Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Video och Ljud

Joppa

Recommended Posts

Hejsan!

Jag undrar om det finns något tv/redigeringskort så att man kan föra in VHS i Macen, väldigt gärna internt. finns det dess utom för import av ljud blir jag väldigt glad.

Tacksam för svar.

Det finns flera lösningar på detta. Vad är dina kvalitetskrav och hur stor är din plånbok?

En bra DV-kamera har analog in och du tar sedan in det i datorn via FireWire.

canopus konverter.

Intensity Pro kort.

Intensity Pro ger bäst kvalitet av dom 3.

• 2 weeks later...

Har förstått att det är Blackmagic Intensity Pro som gäller om man vill vara med på planen. då är frågan: följer det med någon kabel satt man kan koppla ihop VHSen med datorn? och vad är det för fördel att använda Blackmagic Intensity Pro kortet när jag tankar in vanlig DV gentemot att tanka in direkt via en av datorns Ilinkportar?

Läs gärna på om Intensity Pro så ser du exakt vad som ingår i paket. Vad har du för kontakt på din VHS-bandare? Svårt att avgöra vad du behöver... Det är phonokontakter på Intensity Pro.

Visst kan du använda FireWire-porten om har din videobandare FireWire-utgång? Annars behövs någon form av analog till digital konvertering. Det var väl mer din fråga i början där du frågade om internt kort istället för en extern konverter av något slag.

• 10 months later...
Hoppar på denna tråd. Håller ju på att försöka få in ljud på min QS -01 Tiger från mic och bandare mm. Fick tips om ett USB-ljudkort från Dealextreme som ska klara mac. Såg även att de har en USB Video Capture Adapter. Vet ngn om det fungerar att överföra VHS till datorn för red. och bränna DVD?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5707

Det står inga systemkrav. Mycket otroligt att den skulla funka för Mac. Det står inte vilket format den sparar i. Det kanske är ett format som inte kan redigeras utan konvertering.

Det står inga systemkrav. Mycket otroligt att den skulla funka för Mac. Det står inte vilket format den sparar i. Det kanske är ett format som inte kan redigeras utan konvertering.

Vad ska jag välja istället? Ngt tips?

Vad ska jag välja istället? Ngt tips?

Hummel har redan svarat.

En bra DV-kamera har analog in och du tar sedan in det i datorn via FireWire.

canopus konverter.

Intensity Pro kort.

Intensity Pro ger bäst kvalitet av dom 3.

Googlade på dessa och såg att de låg på 2300-3000 kr. Hade hoppats på ngt minus en nolla :whistling: . Men det kanske bara är PC-världen förunnat. EasyCap USB Video Capture för 14$ och C-Media Virtual 7.1-Channel USB 2.0 Sound Card Adapter för 11,6 $. Fri frakt. Så går det inte att hitta ngt billigare för en Macägare med låga krav?

Googlade på dessa och såg att de låg på 2300-3000 kr. Hade hoppats på ngt minus en nolla :whistling: . Men det kanske bara är PC-världen förunnat. EasyCap USB Video Capture för 14$ och C-Media Virtual 7.1-Channel USB 2.0 Sound Card Adapter för 11,6 $. Fri frakt. Så går det inte att hitta ngt billigare för en Macägare med låga krav?

Jag gissar att du trots allt får den kvalitet du betalar för.

Billiga kort brukar inte spara i ett format som inte går att redigera, så du hade troligen måst konvertera först, med tidsförlust och ytterligare kvalitetsförlust som följd.

Hittade detta på Tradera-apple-övrigt. NY MODELL! EasyCap DC60+ Kopiera från TV till datorn USB MAC .

"Billiga kort brukar inte spara i ett format som inte går att redigera, så du hade troligen måst konvertera först, med tidsförlust och ytterligare kvalitetsförlust som följd."

Vilket format bör det spara i för att inte behöva konvertera? Säljaren skriver:

"OBS! Ulead Video Studio fungerar bara med Windows - med MAC OS det finns shareware program VideoGlide som har också gratis demo-version. Med VideoGlide den maximal upplösning är 768x576 -bättre än med Ulead Video Studio. VideoGlide licensnyckeln kan säljas med EasyCap priset 189kr - Vi kan sända licensnyckeln via email".

