Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Lag och förslag om torrent

TalvingKing

Recommended Posts

TalvingKing

har gjort en under sökning av pirat kopiering eller vad man ska kalla det, det är inte förbjudet att ladda ner det, men det är självklart förbjudet att dela med sig men till vem får man inte dela med? som vi har fattat att det är lagligt att den kopian som jag har köpt ska jag dela den med mig? men till min bror, syster eller kompis???? :laserbok:

som jag läste här i forumet att man får absolut inte prata om sånt ämne eller ger rad om vad det ska finnas sånt! :detvarintejag:

Det är inte olagligt att länka till torrentfiler, per definition. Däremot <i>kan</i> det vara medhjälp till brott mot [lag], att länka till olagligt material, som t.ex. upphovsskyddat material eller barnporr. :byrakrat:

Är alla så rädda av sånt, vet alla om vad är det som gäller eller inte?? du kan inte dyka upp bara och säger att det är förbjudet att nämna om sånt??? :fundersam:

de här har jag hittat i nätet :citation:

Google stoppas i Sverige

Wilhelm Raab on In Inrikespolitik, Gnäll, och Internet

The Pirate Bay (TPB) kommer eventuellt spärras (DN, SvD). Detta eftersom Rikskriminalpolisens IT-brottssektion anser att det finns barnporr på sidan. Sättet som sidan ska spärras på är genom att den läggs in i en spärrlista som alla stora operatörer noggrant ser till att följa, och resultatet blir att om man går in på sidan så kommer man istället till en sida som talar om att man inte ska hålla på med barnporr.

Enligt TPB däremot förekommer inte barnporr på sidan; i de få fall (7-10 av ca 600 000, räkna ut den procenten) som det har hänt så har upprörda användare genast rapporterat detta, och filerna har raderats. Nu ska jag väl också passa på att säga att filerna som raderas inte är barnporren i sig, för filer med barnporr ligger inte på TPB, lika lite som det fanns något piratkopierat material på servern när polisen beslagtog såväl TPB som en stor mängd helt orelaterade privatpersoners, företags och föreningars servrar den 31 maj 2006. Bland annat drabbades ett community om popmusik, med ca 60 000 medlemmar... Det som Pirate Bay har på sin sida är så kallade torrents, filer som förenklat talar om för program hur dessa kan dela på olika filer. Vad som delas är ointressant, det är ett sätt att dela filer som används på väldigt många olika sätt - varav en del sätt är att kopiera filer som är olagligt att kopiera. Denna teknik är laglig. Det som eventuellt skulle vara olagligt är att som en form av hjälp till upphovsrättsbrott, att tillhandahålla det register som TPB gör.

Det som gör mig lite konfunderad är, att om polisen nu påstår att det finns barnporr på server: är det inte deras skyldighet att genast skrida till verket och stoppa det brottet? Det de själva säger nu är ungefär som att de skulle gå fram till några som rånade en bank och säga att, “hörnini, kan in inte vara snälla och lägga tillbaka det där så drar vi ett streck över hela historien? Va? Toppen grabbar. Gör det före nästa vecka så glömmer vi det här.”

Barnporr finns på Internet. Det är vidrigt, det är sjukt, och det är lättillgängligt. Den som vill ha det kan få tag på det, utan större problem. Det går till exempel att hitta på den största sökmotorn: den som du har besökt används för att hitta barnporr! Jag undrar när Googles servrar ska beslagtas och sidan svartlistas? Och sedan har vi Aftonbladet, i vars chat jag loggade in med namnet "Sara14" för att se vad som hände och genast överöstes av erbjudanden om pengar mot att jag skulle utföra diverse olika avancerade sexuella handlingar. Jag gick så långt att jag bestämde en "date" med en av killarna där, som sa sig vara 43-årig (och jag kollade upp honom, så vitt jag kan bedöma så var det han på riktigt...), men jag gick aldrig iväg till denna träff... :tappahakan:

Ens om det här handlar om barnporr, vilket jag starkt betvivlar, så är det ett slag i luften. Det finns inga filer som raderas, och det finns gott om andra sätt som filerna sprids. Såväl andra sidor liknande TPB, som t.ex. redan nämnda sidor, MSN-chatar, communities, IRC; det är helt enkelt så att all teknik som finns på Internet kan användas för att sprida barnporr...

Detta står att läsa på Rikspolisstyrelsens sida i dag. TPB kommer INTE att spärras.

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21...ticleid=9549375

:leijon::respekt::sarcastic:

Har flyttat tråden till papperskorgen eftersom jag inte tycker den hör hemma under "mac OS X" och inte hittar någon annan avdelning som passar riktigt bra i övrigt/ modererat Kabo

Att man väljer att just stoppa TPB är ju bara löjligt. Det finns ju en hel del andra torrenttrackers ute i världen. Minenova är ju en annan stor. Varför inte tvinga folk att stänga ner den också?

Samt att man skulle stänga ner TPB för att det finns barnporr. Det låter bara som en ursäkt för att stänga ner dom, eftersom man inte kan hitta nåt bättre anledning. Som sagt, det är ju bara att googla för att hitta barnporr.

På det hela är det inte torrenttekniken som är dålig, utan sättet den utnyttjas på. Torrenttekniken i sig är fantastisk.

har gjort en under sökning av pirat kopiering eller vad man ska kalla det, det är inte förbjudet att ladda ner det, men det är självklart förbjudet att dela med sig men till vem får man inte dela med?

Fel. Det är tillåtet att ladda ner själva .torrentfilen (för den innehåller inget upphovsrättsskyddat material). Däremot är det olagligt att ladda ner det som torrent-filen "visar vägen till".

D.v.s. laddar du ner en torrent-fil från TPB som sägs "innehålla" senaste Bond-filmen, så har du ännu inte begått något brott. Däremot gör du det så fort du öppnar torrent-filen i valfritt torrentprogram och börjar ladda ner det upphovsrättsskyddade materialet.

Lagstöd (UpphL § 12):

Framställning av exemplar för privat bruk

12 §

Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller

3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

Killarna bakom TPB har ju varit exemplariska när det gäller att hantera barnporr, så fort de får in information om att torrent-filer leder till barnporr tar de bort dem och har dessutom ett sammarbete med polisen (vilket polisen tyvärr inte verkar ta på allt för stort allvar), så det argumentet är rent nonsen…

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...