Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min MacBook startar inte..

Haze73

Recommended Posts

När jag startar min Macbook sà kommer det bara upp en vit skärm med en mapp med ett ? pà.. Vad har hänt?? Har panik nu....

Det betyder att den inte hittar din hårddisk med ett System på. förhoppningsvis hittar den inte startskivan.

Prova att hålla ner alt-tangenten vid uppstart, och se om du finner ditt System.

Gör den inte det är jag rädd för att din hårddisk kraschat, så sätt in din Installationsskiva håll ner c-tangenten vid uppstart, välj språk, gå sedan upp i menyn till Skivverktyg och se om den finner hårddisken. Gör den det så kör Reparera skiva...det är det första tipsen jag kan ge dig

(Ändrade din rubrik lite..inga "hjälp" i rubriker tack...)

Oki skall testa det pà lunchen dà. Problemet om jag màste sätta i skivan är att det sitter en skiva i redan....

Håll ner musknappen vid start så ska skivan komma ut

Oki händer inget när jag hàller in alt knappen.. Eller exakt samma som förrut. Hur länge skall den vara intryckt?

Och musknappen? Hur länge?

Och starta skivan är det min leopardskiva eller?

Händer det inget när du håller ner alt-tangenten vid uppstart så är det nog kört..

Ska inte behöva hållas ner så länge, ska komma upp en liten ruta med hårddisksymbol.

Hoppas att du har backup och garanti. Får du inte ut skivan heller?

Nej fàr inte ut min skiva. Och garatin har gàtt ut. Och ingen back-up :(

Alltsà kört för mig med andra ord?

Ska inte behöva hålla ner musknappen heller så länge

post-113-1204531696.jpg

Jaha dà fàr man àka till butiken nästa dà eller? Dyrt att laga misstänker jag...

Ingen backup, ja du..hårddiskar är inga evighetsmaskiner..

Ett sista försök, zappa PRAM

Starta datorn igen, hållsnabbt ner alt, cmd p och r-tangenten, låt startljudet plinga 3 ggr och släpp upp..inte troligt att det hjälper men värt ett försök.

annars läs lite här

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106464-sv

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25392-sv

cmd? vad är det för knapp dà?

sett från vänster, commando, den till höger om alt-knappen har ett äpple och runtecken på sig

Hände inget. Ett start pling när jag höll ner cmd, P, R och alt knappen....

Min dator är ganska sà exakt ett àr och 6 mànader..... Längre än sà skall väl hàrdisken fungera?

Mer att läsa på Jontes sida

Jo man tycker det att hårddiskar ska hålla längre..det är därför jag själv alltid tecknar Applecare när jag köper en dator..

Så där. Lämnade min dator kl 13 idag och den var klar kl 14.15. Bytte hård disk. En ny 160 gb. Kostade 139:- Schweizer france och arbete 44 chf. Alltså 183 chf. Ungefär 1080 kr. Sjukt bra och prisvärt ;)

Fint att det löste sig, nästa investering du bör göra är att införskaffa en extern backupdisk. ;)

Har jag redan så jag körde time machine från den. Det kan vara en av de bästa uppfinningarna...

Så där. Lämnade min dator kl 13 idag och den var klar kl 14.15. Bytte hård disk. En ny 160 gb. Kostade 139:- Schweizer france och arbete 44 chf. Alltså 183 chf. Ungefär 1080 kr. Sjukt bra och prisvärt ;)

Arbetet kostade alltså 200 spänn. Kullander i Malmö skall ha 1100 för samma jobb. Sjukt bra affär i övrigt, men det var lite dyrt tycker jag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...