med från Windows?

Då tycker jag att du ska välja X86 eftersom du har en intelbaserad mac och du vill väl inte emulera programmet...

Har aldrig använt en Dragon, är den kompatibel med AVRs ICE funkar det säkert? Vad säger dokumentationen?

Ok, och hur gör jag för att köra igång programmet? Gör jag det från Xcode eller? För så fort jag installerade det sprang det och gömde sig...

Om det är så att jag kör det från Xcode, hur gör jag för att starta ett nytt projekt?

• 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...