Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Backupmjukvara för företagsbruk

Nickenyfiken_II

Recommended Posts

Nickenyfiken_II

Hej,

jag har letat efter en kompetent backupmjukvara för mac men kan inte hitta någon som verkar vara det självklara valet, finns det någon här som kan rekommendera något, gärna motsvarighet till Backup Exec eller Tivoli?

(Snälla, nämn inte ens retrospect som ett alternativ.)

MVh

NN_II

(Snälla, nämn inte ens retrospect som ett alternativ.)

Varför inte det? Det kör vi på jobbet sedan många år. Helt klart den bästa lösningen.

Guest iMatte

Eller varför inte nån av de program som redan finns installerat på macarna? Gratis och väldigt kompetenta. Tex rsync, som är otroligt avancerat och klarar det mesta. Krävs bara att man orkar sätta sig in i hur man sätter upp det från terminalen.

Nickenyfiken_II
Varför inte det? Det kör vi på jobbet sedan många år. Helt klart den bästa lösningen.

Skall absolut titta på Rsync, tackar för tipset.

Mvh

NN_II

Eller varför inte nån av de program som redan finns installerat på macarna? Gratis och väldigt kompetenta. Tex rsync, som är otroligt avancerat och klarar det mesta. Krävs bara att man orkar sätta sig in i hur man sätter upp det från terminalen.

Jag kan varmt rekommendera SuperDuper.

Såvitt jag förstår så är väl inget av rsync och SuperDuper backupprogram, det är väl bara synkroniserings-program?

Jag menar, du har ju ingen historik och kan därmed inte få tillbaka en fil som du raderade eller blev skadad för två synkroniseringar sedan.

Nickenyfiken_II
Kompetent... hmm... i förhållande till vad?

Jag kan varmt rekommendera SuperDuper.

Med kompetent täntke jag mig något i stil med TSM eller iaf. Backup Exec gällande funktionalitet. Jag har testat Retrospect men det är ju ljusår ifrån ovanstånde nämnda mjukvaror. Jag skall även slå ett öga på superduper, jag är tacksam för alla tips.

Mvh

NN_II

Jag har testat Retrospect men det är ju ljusår ifrån ovanstånde nämnda mjukvaror.

Kan du konkretisera ditt påstående? Det är en liten inlärningströskel för Retrospect. Vad, specifikt, var det du inte fick att funka?

Nickenyfiken_II
Kan du konkretisera ditt påstående? Det är en liten inlärningströskel för Retrospect. Vad, specifikt, var det du inte fick att funka?

Gärna, jag tar ett exempel.

Till att börja med skulle jag vilja skapa ett mediaset innehållande tex. 20 band. Jag vill att mediaset skall begränsa så att band som inehåller data som är mindre än 3 veckor gammalt inte får skrivas över. Jag vill döpa banden i mediasetet så att jag kan märka banden med rätt namn.

Sen så vill jag sätta upp ett jobb som tex. måndag kör en full backup på ett av de tillgängliga banden och då raderar detta innan användandet, tisdag till torsdag så körs det en diffbackup på något av banden, detta bandet skall sitta i tills på fredagen då ett liknande jobb har skapats, fast med den skillnaden att den kör en eject på slutet.

Detta skall sen kunna schemaläggas så att det rullar kontinuerligt, med undantag för vissa helgdagar m.m.

Det måste även finnas rapportering och möjlighet att eposta resultat till berörda parter.

Mvh

NN_II

Eh, men varför inte Tivoli storage manager då om det har vad du vill ha? Det kör jag på mac här i alla fall. Finns ju dock bara som klient till macen. Men du kanske kan få en pc till servern i alla fall (eller köra en mac med nåt annat system installerat som server)... alternativt ha nåt service-avtal med server (så vi har).

Jag håller på att titta på om inte time machine faktiskt är väldigt bra åtminstone för användares backuper. Tar ju backup varje timme och nästan helt underhållsfri... men det är klart ska man köra med band så är ju inte det ett alternativ kanske. Servern fortsätter jag nog dock köra med tivoli.

Gärna, jag tar ett exempel.

Till att börja med skulle jag vilja skapa ett mediaset innehållande tex. 20 band. Jag vill att mediaset skall begränsa så att band som inehåller data som är mindre än 3 veckor gammalt inte får skrivas över. Jag vill döpa banden i mediasetet så att jag kan märka banden med rätt namn.

Sen så vill jag sätta upp ett jobb som tex. måndag kör en full backup på ett av de tillgängliga banden och då raderar detta innan användandet, tisdag till torsdag så körs det en diffbackup på något av banden, detta bandet skall sitta i tills på fredagen då ett liknande jobb har skapats, fast med den skillnaden att den kör en eject på slutet.

Detta skall sen kunna schemaläggas så att det rullar kontinuerligt, med undantag för vissa helgdagar m.m.

Det måste även finnas rapportering och möjlighet att eposta resultat till berörda parter.

Mvh

NN_II

Du kan inte återanvända bara ett band i ett "backup set" som det heter. Du måste återanvända alla eller inget.

Du får lägga upp exempelvis 5 backup set med fyra band i varje, döp till A, B, C, D och E.

Fredag kväll vecka 1: "Recycle backup" på set A.

mån-tors kväll vecka 1: "Normal backup" på set A. (Normal = "progressive")

Fredag kväll vecka 2: "Recycle backup" på set B.

mån-tors kväll vecka 2: "Normal backup" på set B. (Normal = "progressive")

Och så vidare med återgång till set A var 5:e vecka.

Om "Progressive" backup:

http://208.109.74.99/smf/download/Backup/w...dvsaccuracy.pdf

Du kan inte heller få Retrospect att mata ut ett visst band på schema.

Det finns dels loggfiler och dels "Backup Report" för rapportering.

E-postning är än så länge ett besvärligt kapitel. Det kräver python-script.

Men det kommer snart en ny version som dels har förbättrad e-post-rapportering och dels är Intelanpassad.

http://www.emcinsignia.com/products/smb/retrospectxformac/

Tilläggas kan att varken SuperDuper eller rsync kan skriva till band alls. Det är ENBART disk-till-disk.

Guest iMatte
Såvitt jag förstår så är väl inget av rsync och SuperDuper backupprogram, det är väl bara synkroniserings-program?

Jag menar, du har ju ingen historik och kan därmed inte få tillbaka en fil som du raderade eller blev skadad för två synkroniseringar sedan.

Rsync är otroligt flexibelt. Med några rader bash-script som körs i cron, går det att göra väldigt mycket - betydligt mer flexibelt än tex Retrospect (som jag iofs gillar, men det saknar faktiskt en hel del flexibilitet)

Visst är SuperDuper ett backupprogram... men inte som Timemachine med versioner av filer... vilket är just därför jag använder det istället för TM.

Men det har dock inte dom egenskaper trådskaparen önskar, men att ha en bootbar 1-1 kopia av systemdisken på en annan disk ger en bättre nattsömn :nattinatti:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...