Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köpa MBP i USA?

Matsth

Recommended Posts

Firar påsk i the big apple och tänker förstås besöka Apple Store på Manhattan. Dollarkursen är ju onekligen lockande just nu. Kommer jag att stöta på några problem om jag köper en Macbook Pro och tar med mig den hem till Sverige?

borguddbros

Tja,

Jag förutsätter att du kommer få ett "Amerikanskt" tangentbord utan våra kära ÅÄÖ. Det kan dock inte kosta så sjukt mycket att byta hos någon verkstad i sverige.

Sen kan jag inte tänka mig att du stöter på några fler bekymmer. OS X får du väl ta och byta språk i bara.

/Gustaf

Bältesclip

Byta stickpropp på laddaren.

Du kan åka på tull, och moms här i Sverige, hört att tullare vill att man visar upp kvitto på var den är köpt.

A_bite_of_the_apple

Tull

Jag är inte helt säker men jag tror att man slipper betala tull om datorn är öppnad och använd innan den förs ut ur USA/in i Sverige

Kolla upp detta mer noggrant eftersom tullen i just New York har begåvats med några av de svinigaste inspektörer man kan tänka sig. Känns som att alla tullare i USA lider av något slags mindervärdeskomplex. Har hittills inte stött på en enda trevlig tullare over there

Lägg datorn som handbagage och kartongen i din stora resväska så blir nog det enklara.

OS X är multilingual dvs flerspråkigt. Du kan även programmera tangentbordet så att du får tangentbordslayout som heter swedish pro, då ingår ÅÄÖ, detta görs i systeminställningar

Tänk på att en del tangenter som ex. ? ' ^ sitter väldigt annorlunda på ett amerikanskt tangentbord

A_bite_of_the_apple

du kan heller inte använda en laddare till en MacBook till en MBP, pga större wattstyrka hos sistnämda dito

Skulle jag köpt en dator i USA så skulle jag fixat till svenskt tangentbord där innan jag flög hem..

Du kan åka på tull, och moms här i Sverige, hört att tullare vill att man visar upp kvitto på var den är köpt.

Inte bara det, du är skyldig att "gå på rött" och anmäla att du köpt dator.

Tull är det ingen, men momsen är sura 25%.

Jag är inte helt säker men jag tror att man slipper betala tull om datorn är öppnad och använd innan den förs ut ur USA/in i Sverige

Det var länge sedan den regeln upphörde. Nu får du bara köpa för TOTALT 1700kr utanför EU och ta in fritt.

Skulle jag köpt en dator i USA så skulle jag fixat till svenskt tangentbord där innan jag flög hem..

Det är en del som försökt köpa med svenskt TB, men det har inte gått.

Fast jag kör alltid med externt, svenskt TB ändå. Har ett extra TB i sommarstugan så jag slipper släpa på det.

Bältesclip
...varför inte bara slänga kartongen och säga att du haft datorn med dig från början ifall nån undrar?

Precis.

Krävs inget "criminal mastermind" för att kunna förklara ett engelskt tangentbord i tullen.

Så här gjorde jag!

1. Ta dig till hörnet 5:e och 58:e och hänförs...

2. Gå ner för trappan och stappla fram till den långa kön (21:a dec kl 00:30(!))

3. På skolengelska säger du att du vill ha en MBP med Apple Care

4. Betala och bli förvånad att de redan vet ditt namn, födelseort och blodgrupp (pga. att jag köpte en iPod på samma kort lite tidigare)

5. Åk hem till Sverige med en MBP i handbagaget och en låda till densamma i incheckade bagaget...

6. Väl hemma besöker du en Clas Ohlson butik och köper en apparatsladd á 22 kr och byter ut den medföljande vita sladden, ladda in en massa prog och njut av att inte behöva störas av avsaknaden av å, ä och ö...

Trevlig resa!

Går det inte skriva åöä med nån knappkombination man kan ju t.ex. skriva ü med ¨+ u.

Du kan ställa in så att tangentbordet tror det är svenskt. D v s åäö skrivs med varsin knapp, men det som står tryckt på själva tangenten kan man ju inte ändra. (Jag skriver t ex just nu på ett spanskt tangentbord, men har det inställt som svenskt, inga problem.)

Går det inte skriva åöä med nån knappkombination man kan ju t.ex. skriva ü med ¨+ u.

Jodå, men det är rätt många tangenttryckningar för en enda bokstav. Kommer dock inte ihåg vilka, det var rätt många år sedan sist jag gjorde det.

...varför inte bara slänga kartongen och säga att du haft datorn med dig från början ifall nån undrar?

Därför att du är skyldig att bevisa att du köpte den hemma. Enklast gör du detta genom att när du lämnar Sverige skaffar ett papper i tullen som säger att du tar med dig en produkt av högt värde så är det inget problem när du kommer igen. Detta är den korrekta vägen att gå...

En gammal kursare som bor permanent i USA lyckades införskaffa en MBP med svenskt tangentbord för några år sedan. Vet inte om man måste göra en specialbeställning eller liknande.

Annars borde det väl inte vara svårt att få ett nytt tangentbord inmonterat i Sverige?

nejdå du får det nog för någon tusing + arbetskostnaden :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...