Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Iphone problem, inte svensk text

andre_023

Recommended Posts

hej allihop! Nu är jag ny i mac varlden och har precis gatt och handlat mig en iphone! Allt fungerar som de ska utom att jag inte far upp nagon av dom 3 sista bokstaverna i varat svenska alfabet. Jag har en olast telefon som är kopt i thailand, tror det är vers 1.1.3 och istallet for dom 3sista bokstaverna sa kommer det upp massa fula krumilurer. Varken meny eller nagon annanstans kan den lasa dom! Skulle va kanon om nagon visste natt man kan fora!

hej allihop! Nu är jag ny i mac varlden och har precis gatt och handlat mig en iphone! Allt fungerar som de ska utom att jag inte far upp nagon av dom 3 sista bokstaverna i varat svenska alfabet. Jag har en olast telefon som är kopt i thailand, tror det är vers 1.1.3 och istallet for dom 3sista bokstaverna sa kommer det upp massa fula krumilurer. Varken meny eller nagon annanstans kan den lasa dom! Skulle va kanon om nagon visste natt man kan fora!

Börja med att installera Swephone från ifun.se

Guide: http://www.ifun.se/swephone-for-114/#more-317

Efter det så ska du ha ÅÄÖ i ditt tangentbord, du skriver å och ä genom att hålla i A, och för att skriva Ö håller du i O. Väldigt smidigt, med swephone finns också svenska menyer.

Man behöver inte installera swephone för att få å ä ö. Det är med automatiskt sen sen 1.1.1

jag har redan installerat allt som har med swephone och min version (1.1.3) att göra och fortfarande får jag bara upp krumilurerna. Såg på någon sida att man måste gå in genom ftp och byta ut saker och fixa. Någon som har en länk eller en utförlig beskrivning på hur man gör?

Mvh André

• Vad är det för krumilurer du pratar om? Kyrilliska? Om du håller ner "O" bör du få upp menyn enligt bilden nedan där Ö är en av valen (sorry för bildkvaliten). Så skriver man ö. motsv för äå fast med a då.

• Om du menar att den ska föreslå ord med å,ä,ö. t ex om du skriver "pa" så ska den ge förslaget "på". Då måste du göra Det här tricket. Tricket ska alltså göras efter att swephone installerats. (gå också in och välj svenska i settings/international om du inte redan gjort det).

• Det går också att få in å,ä,ö direkt på tangentbordet. Gör då så här

Nu har jag fixat så jag har ett svenskt tangentbord med å ä och ö. Så slipper jag hålla in a för att få å och ä men fortfarande är mitt problem med menyn. Där får jag inte in å ä och ö. Kan ladda upp en bild för att ni ska förstå, det är svårt att förklara. Har prövat att ominstallera swephone utan framgångar. En sak var konstig, jag gick in i anteckningar och skrev över. Då får jag upp över men om jag skriver ett sms med texten över så får jag upp någon krumilur och ver alltså "klumilur ver". Hoppas ni kan hjälpa mig!

Mvh André

post-30220-1204817508.jpg

• 2 months later...

fick bort dom thailändska krumilurerna. Jag gick in på installer sen uninstall och hittade thaifonts och tog bort den sen har krumilurena ersätts med åäö :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...