Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rookie :)

pyd

Recommended Posts

Hej och hå!

Efter typ 15 år (Fråga 1: Hur skriver man "tilde-tecknet på ett mac-tangentbord?) som pc-användare så har jag bytt till en mac!

Det blev en iMac 24"!

Snygg som få, står den och spinner bättre än värsta vattenkylda PC:n.

Givetvis så är jag förvirrad över systemet, så här kommer ett par inledande frågor:

1) Jag laddade ner filen "Firefox 2.0.0.12.dmg" som ska installera Firefox.

Jag klickar igång filen, och får upp en ny ruta som jag trode installerade FF.

Allt verkar fint, FF startar och allt så.

Men när jag startar om datorn så verkar det som om FF försvinner, och jag måste installera om det igen?

Det var samma sak med WLM...

2) Vad använder man för motsvarande program för mac?

2a) Windows Live Messenger

2b) FlashFXP

2c) Deamon-tools

3) Jag ser att det finns ett gäng förinstallerade program, tex. "mail","adressbok", "iCal".

Ersätter dessa outlook?

Går det att synka tex. iCal med (i mitt specifika fall en HTC 3600) mobiltelefoner?

4) Jag och tjejen delar datorn, med olika konton.

FileVault är aktiverat.

Kan man snabbväxla mellan inloggade användare på samma sätt som i XP/Vista? (Båda är "Inloggade samtidigt")

5) För att hon och jag ska kunna dela musik, filmer osv på ett smidigt sätt, är det lämpligt att skapa ett nytt konto som heter tex. Media. På det kontot lägger vi allt, och delar ut? (Har för mig att jag såg någon inställning för utdelning...)

/Anders

Hej och grattis!

Tilde skrivs genom att trycka på alt och sedan tangenten ^ (till vänster på enterknappen) för att få fram tangentbordsvisning som hjälper dig med allt sådant gå in i systeminställningar, internationellt och sedan indatameny och bocka för Tangentbordsvisning. Du får då upp en flagga i menyn längst upp till höger, tryck på den och sedan Visa Tangentbordsvisning.

Angående dina installerade program. DMG-filen är som en nerladdningsbar skiva och försvinner när du startar om datorn, du kan åter igen klicka upp den genom att klicka på DMG-filen igen, men det är inte så det skall fungera utan du skall helt enkelt dra programikonen till din Program-mapp och starta det därifrån sedan är det installerat. Följden är som följer:

1. Ladda hem programmet.

2. Programmet "mountar" DMG-filen automatiskt och en "skiva" kommer upp.

3. Dra innehållet till Program-mappen.

4. Släng "skivan" i papperskorgen.

5. Gå in under Hämtade filer i din hemmapp om du har Leopard och släng det du precis laddade hem. Om du har Tiger läggs filerna på skrivbordet i stället.

6. Starta programmet och var glad.

Motsvarande program för Windows Live Messanger är samma och går att ladda hem från www.microsoft.com/mac men oftast rekommenderas Adium i stället och det laddar du hem på www.adiumx.com

Flasfxp = Transmit www.panic.com

Deamon-Tools = det är inbyggt i systemet. Oberoende om det är dmg-filer eller ISO-filer "mountas" dem som skivor på skrivbordet bara du dubbelklickar på dem.

Får jag ockxå rekommendera unrarx för det ändamålet som jag tror du skall ha ovanstående program till http://www.unrarx.com/.

Mail och iCal ersätter Outlook men du kanske trivs bättre i Entourage som följer med Microsoft Office det får du så fall köpa i närmsta Apple-butik.

iSync som parar ihop telefoner med Macen stödjer inte Windows Mobile-telefoner men det för däremot tredjepartsprogram, se http://www.markspace.com/missingsync_windowsmobile.php.

Växla mellan användarna kan ni göra genom att gå in under systeminställningar, konton och markera inloggning längst ner till vänster (om allt är grått klicka på hänglåset som är ännu mer längst ner till vänster). Klicka i bocken vid Aktivera snabbt användarbyte och så vipps kan ni flyga runt mellan de olika kontorna. Filevault slöar ner det hela rejält bara så ni vet.

Ni kan lägga allt ert mediamaterial under användare och sedan Delat. Vill ni ha in musiken i båda era iTunes-konton får ni säga till iTunes att inte kopiera in filerna i dess egna katalog. Detta gör ni genom att gå in i iTunes, välj inställningar, avancerat och bocka ur Kopiera filer till mappen iTunes Music när... Tänk dock på att ni båda måste manuellt dra in den musik ni vill ha iTunes från den delade mappen för att det skall dyka upp, det finns ingen möjlighet att ha det automatiskt.

I de allra flesta fall delar man inte identisk musiksmak och därför skiter man i att ha en gemensam mapp för musiken och helt enkelt ha sina unika iTunes-bibliotek. Man kan komma åt varandras bibliotek (bara spela inte kopiera) genom att välja Dela ut mitt bibliotek i det lokala nätverket under Delning som du hittar under samma inställningsfönster som Avancerat.

vänligen

/Peter

Hej och hå!

Efter typ 15 år (Fråga 1: Hur skriver man "tilde-tecknet på ett mac-tangentbord?) som pc-användare så har jag bytt till en mac!

Det blev en iMac 24"!

Snygg som få, står den och spinner bättre än värsta vattenkylda PC:n.

Givetvis så är jag förvirrad över systemet, så här kommer ett par inledande frågor:

1) Jag laddade ner filen "Firefox 2.0.0.12.dmg" som ska installera Firefox.

Jag klickar igång filen, och får upp en ny ruta som jag trode installerade FF.

Allt verkar fint, FF startar och allt så.

Men när jag startar om datorn så verkar det som om FF försvinner, och jag måste installera om det igen?

Det var samma sak med WLM...

2) Vad använder man för motsvarande program för mac?

2a) Windows Live Messenger

2b) FlashFXP

2c) Deamon-tools

3) Jag ser att det finns ett gäng förinstallerade program, tex. "mail","adressbok", "iCal".

Ersätter dessa outlook?

Går det att synka tex. iCal med (i mitt specifika fall en HTC 3600) mobiltelefoner?

4) Jag och tjejen delar datorn, med olika konton.

FileVault är aktiverat.

Kan man snabbväxla mellan inloggade användare på samma sätt som i XP/Vista? (Båda är "Inloggade samtidigt")

5) För att hon och jag ska kunna dela musik, filmer osv på ett smidigt sätt, är det lämpligt att skapa ett nytt konto som heter tex. Media. På det kontot lägger vi allt, och delar ut? (Har för mig att jag såg någon inställning för utdelning...)

/Anders

Tackar som hjärtligast för svaren!

För att göra det enklare för andra nya sökande användare kommer jag att fortsätta specifika app-frågor i separata trådar!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...