Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Borde vi börja med könskvotering i bolagens styrelser?

Hagman

Recommended Posts

Forskning på området visar att de bolagen som har en mångfald av olika personer i ledningen är lönsammare än de som har män med likartad bakgrund och i ungefär samma ålder. Bland börsens VD:ar är fyra kvinnor medan 22 heter Anders. 15 Lars, 11 Johan och 8 Fredrik, d.v.s. nästan bara vita män. Hur statistiken ser ut bland olika etniska grupper vet jag inte men gissar att den är lika nedslående som mellan könen.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article1967260.ab

Kvotering är alltid fel, anser jag.

Sen skulle jag aldrig vilja vara den som är inkvoterad! Snacka om att slå sönder självförtroendet, om man vet att man inte är där på egna meriter, utan för att man föddes som kvinna eller irakier...

Sen skulle jag aldrig vilja vara den som är inkvoterad! Snacka om att slå sönder självförtroendet, om man vet att man inte är där på egna meriter, utan för att man föddes som kvinna eller irakier...

Man vet ju inte om man är där på grund av kvoteringen eller inte. Sedan tror jag att många kvinnor och Irakier inte ens får en rättvis bedömning av sina meriter just för att de inte är medelsålders vita män. Deras ansökningar går direkt i papperskorgen eller så söker man inte folk utan antsäller sina kompisar ifrån golfklubben.

Privata företag ska inte staten lägga sig i hur de rekryterar styrelseledamöter. Statliga företag är en annan sak, men inte heller där tycker jag att kvotering är bra. Diskriminering är alltid diskriminering, oavsett riktningen!

Man vet ju inte om man är där på grund av kvoteringen eller inte.
Det kommer fram mycket snabbt, hur man än försöker dölja det.

Skulle du vilja vara inkvoterad?

Tja, om företagen vill bli lönsamma så får de väl kvotera då. Är väl inget som utomstående behöver lägga sig i.

Rätt man eller kvinna för jobbet tycker jag... man ska inte stoppa in folk bara för att...

Jag blev "inkvoterad" när jag läste humanistisk linje för att killar är i minoritet på den linjen. Vilket är konstigt eftersom språk är nåt som senare är dominerat av män. 0,2 extra i betyg fick jag. Kvotering är fel anser jag. Då kan vilken klåpare som helst komma in i en styrelse. Rätt person för rätt jobb i mina ögon.

Vad är det som säger att den inkvoterade har sämre meriter? Man ska ställa samma krav på utbildning och erfarenhet oavsett kön- i dagens Sverige väljs män framför kvinnor oavsett utbildning!

Onekligen behövs det ju större mångfald inom styrelser (konstigt att det inte var massa som heter Göran, brukar finnas många såna inom styrelser), men det borde, som sagt, inte lösas genom tvångsmässig kvotering. Dock bör man fortfarande ha det tänket lite inne, kanske titta lite extra på de ansökningar som representerar minoriteter (t.ex. kvinnor och invandrare). Dock är detta inte heller bra. Men som sagt, bra styrelser har många olika personer så att alla olika sorters åsikter kan fram.

Jag har en konspirationsteori: det är de som är emot jämställdhet som hela tiden ser till att det skriks på åtgärder för att motverka ojämställdhet. På så vis påminns vi hela tiden om hur samhället ser ut, vi blir avtrubbade av det, och till slut reagerar vi inte ens på de mest uppenbara orättvisorna.

Vad är det som säger att den inkvoterade har sämre meriter? Man ska ställa samma krav på utbildning och erfarenhet oavsett kön- i dagens Sverige väljs män framför kvinnor oavsett utbildning!
Varför skulle man annars kvotera in någon? Den som bli rkvoterad har per defenision alltid sämre förutsättningar än de andra i urvalet.

Varför skulle man annars kvotera in någon? Den som bli rkvoterad har per defenision alltid sämre förutsättningar än de andra i urvalet.

Sämre förutsättningar till vad? Göra jobber, klara utbildningen eller motsvarnade?

Intressant att komma ihåg att man vid intagningen till Tandläkarhögskolan för en del år sedan gjorde fel och vände på listan och antog de som låg längst ner bland de BEHÖRIGA. Antagningsbeskeden gick ut och eftersom det var ett för den enskilde positivt myndighetsbeslut kunde det inte tas tillbaka. De året antog man en dubbel kull - man tog även en grupp som hade bäst betyg (de skulle annars kunna klagat och fått rätt)

Det intressanta vara att man inte kunde se någon som helst skillnad mellan grupperna under studietiden varken vad gällde resultat, tid, avhopp eller liknande

Sämre förutsättningar till vad? Göra jobber, klara utbildningen eller motsvarnade?

Intressant att komma ihåg att man vid intagningen till Tandläkarhögskolan för en del år sedan gjorde fel och vände på listan och antog de som låg längst ner bland de BEHÖRIGA. Antagningsbeskeden gick ut och eftersom det var ett för den enskilde positivt myndighetsbeslut kunde det inte tas tillbaka. De året antog man en dubbel kull - man tog även en grupp som hade bäst betyg (de skulle annars kunna klagat och fått rätt)

Det intressanta vara att man inte kunde se någon som helst skillnad mellan grupperna under studietiden varken vad gällde resultat, tid, avhopp eller liknande

Om man ska se till verkligheten så har vissa människor som kvinnor mfl en liten svårighet att få vissa jobb i vissa positioner. Men bara för det ska vi inte kvotera in dom. Det finns klara tecken på att kvinnor skulle vara "diskriminerade" på många ställen. Men lösningen heter inte kvotering!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...