Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Konfigurera Time Capsule

Guest different

Recommended Posts

Guest different

Jag har köpt en Time Capsule och har en del frågor. Hoppas någon kan hjälpa till.

1. Jag har kopplat USB-HD till Time Capsule. Hur hittar jag USB-disken på min MacBook?

2. Hur kommer jag åt innehållet i/konfigurerar Time Capsule utan att använda wifi?

3. Vad är WPA Group Key Timeout?

Har du kikat något i manualen? :)

Vet att det kanske inte är så matcho att läsa manualer, men ibland kan det vara jättebra.

Hoppas det löser sig!

InPezonator

Förlåt mig min kanske dumma fråga men varför ska du göra det?

Går det inte att plugga in usb-disken till macen och därigenom säkerhetskopiera den?

Att du inte vill använda wifi låter hellurigt...

Det är ju det som Time Capsule är till för... väl?

Jag har en airport kopplad till internet (Ethernet) och två stationära datorer kopplad till en Ethernet-hub som kopplats i airporten, Vidare har jag två trådlösa datorer kopplade... trådlöst.

Via en USB-hub har jag kopplat en USB-disk och en USB-skrivare.

Samtliga datorer kommer åt både disk och skrivare.

Om TC fungerar på samma sätt som Airport borde du komma åt din disk om du kopplat datorerna via ethernet .

:blushing: Nå'n annan kanske kan förklara bättre.

Guest different

OK, fråga 1 och 2 är lösta.

Återstår fråga 3. Vad är WPA Group Key Timeout?

Sen har jag ännu en fråga:

Trådlösa nätverket slutar fungera efter ca 30 min - 1 h. Varför?

Det är riktigt störigt och jag funderar på att lämna tillbaka prylen.

the_arrangement

different -Jag har ju vart sugen på en Time Capsule men verkar ju lite struligt, eller? Avråder du en från att köpa den?

Guest different

skulle nog inte rekommendera köp, pga instabilitet i wifi.

dessutom är manualen riktigt dålig.

imorgon ska jag snacka med apple store. kan inte de övertyga mig blir det nog retur.

Att det slutar fungera på kan bero på hur den sänder ut WiFi-nätet. Trådlösa nätverk sänder (eller broadcastar) på ett antal olika kanaler. Om Time Capsule/Airport är inställd på automatisk så kommer den själv att byta kanal till den som passa bäst för stunden. rätt bra funktion, men problematiskt om det är mycket störningar. Detta kan göra att det trådlösa nätverket dör och att du måste starta om routern för att det ska funka igen. Men, om man sätter så att den broadcastar på en särskild kanal hela tiden så bör man lösa detta problem. Hämtade detta från en artikel i macworld för nån vecka sen.

Trist att du tycker den är så dålig. Funderar mycket allvarligt på att köpa en.

Fick min Time Capsule igår, tycker manualen var bra och det var busenkelt att få ordning på den.

Vad är det som saknas i manualen?

/Väldigt nöjd

Guest different

tack sternis, verkar rimligt. ska prova.

hummel: går man in på manual setup så finns det en hel del inställningar. knappt någon av dessa nämns i manualen. tex hur man konfigurerar genom lan. en annan sak jag är nyfiken på är vad WPA Group Key Timeout betyder. de japanska arbetstiderna innebär att man inte har nåt liv, så jag pallar helt enkelt inte leta på forum...

WPA är ju nån typ av kryptering. Group key skulle kunna vara ditt nätverks nyckel till eran WPA-kryptering. Vad Timeout har att göra med detta vet jag inte riktigt.

Group Key Timeout är vid vilket intervall som WPA krypteringsnyckeln byts ut.

Står den på 60 minuter så byter router och klienter krypteringsnyckel varje 60:e minut.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...