Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Är min hårddisk totalkraschad?

Macaroni

Recommended Posts

Har äntligen fått fört över filer från min gamla G3 233 MHz iMac till macBooken!

Har haft problem med att den bombar hela tiden och tänkte återskapa alla orginal program och radera hårddisken men det funkar inte.

Försöker då köra Skivverktyg men får följande meddelande:

"Undersöker skivan "Macintosh HD".

Kontrollerar strukturen hos Mac OS Standard enhet

Problem: Huvudkatalogbiblioteket behöver en smärre reparation, 1,0

reparerar

Felaktig nodstorlek hos BTree, 3, 0

Kontrollen klar, Fel har hittats men skivkontroll kan inte reparera den."

JAHA!! Vad göra nu??

Tänkte låta min 4-åring använda datorn til lite spel och surf men är det tippen som gäller??

Jim

Väljer du "Reparera skivan" eller "Radera"? Det låter som det förstnämnda. Om du väljer fliken "Radera" i Skivverktyg så borde du kunna formattera om den. Det kan i och för sig vara så att ett program som exempelvis DiskWarrior kan reparera hårddisken, men om du inte har något på den som du tvunget måste behålla, kan du ju lika gärna formattera om den ("Radera").

OK! Tack!!

Har iofs försökt med att formatera men kör en omgång till i morgon. Börjar bli sent!!

jim

Hej igen!

Har nu kört skivkontroll utan problem och sedan skivverktyg men allt skall vara bra!

Har formaterat hårddisken men när jag nu försöker återskapa och radera från Apple Software Restore så får jag följande:

Det gick inte att beräkna kontrollsumman för uppsättningen "iMac HD.img" på enheten "Macintosh HD". Försök igen.

Nere i hörnet står det: got 531BBD31 Expected 8586131C -206

Försöker igen men då får jag:

Återskapandet misslyckades. Enheten "Macintosh HD" kanske inte kan användas. Avsluta.

Avslutar och då byggs skrivbordet om?

Snart tar jag fram hammaren och förpassar hela ...... till återvinningen!

Synd bara om det är något som är lätt (Inte för mig Tydligen!!) att fixa!

Någon som har några bra tips!!

jim

Testa att köra DiskWarrior 4.0 (eller 4.1 om du har leopard). Hur du får tag på det är väl kanske orelevant, men om man skulle säga att du laddade ner den (hypotetiskt sett så klart...) så kan du antingen bränna den på skiva eller koppla ihop datorerna mer FireWire och reparera hårddisken.

Edit: Om du köper det så använder du den som du skulle en startskiva. Du laddar in den och väljer att datorn ska starta från CD.

Jag vet folk som har blivit av med systemfiler och som hårddisken har pajat helt för. DiskWarrior gjorde allt bra igen!

OK!

Tveksamt bara om det funkar med 8.5?

Men tackar för den hypotetiska hjälpen!!:-)

jim

Har du Mac OS 8.5 ska du nog köra på DiskWarrior 1...

(Har inte riktigt kommit underfund med alla funktioner än, så taffligt länkande på ingång!)

"To rebuild the directory on a Mac OS Standard (HFS) disk, DiskWarrior requires a 68020, 68030, 68040, or PowerPC based Mac OS computer running Mac OS 7.1 or later. To rebuild the directory on a Mac OS Extended (HFS Plus) disk, DiskWarrior requires a 68040 or PowerPC based Mac OS computer running Mac OS 8.1 or later." ~ http://www.macos.utah.edu/documentation/sy...arrior_1-x.html

Utarius!

Tack för tipset!! Men som den nybörjare jag är så har jag förstås en följdfråga!! Startade en tråd som ligger "straks under" den här men jag kör:

Om det är ATI Graphics Accelerator som spökar, vad innebär det? Har som sagt formaterat om massor av gånger och försökt installera 8.5 och 8.6 från sina resp skivor men den bombar vid varje uppstart.

Om jag stänger av tillägget för ATI Gr Acc så tar det lite längre tid och den läser in fler tillägg men när menylisten i ovankant av skärmen kommer fram så hänger sig macen igen. Totalt!!

Jag blir tokig snart!!

jim

Utarius!

Tack för tipset!! Men som den nybörjare jag är så har jag förstås en följdfråga!! Startade en tråd som ligger "straks under" den här men jag kör:

Om det är ATI Graphics Accelerator som spökar, vad innebär det? Har som sagt formaterat om massor av gånger och försökt installera 8.5 och 8.6 från sina resp skivor men den bombar vid varje uppstart.

Om jag stänger av tillägget för ATI Gr Acc så tar det lite längre tid och den läser in fler tillägg men när menylisten i ovankant av skärmen kommer fram så hänger sig macen igen. Totalt!!

Jag blir tokig snart!!

jim

Starta med shift nere. Fungerar det då så får du börja stänga av misstänkta tillägg.

Jo förstås!

Men eftersom jag har testat att installera två olika system (8.5 och 8.6) från två olika skivor efter flera formateringar och får samma fel hela tiden så börjar jag (med min starkt begränsade kunskap!!) att undra över om det inte är maskinvaran som strular??

Och vad gör den här ATI graphics accelerator? Kan man leva utan den?

mvh

jim

Har nu försökt att stänga av olika tillägg utan lycka!

Stängde av allt t o m ATI Graphics Acc och macen hänger sig som vanligt!

Stänger då av resten av tilläggen och aktiverar de tidigare avstängda.

Då får jag en bomb med texten "illegal instruction".

OK! stänger då av alla tillägg med hjälp av tilläggskontroll och vips!!! så kraschar den igen!

Startar då om med shift-tangenten nedtryckt och Yes då startar den utan tillägg!!

Har sedan försökt med att stänga av alla skrivar tillägg plus allt annat som jag vet inte behövs men den hänger sig ändå!!

Någon som behöver en måltavla för övningsskyttet??

Jim

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...