Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Funkar det att sätta in en Blu Ray i Mac Mini?

the_arrangement

Recommended Posts

the_arrangement

Jag kollade runt och hittade den här. Tror ni det skulle funka att sätta in en sån här i Mac Mini och på så sätt kunna se Blu Ray filmer. Eller tror ni det kommer orsaka problem? Pallar Mac Minin med? Jag har en som jag köpte för 1 månad sen ny. Med 2 gigg Ram.

http://store.fastmac.com/product_info.php?products_id=338

Skulle inte tro det då du inte hittar några drivrutiner. Dessutom tror jag att Blu-Ray kräver någon sorts kopieringsskydd för att fungera men det är jag inte säker på.

Works With:

iBook G4

iMac G5

iMac Intel

MacBook Pro 17-inch

Mac mini

PowerBook G3 Pismo

PowerBook G4 Titanium (667 Mhz or higher)

PowerBook G4 Aluminum

så står det om du läser lite, men jag vet inte hur lätt det är att sätta i den

Åh vad billigt, tror jag köper 2.. :totaltgalen:

post-113-1204537397_thumb.jpg

OBS. Det står bara att den kan lagra mycket data. Det står INTE att du kan spela upp film!

Åh vad billigt, tror jag köper 2.. :totaltgalen:

post-113-1204537397_thumb.jpg

en kostar lika mycket som en ny Mini XD

krilu_kelin

skulle inte personligen lägga mycket krut på det. Men självt längtar jag mycket efter en ny mini med bluray och separat grafikkort, separat grafikkort blir ju krav om det ska palla med bluray. Kommer passa finfint i vardagsrummet!

OBS. Det står bara att den kan lagra mycket data. Det står INTE att du kan spela upp film!

Förmodligen är det som Telly82 skriver att det inte går att spela upp musik och film. För om det hade fungerat med OSX så utgår jag ifrån att Apple åtminstonde hade haft Blu-Ray som tillval till Mac Pro. Men inte ens dit kan man köpa en Blu-Rayspelare.

Skulle inte tro det då du inte hittar några drivrutiner. Dessutom tror jag att Blu-Ray kräver någon sorts kopieringsskydd för att fungera men det är jag inte säker på.

Man använder Toast till att bränna med :)

Thomas Ytterberg

Finns som sagt inget sätt att spela upp filmer. Och skulle stöd för uppspelning komma i OS X är det högst sannolikt att det kräver ny hårdvara. Brännarna som finns är till för att bränna datafiler med.

995 dollars ger för övrigt en rejäl hög med portabla hårddiskar som är betydligt mer gångbara ifall man nu har behov av att flytta så många gigabyte mellan datorer.

• 1 year later...
  • 3 weeks later...
campokatt@hotmail.com

Oxå lite nyfiken på att koppla en bluray till minin. Både för att titta och för att spara ner till hd så man kan kasta ut PS3'an sen ;)

Hört att det ska funka o se på bluray med Plex. Nån som provat??

Jag skaffade en ASRock ION 330HY med Blueray spelare i tron om att kunna titta på blueray filmer. Det var inget operativ med men jag installerade Ubuntu.

Jag kan meddela att det INTE fungerar särskilt bra :superirriterad:

Man kunde ju förstås ha lämnat tillbaks den men man är ju lite lat :nattinatti:

Nu inväntar jag att det ska komma något program till Ubuntu som klarar detta. Det gick ett rykte att det var något på gång till i sommar.

campokatt@hotmail.com

Läste lite mera och Plex klarar att spela "Bluray rips". Så man får använda spelaren till att rippa sin film till MKV och sedan spela upp den med Plex.

http://wiki.plexapp.com/index.php/Blu_Ray_Rips

Detta skulle ioförsig funka för mig då jag ändå hällst vill ha mina filmer på datorn.

Så funkar alla blurayläsare till Macmini? Om man kopplar via USB eller saknas stöd för spelare i OSX? Tänkte om man kunde köpa en billig bluray för internt montage och fixa en usb-sata låda och stoppa in den i. Alternativt bygga om en såntdär hd-chassi som man stoppar i hårddiskar i...

/M

Läste lite mera och Plex klarar att spela "Bluray rips". Så man får använda spelaren till att rippa sin film till MKV och sedan spela upp den med Plex.

http://wiki.plexapp....hp/Blu_Ray_Rips

Detta skulle ioförsig funka för mig då jag ändå hällst vill ha mina filmer på datorn.

Så funkar alla blurayläsare till Macmini? Om man kopplar via USB eller saknas stöd för spelare i OSX? Tänkte om man kunde köpa en billig bluray för internt montage och fixa en usb-sata låda och stoppa in den i. Alternativt bygga om en såntdär hd-chassi som man stoppar i hårddiskar i...

/M

Börja söka efter program som kan rippa BD innan du köper. Det är ett hett tips ;)

Funkar utmärkt att spela upp mkv i plex. Det gör jag dagligen.

campokatt@hotmail.com

Ja, länkar till program och instruktioner finns ju på Plex hemsida som jag länkade till.

Men måste ju ka en blurayspelare för att prova fullt ut ;) Vilken man ska köpa är det mest luddiga nu käns det som..

Har oxå sett att det funkar bra med 1080p MKV i plex. Därför jag vill rippa in mina Bluray filmer oxå :)

• 1 month later...
Silvergray

(Jag kör 1080p .mkv filmer i min mini från hårddisken, det hackar med Plex men funkar bra med Boxee)

(Jag kör 1080p .mkv filmer i min mini från hårddisken, det hackar med Plex men funkar bra med Boxee)

Vad har du för mini? Är det superhög bitrate på dessa filmer?

Än så länge har ingen 1080p film laggat på min Mini.

skogsmulle

Jag testade dokumentärfilmen "Under the Sea" i 1080p genom VLC player (du behöver troligtvis ändra i Inställningar, se Google) innan & fungerade finfint. Koppla annars Macen t TVn om du lägger upp Blue rayen som filer på macminin & sedan startar filmer därigenom. Jag testade bara på min HDMI skärm igår. Min TV har bara 1080i. Vet inte om det kommer funka, eller hur bilder blir. Ska kanske testa ikväll om jag hinner, (ska ut och löpträna ff)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...