Vilket format bör det spara i för att inte behöva konvertera?

DV (eller mer noga: DV-PAL).

EasyCap DC60+ verkar spara i mpg eller wmv. Inget av dessa format är lämpliga för redigering och de brukar packa bilden hårt med kvalitetsförlust som följd.

EasyCap DC60+ verkar spara i mpg eller wmv. Inget av dessa format är lämpliga för redigering och de brukar packa bilden hårt med kvalitetsförlust som följd.

Jag tänkte mest överföra gamla VHS till DVD. Klippa bort reklam mm och enbart för hemmabruk. Lägga in nån förtext och så. Påverkas såna enklare saker av formatet? Och DV-PAL, är det dyra kort och kräver de mer datorkraft?

Jag tänkte mest överföra gamla VHS till DVD. Klippa bort reklam mm och enbart för hemmabruk. Lägga in nån förtext och så. Påverkas såna enklare saker av formatet? Och DV-PAL, är det dyra kort och kräver de mer datorkraft?

Hittade följande när jag läser Videoavd.

EDIT: Kolla här: http://store.apple.com/se/product/TK658ZM/A#overview

"EyeTV Hybrid med prisbelönad EyeTV 2-programvara:"

"Spela in timtals med favoritprogram direkt på datorns hårddisk och redigera bort sådant du inte vill ha med.

Hittade följande när jag läser Videoavd.

EDIT: Kolla här: http://store.apple.com/se/product/TK658ZM/A#overview

"EyeTV Hybrid med prisbelönad EyeTV 2-programvara:"

"Spela in timtals med favoritprogram direkt på datorns hårddisk och redigera bort sådant du inte vill ha med.

Länken funkar inte, men såg detta:

"Analoga signaler bearbetas via en programbaserad kodare och därför är kvaliteten i analog video beroende av processorhastigheten i din Mac."

Vad du bör/ska ha är en DV-konverterar med "time base corrector", som exempelvis Canopus ADVC-110.

"Andra konverterare på marknaden kan tappa synkroniseringen mellan ljud och video då längre videosekvenser ska konverteras. ADVC-110 är den första DV-konverteraren som stöder låst ljud när analog video konverteras till digital. Detta innebär perfekt ljud- och videosynkronisation."

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Timebase_correction

Känner att jag börjar bli tjatig :blush: . Men tack för alla tips. Hittade ett ATI Rage 6 32Mb Video Card på tradera som är för mac. Men hittar inga uppgifter om vilka format den sparar i eller detta med synkronisering. Eller om det fungerar med OS 10.4. Får kolla med säljaren vad han vet, men är tacksam för mer info!

Ps.

Hittade följande om Easycap. Paketet innehåller EasyCAP huvudenhet, USB-kabel och CD med drivrutiner.

Fakta:

• Stödjer följande format: Mpeg, DV, AVI, VCD, DVD, WMV

• NTSC / PAL

• Ulead VideoStudio 10 medföljer för att enkelt kunna spelar in, editera och bränna dina filmer på CD/DVD.

Ds.

Känner att jag börjar bli tjatig :blush: . Men tack för alla tips. Hittade ett ATI Rage 6 32Mb Video Card på tradera som är för mac. Men hittar inga uppgifter om vilka format den sparar i eller detta med synkronisering. Eller om det fungerar med OS 10.4. Får kolla med säljaren vad han vet, men är tacksam för mer info!

Det som säljs på Tradera är ett bildskärmskort/grafikkort och inte ett kort för videoimport.

• 2 weeks later...

Jag kan rekommendera Elgato eyetv hybrid.

Har kört en sån över ett år, det går att såväl se på (marksänd) tv in i datorn och banda detta, som att föra över VHS-banden visa composit-video eller s-video.

Kräver minst G5 för bra resultat, men med Intel spelar man in VHS i 720x576 upplösning med väldigt bra resultat.

Filerna blir i mpeg2-format, lätta att antingen bränna över till dvd eller exportera till mp4, h264 eller divx med bra kvalitet.

Elgaton kostar omkring tusenlappen och tar upp en usb-port, men det är det värt! Inte minst för att kunna se på tv i skärmen när man jobbar med annat!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...