Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur får man bättre avstavning i Indesign?

edgar

Recommended Posts

Någon mer som reagerat på att Indesign är dåligt på att avstava?

Jag vet att man kan gå in i styckeformatet och välja mindra avstavning men jag tycker inte att det fungerar bra ändå.

Någon som har något bra tips hur man ska få Indesign att förstå att ungdomspark ska avstavas ungdoms-park och inte ungdom-spark? Bara för att ta ett exempel. Ibland avstavar ID mellan två konsonanter, typ knapphändigt blir knap-phändigt. Uselt.

Anyone?

Du får väl lägga till det som avstavningsundantag. för ordet skulle ju kunna vara "Ungdoms-Spark" lika gärna som "Ungdoms-Park" hur ska programet veta vilket du vill använda?

Antingen tvingar du avstavningen (inte att rekomendera) med ett bindestreck, eller så gör du ett eget avstavningsundantag i ditt lexicon

Min Indesign CS3 avstavar ung-doms-park

Jag trodde det hörde till layoutarens jobb att ögna igenom avstavningarna för att få dem rätt, programmet kan ju inte alltid veta vad man tänker som sagt. :)

Eller menar du att du inte vill ha det avstavat alls? Det problemet hade jag, det avstavade ord på nästan varje rad, och jag hittade aldrig hur jag skulle få bort det.

Du får väl lägga till det som avstavningsundantag. för ordet skulle ju kunna vara "Ungdoms-Spark" lika gärna som "Ungdoms-Park" hur ska programet veta vilket du vill använda?

Antingen tvingar du avstavningen (inte att rekomendera) med ett bindestreck, eller så gör du ett eget avstavningsundantag i ditt lexicon

Inte alls! Det låter likadant men stavas ju inte samma!! Antingen "Ungdoms-park" eller "Ungdom-spark" men absolut inte "Ungdoms-spark"

sorry.. my mistake...

men jag står fast vid att man bör lägga in det som ett avstavningsundantag om programmet inte avstavar korrekt...

• 7 months later...

Jag håller med om Indesigns irriterande svaghet på att avstava rätt! Om jag valt svenska överallt ska jag väl inte behöva sitta och rätta till alla ord så de blir rätt avstavade! Och även om jag nu lägger till rätt avstavade ord så avstavar Indesign ÄNDÅ precis som den vill. Dvs för det mesta FEL. Vad kan man göra??

Sitter just nu och försöker få till 'födelsedagspresent', jag vill INTE att det ska avstavas 'födelsedag-spresent' men det tycker Indesign trots att jag sagt till om 'födelsedags-present'.

arg

Jag sitter och undrar hur man helt och hållet stänger av avstavningen, någon som vet? Har tidigare bara jobbat med indesign på PC och då hittade jag alltid en liten check-box som man bara kunde ticka i hyphenate i eller inte. Nu vet jag dock inte var det var jag brukade hitta den...

Eh, jag antar jag precis gjort ett klassiskt newbie misstag, fråga innan man själv sökt runt ordentligt. Hittade hur som helst svaret på min egen fråga. Det jag letade efter hittade jag genom:

Window>Typetable>Paragraph under fliken Paragraph då den är helt utrullad finns boxen Hyphenate.

Fanns mycket matnyttigt om avstavningar på följande ställe genom användaren Blue Velvet:

http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-164900.html

• 1 month later...

Håll ner Äpple+Shift+"bindestreck" så bryts ordet med en osynlig divis (bindestreck). Denna försvinner om texten ändras eller flödar om på annat sätt.

//Jonas

Eller menar du att du inte vill ha det avstavat alls? Det problemet hade jag, det avstavade ord på nästan varje rad, och jag hittade aldrig hur jag skulle få bort det.

Om du inte vill ha det avstavat alls så lägg till en osynlig divis (bindestreck) precis framför ordet: Äpple+Shift+bindestreck så tas avstavningen bort och hela ordet går ner på nästa rad. Du kan också styra avstavningarna på detta sätt med mjuka bindestreck som automatiskt försvinner om texten ändras eller flödar om av annan anledning.

//Jonas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...