Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MacBook eller MacBook Pro

A_bite_of_the_apple

Recommended Posts

A_bite_of_the_apple

Sitter i tankar om en bärbar dator. Eftersom jag inte har speciellt bråttom egentligen, och eftersom MacBook är slutsåld överallt, så har jag börjat fundera på om jag inte skulle skaffa en MBP istället?

Så minna vänner, övertyga er ökända Mac-junkie. MacBook eller MacBook Pro :borstatanderna:

Det hela beror ju egentligen på hur viktigt du tycker storlek och vikt är.

Jag skulle kört på en MBP, främst med tanke på skärmen, grafikkortet och multi-trackpad. Men det är för att jag inte är i särskilt behov av att bära runt datorn varje dag, utan tycker prestanda är betydligt viktigare.

Va är Macbook slutsåld? Det var som fan...

A_bite_of_the_apple
Va är Macbook slutsåld? Det var som fan...

Plumpt uttryckt av mig :borstatanderna:

Hos samtliga återförsäljare i Göteborgsområdet är den det

De kostar ju inte lika mycket men det låter ju på dig som att pengarna inte spelar någon roll och då ska du självklart ta den bättre - dvs MBP!

Skillnader: Bättre grafik, större/bättre skärm, (aningen) snabbare (beroende på vilka man jämför).

Resultat: Bättre dator för spel och avancerad grafiska program.. så är detta något för dig är de bara att tuta o köra :skondans:

jag har macbook pro och använder väl inte riktigt hela prestandan förutom när jag lirar world of warcraft lite då och då. Men herregud, the bigger the better! Köp en Macbook Pro så har du den snäppet längre än en Macbook. Om du ändå inte sitter jättetajt till i ekonomin vill säga. det är ju inte så att Macbooken är dålig direkt. grafikkortet är ju skillnad på, men det används ju inte dagligen. och dessa extra mhz i processorn märks nog inte för vanligt hemmabruk.

tänk på följande. Är jag en shopaholic som gärna kommer uppgradera inom närmsta 10 månaderna? Då kanske inte MBP är något du bör lägga pengar på.

Är det tvärtom, att jag siktar på något långsiktigt (som jag tex), satsa på en macbook pro så kommer den hålla kvalitén snäppet längre på alla fronter.

MBP lätt, efter alla problem jag har haft med MBn så...

Annars så är ju MBn snyggare och coolare men kör på MBP!

A_bite_of_the_apple

Tack för alla svaren. Specsen och alla skillnader är jag fullt insatt i.

Det är mer att jag har svårt att bestämma mig. MBP kostar mer, är tyngre och större. Å andra sidan har även jag haft stora problem med MacBook.....

Får se hur det blir. Måste spara ihop rätt mycket pengar för en MBP, den är inte billig precis.

Jag har en Macbook 2.2 med 4 gig minne och jag tycker det är minst lika bra, fast smidigare, är polaren MB pro. dock har han den förra utan multitouch trackpaden. Som iPhone ägare så har jag förälskat mig i multitouch och skulle idag köpa en MB pro om jag inte brydde mig om storleken. Vilket jag gör ;)

Ingen av de båda är perfekt. MacBook har ett "rangligt" chassi, där bildskärmen fälls ner lite snett över tangentbordet ibland. Dessutom är skärmen riktigt kass med dålig betraktningsvinkel.

MacBook Pro har bättre kvalitet, men där har vi ju problemet med springor på båda sidor om låshakarna när datorn är ihopfälld.

Däremot är LED skärmen underbar, särskilt Glossyversionen.

Frågan du måste ställa dig är om du verkligen har behovet av en Pro?

Jag har det inte, och hade hellre haft en lite mindre MacBook istället för min MBP just nu.

Har du tänkt andvända datorn länge, eller hade du tänkt byta ofta?

MBP'n kommer säkert kännas hyfsat snabb i tre år till, att MacBooken hänger med så länge tvivlar jag på.

Men jag säger så här, bättre att man köper en billigare dator och byter ofta, än att köpa en värsting och sedan inte ha råd att byta på länge.

Som sagt, every rose has it's thorn.

Om Apple släpper en uppdaterad MacBook i aluminium med LED skärm (som är outstanding!) så byter jag gärna.

Jag har det inte, och hade hellre haft en lite mindre MacBook istället för min MBP just nu.

Vill du byta? xD

Sen blir macbooken sunkig ganska fort, den vita plasten blir gulgrå och på min flickväns har den spruckit... Min TiBook från 2002 ser bättre ut än flickvännens MB från 2006.

victorpanda

Om du inte är helt såld på den något bättre prestandan i MBP så tycker jag att MacBook är en sjukt mycket skönare och snyggare dator. Den är smidigare och SNYGGARE! Sen hör man ju en massa klagomål från folk som haft problem med att den spruckit och så, men jag har aldrig haft någon sorts problem och jag antar att det gäller att "ta hand om sin dator" och inte hålla på och behandla den hur som helst. Men för att sluta upprepa mig själv så kan man ju dra en slutsats. Dagens uppdaterade MacBook har riktigt, riktigt bra prestanda. Är du inte beroende av den bättre grafiken är skillnaderna mellan de två datorerna rätt små rent prestandamässigt:D

A_bite_of_the_apple

tack för alla svar :)

det blir dock en MacBook. känner att jag inte har tid eller råd/lust att köpa/spara till en MBP.

MacBook Pro har bättre kvalitet, men där har vi ju problemet med springor på båda sidor om låshakarna när datorn är ihopfälld.

Men jag säger så här, bättre att man köper en billigare dator och byter ofta, än att köpa en värsting och sedan inte ha råd att byta på länge.

1. Vem bryr som om "problemet med springor", är (väl?) bara en estetisk grej och när man har datorn ihopfälld tittar man ju ändå inte på den... (har inte märkt detta för ens du påpekade det).

2. Vill man ha bra grafik spelar de ingen roll hur många MB du köper eller hur ofta du byter, du får ändå inte MBP's grafik.

Så behöver man det så köper man, annars avstår man.. Ganska simpel strategi :borstatanderna:

Sen den som påpekade att MBP är "tyngre"... vi snackar 0,18kg... kanske inte direkt det som spelar störst roll :totaltgalen:

Blev en MacBook

Grattis ;)

A_bite_of_the_apple

tack

3:e MacBooken, ska bli intressant att se om denna datorn håller bättre än de övriga

A_bite_of_the_apple
grattis. skriv hur du upplever den=)

tja....helt ok

den lider som tur e inte av de andra problemen mina tidigare MacBöcker haft :D

Nu är jag sent ute.... men köper du en värsting behöver du inte byta så ofta.....

tack för alla svar :)

det blir dock en MacBook. känner att jag inte har tid eller råd/lust att köpa/spara till en MBP.

Mitt förslag till alla som velar är att kasta upp de pengar du har och låna till det som fattas. 200:- i månaden i tre år och du får den dator som du egentligen vill ha.

Nu är jag sent ute.... men köper du en värsting behöver du inte byta så ofta.....

Man vill inte höra sånt där när man precis fått en macbook.

Han kommer inte att bli besviken. Så stor, dramatisk skillnad är det inte.

:borstatanderna:

Macbooken är ju underbar. Hursomhelst så kan jag inte hålla med om att låna är det ultimata. 200kr i månaden är inte så mkt, men att ha den kostnaden i tre år är inte kul. Bättre att spara ett litet tag längre istället.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...