Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tangent kommandon tio i topp

Niclas K

Recommended Posts

Hej Jag skulle vilja veta hur man tar sig till Dokument mappen via snabbkommando på tangenter? Någon som vet, kanske bus enkelt men jag hittar inte.

Ni få gärna ge mig tio i topp listan på kommandon...

Bytt från Pc till Macbook pro och stationär IMac -mycket nöjd med stabiliteten.

Hör gärna av er med de bästa tipsen

Tack på förhand

Niclas

Jag vet inte om det finns något kommando för Dokument mappen, jag hittade inget iallafall..

Mitt "favorit" kommando är Cmd/Kringla/Äpple + Shift kombinerat med Cmd/Kringla/Äpple + Q... jag brukar alltid glömma stänga av massa program ordentligt, då går det snabbt att se allt som är igång och stänga av det som inte önskas.. bra nybörjartips! =)

Jag vet inte om det finns något kommando för Dokument mappen, jag hittade inget iallafall..

Mitt "favorit" kommando är Cmd/Kringla/Äpple + Shift kombinerat med Cmd/Kringla/Äpple + Q... jag brukar alltid glömma stänga av massa program ordentligt, då går det snabbt att se allt som är igång och stänga av det som inte önskas.. bra nybörjartips! =)

Du menar möjligen inte cmd+tab, som ditt första kommando?

//Trew

Hej Jag skulle vilja veta hur man tar sig till Dokument mappen via snabbkommando på tangenter? Någon som vet, kanske bus enkelt men jag hittar inte.

Ni få gärna ge mig tio i topp listan på kommandon...

helt enkelt med snabkomando till dockument är det inte ovanligt nog.

men det fins däremot till skrivbordet och mapparna hem och program. som du kommer åt när du är i finder (för att se komandona välj "gå" uppe i menyraden så ser du dom. eller om du ställer in aktiva hörn (som du hittar under äpplet uppe till höger => systeminställningar => expose och spaces => aktiva hörn.

jag har aldrig saknat snabbkomando för att komma till dokument.

vill du snabbt komma till filer du nyligen använt så finns "senaste objekt" i menyne med äpplet.

men om du saknar ett kommando för dokument så välj att nytt fönster i finder (cmd + n) alltid ska öppna dockument i stället för "hem" som är inställt från början.

då gör du så här:

Finder => menyn "finder" => "inställningar" där väljer du sedan öppna alltid nytt fönster med: dockument.

i skärmdumpen ser du mitt val som är hem-mappen.

post-10412-1204504070_thumb.png

ett annat sätt om du snabbt vill komma till dockument är att dra mappen dockument till dock. dra den på vänster sida om sträcket nere i dock. så ligger den där som genväg.

mina favorit komandon.

cmd + n för att öppna nya fönster

cmd + tab för att växla program

cmd + </> (alltså knappen mellan Z och shift) för att växla fönster.

cmd + Q för att avsluta program.

standard komandona cmd + v, c och X för att kopiera klistra in och klippa ut.

cmd + z för att ångra tangenttryckningar eller ändringar.

cmd +w för att stänga fönster

ctrl + mus klick. eftersom jag fortfarande har apples gamla mus med bara en knapp.

cmd + i för att se info om mappar, filer eller film codex odl.

alt + cmd + esc ett komando som jag inte brukar behöva använda men som kan vara bra att känna till.

där det kommer upp en lista på vilka program som körs och där man kan tvångsavsluta dessa. motsvarande" ctrl + alt + delete" på pc.

Tack för alla tips och engagerande svar. Det uppskattar jag.

Tack /Niclas

Lånar tråden lite. Jag undrar som det finns nåt kortkommando för att växla mellan tabbar i firefox?

Ett annat sätt att snabbt komma åt t.ex. Dokument är om man har en Logitech mus, själv använder jag en och har programerat en del av knapparna till att utföra diverse kommandon. Snabbt och praktiskt.

På min mus finns nu lättåtkomligt:

* Vänster musknapp

* Höger musknapp

* Öppna Dokument

* Expose

* Widgets

* Backa i Firefox

* Radera filer

EDIT: Lägg till Mouse Gestures tillägget i Firefox så kan man snabbt öppna och stänga tabbar och fönster, backa, fram etc. Effektivt :-)

Du menar möjligen inte cmd+tab, som ditt första kommando?

//Trew

jo, precis =) tack

Lånar tråden lite. Jag undrar som det finns nåt kortkommando för att växla mellan tabbar i firefox?

Du trycker cmd + [siffra på tabben]

tex cmd + 3 för tab nr 3.

jo, precis =) tack

Ett onödigt kommando.... Använd Exposé ist. Supersmidigt!

Ett onödigt kommando.... Använd Exposé ist. Supersmidigt!

a.t + tab är snabbare. Punkt. Exposé är bra när man behöver fönsteröversikt, men det är långsamare och det är inte alltid man har alla fönster uppe.

//Trew

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...