Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Varför välja en Mac då man skall syssla med design

abjork

Recommended Posts

Tjena,

Om jag har förstått saker och ting rätt så använder sig de flesta företag som sysslar med design sig av Mac datorer. Vidare så har en fågel viskat i mitt öra att Mac är ett bättre alternativ än en PC då man sysslar med grafisk design. Är detta sant, om ja: varför?

Av det som jag läst så kan jag se att de flesta som sysslar med design på en Mac använder Adobes program (Illustrator, Photoshop). Dessa program finns som bekant även till PC. Därmed ställer jag mig/er samma fråga igen; Varför är en Mac bättre vid graifsk design då det är samma program som används?

Vilka program utöver Adobes är det som används för att redigera bilder och skap ny bilder från noll? Finns det några andra program som är markadsledande och/eller som ni kan rekommendera?

Det är fritt fram för diskussioner som har att göra med Mac i samband med grafisk design.

Hej

Rent krasst är det väl fåfänga? Mac är ju snyggare än PC (gränssnitt) och ska man göra något snyggt är det ofta lättare om man inte känner sig äcklad av t.ex. Vista.

Till stor del tror jag att det beror på tradition då Windows idag är så bra att det fungerar även för grafiker. Men OSX är stabilare än Windows vilket ofta är viktigt i media- och tryckeribranschen då de ofta har många dedlines att hålla. Jag upplever att Adobes program även går lite snabbare på en Mac. Vidare har OSX en bättre typsnittshantering än Windows. Sedan kan det vara en fördel att använda samma system som de flesta andra i branschen.

Jag vet inte hur man skapar automatiska arbetsflöden under Windows eftersom jag upptäckt att windows fungerar bäst när man vill spela MS Röj.

Men Adobes program tillsammans med Automator är en grym kombination och någonting sådant hittar du inte på samma enkla sätt under Windows kan jag lova.

Typsnittshanteringen, som Hagman påtalar, är en barnlek under OS X, vilket är mer än man kan säga om Windows.

Photoshop och t ex InDesign finns både till Windows och Mac, det är sant, frågan är vad som är den trevligaste upplevelsen. Det kan ju bara du avgöra.

Du kan äta en biff på Alby värdshus och du kan äta samma biff på Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm. Du blir mätt på båda ställena, frågan är väl vad som är trevligast. det kan ju bara du avgöra.

Håller inte med om att typsnittshanteraren är grym...

Har ca 5000 typsnitt och det är alldeles för mycket för det stackars programmet... Det blir väldigt ledset när det blir dubletter eller om något typsnitt är skadat... Säger bara Font Agent Pro...

Har ca 5000 typsnitt och det är alldeles för mycket för det stackars programmet... Det blir väldigt ledset när det blir dubletter eller om något typsnitt är skadat... Säger bara Font Agent Pro...

Men den är ännu sämmre i Windows.

naturligtvis bör man ha en fonthanterare. det gäller både på windows o osx.

annars tror jag att macen håller sig bättre till riktiga standarder från tex. den klassiska grafiska branchen. windows gillar ju att ha sina egna standarder som de hittar på ur tomma luften.

förmodligen var det därför mac ansågs vara det enda verktyget för grafisk produktion förut.

personligen tycker jag att det går snabbare att jobba med kortkommandon i macmiljö mot windows, det i sin tur gör det effektivare att arbeta. fungerande multitasking är ju bra oxå.

Om man sammanfattar de svar som hittills skrivits så kan man nästa säga att en Mac inte är så mycket bättre än en PC då det gäller graifsk design. Dock har en Mac många fördelar som underlättar arbetet.

Vad menar ni med typsnittshanterare? Någon sorts program som håller reda på olika fonter/typsnitt?

På apple.com finns det massvis med program man kan ladda ner gratis. Är dessa program bra eller är 99% oandvändbara program. Bland dessa hittar jag bland annat en kategori som heter Automator. Gabbeman: finns programmet du snckar om där eller är jag ute och cyklar?

Jag upplever att Adobes program även går lite snabbare på en Mac.

Jag skulle mer kalla det fakta, Adobes Program går förbannat segt på Windowsdatorer...

På apple.com finns det massvis med program man kan ladda ner gratis. Är dessa program bra eller är 99% oandvändbara program. Bland dessa hittar jag bland annat en kategori som heter Automator. Gabbeman: finns programmet du snckar om där eller är jag ute och cyklar?

Automator ligger med i MacOSX

För övrigt så är det precis som du konstaterade bara marginella skillnader då de stora programmen finns till båda plattformarna. Men OSX är betydligt mer användarvänligt, på ett sätt som inte går att förklara... när du köper en mac så kommer du förstå... och aldrig gå tillbaka.

Och som någon tidigare var inne på: i och med att det praktiskt taget är branchstandard så är det den rätta vägen att gå om du vill arbeta proffesionellt med grafik.

Förr alla fall så var färghanteringen bättre/lättare på en mac och det är ju kritiskt i reklam/foto/tryckbranschen.

Sen som sagt var det stabilare, man kunde öppna och stänga flertal program en massa gånger utan att det dök och enl hörsägen kunde man lättare kopiera material mellan programmen utan att innehållet blev korrupt, det har jag dock bara hört för jag har aldrig ägt en PC så jag vet inte hur det inte funkade där.

Sen som sagt så var det enklare GUI:et mer lättarbetat för "kreativa" personer som inte var så datakunniga utan bara ville utföra jobbet ändå. Idag har ju PC kommit ikapp till stora delar gissar jag och programmen är ju identiska så stor skillnad är det ju inte längre gissar jag, förutom det att man slipper lägga tid på underhåll och virusbekämpning på macen utan kan koncentrera sig på jobbet.

Körglädjen. Jag vill koncentrera mig på att formge inte tillbringa min dit med att ta hand om ett operativsystem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...