Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Lilla Huset - ikonen borta

Hetlund

Recommended Posts

Min hem-mapp, med ikonen Lilla Huset, har blivit osynlig!

Jag märkte det först på min externa hårddisk, dit jag gör backup på hela hemmappen. Mappen syntes inte på hårddisken, men när jag sökte i Finder kom filerna på den externa disken upp. Jag kan också se på det utrymme som finns ledigt på disken att alla filer från hemmappen ligger där.

Efter ett tag såg jag att det är likadant på själva datorn: när jag går in under MacMini-Användare så finns där bara två mappar: Gäst och Delat. Min hemmapp syns inte där. Bara tomt där Lilla Huset skulle ligga.

Däremot syns Lilla Huset i sidofältet, och alla filer finns kvar. När jag klickar på Lilla Huset i sidofältet så kommer alla mappar och ikoner inuti hem-mappen upp: Dokument, Filmer, Bibliotek osv.

Jag har provat att starta om datorn och reparera skivbehörigheter. Försökte till och med att kasta com.apple.finder.plist från Bibilioteket i hem-mappen men det hjälpte inte heller.

När jag loggar in som Gäst syns inte min hem-mapp bland användarna där heller.

Skulle kanske säga också att om jag kommando-klickar i namnet på t.ex. Document-mappen så är namnet på min hem-mapp nertonat.

Några förslag? Jag kör MacMini singlecore med 10.4.11.

Jag hittade sedan den här tråden som handlar om samma sak.

Provade att ladda ner programmet Danubio, men det gjorde ingenting alls. Vet inte om det ens fungerade.

Istället installerade jag gamla FileBuddy istället (ja, senaste versionen förstås, nr. 9). Sedan var det bara att välja Get Info - välja hem-mappen och kryssa ur rutan Make invisible.

Klart! Nu syns hem-mappen igen!

Skönt att du löste..satt och funderade på det, kom ihåg att vi haft det uppe förut..

Knepigt att det kan balla ur så..

Kan undra om en Arkiv/Install varit ett alternativ..tar ju en stund..

Arkiv/install hade nog varit "overkill" i det här fallet. Om det ens hade hjälpt.

När jag väl hade bestämt mig för att prova FileBuddy tog hela proceduren kanske 2 minuter. Då har jag visserligen använt FileBuddy en hel del förut, under OS 7 - 9, men har inte känt något behov av det på länge. Förrän nu då.

Annars kan jag rekommendera FileBuddy för alla sorters manipulerande med namn och attribut på filer och mappar. Det fanns en väldigt bra funktion för att skapa egna ikoner också, men just den funktionen tycker jag har blivit sämre i de senare versionerna.

FileBuddy har alltid varit en bra kompis, haft mycket användning av det genom åren.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...