Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Extremt varm Alu iMac!

Dan1jel

Recommended Posts

när jag håller handen på ovansidan så är de nästan så varm att ja knappt kan hålla handen där.. är eran imac de också? på några ställen så säger iStats pro att den är 57 grader (som max) hur varm är eran Alu iMac?

när jag håller handen på ovansidan så är de nästan så varm att ja knappt kan hålla handen där.. är eran imac de också? på några ställen så säger iStats pro att den är 57 grader (som max) hur varm är eran Alu iMac?

Min iMac blir också varm, och enligt iStat Pro har jag någon gång kommit upp i 61 grader på airport card. Då de nya imacarna är i aluminium leder de värde mkt bättre än förra modellen, så det är nog helt normalt. Hellre värme på skalet än i datorn.

A_bite_of_the_apple

så varm att man bränner sig ska din Alu iMac inte bli. Kan du med ex. en termometer ta tempen på hur varmt skalet blir?

så varm att man bränner sig ska din Alu iMac inte bli. Kan du med ex. en termometer ta tempen på hur varmt skalet blir?

har ju inget sådant.. men man kanske inte ska säga bränner sig..

men om man håller där uppe så blir den varm så man kanske kan ha handen där i 5-10sec innan de blir för varmt för handen :(

har ju inget sådant.. men man kanske inte ska säga bränner sig..

men om man håller där uppe så blir den varm så man kanske kan ha handen där i 5-10sec innan de blir för varmt för handen :(

så här varm är det:

2304523725_97f5feaeab_o.png

A_bite_of_the_apple

iStat indikerar inga höga temperaturer......vilket är bra. Kanske bli aluminiumen så varm då? Tycker ändå inte att det bör bli så....men bärbara kan ju bli vansinnigt varma...och ja aluminium likaså....

Asså, är det verkligen så varmt att man kan bränna sig? Eller överdriver du för att få lite extra tyngd i frågan? Vad jag har hört är det normalt att imacen blir varm, ganska varm faktiskt.

Det ska dock inte vara några större problem att ha handen på datorn några sekunder, och bränna dig ska du definitivt inte göra.

• 2 weeks later...
iMac_for_life

Kikade lite där på din HDD temperatur i iStat. Slå mig om jag har fel, men är inte den liiite väl för varm? :chock: De bör väll ändå aldrig ligga över 50 grader iaf! Din låg på 58..

hårddisken ser riktigt varm ut, de brukar ju bara ligga på 30-40 grader, något som ligger och skriver till den konstant?

CPUn är inte sååå hög, min macbook ligger på 55-65 grader hela tiden vid normalt arbete och gjort i över 1,5 år utan problem

HDD:ar brukar vara specade på max. 55 grader i dagsläget, högre än det så är det stor chans att den pajar inom väldigt snar framtid.

Jag försöker alltid hålla mina hårddiskar under 40 grader, för då vet jag att dom håller länge.

• 2 weeks later...

Hej,

Min iMac 24" är i dagsläget inlämnad pga detta. Hårddisken har kraschat fullständigt. GPU:n har varit uppe i maximalt 83grader enligt iStats. CPU:n pendlade mellan 65-75grader. Detta under arbete med Photoshop CS3.

Återkommer med mer info när den är åtgärdad av Lan-Master.

makenosense

Min Alu iMac 24" blir rätt så varm ja, men jag har hört att det är normalt eftersom datorn måste göra av med värme, plus att aliminium leder värme bra.

Min imac blir oxå grymt varm. Speciellt i ovankant på skärmen.

Dessutom blir det lustiga prickar med varierande färg på skärmen efter sisådär 3timmar. Beror dessa prickar på värmen eller usla drivrutiner? uppstår oftast i bootcamp.

Jag har inga sådana problem - vare sig särskilt varm, prickar eller något annat på en 24 tums iMac som går dygnet runt.

Jag har inga sådana problem - vare sig särskilt varm, prickar eller något annat på en 24 tums iMac som går dygnet runt.
Såhär ser min istat ut. =/

Den blir inte lika varm med mac os x som när man kör win via bootcamp. Hur kan det komma sig? går det att ställa så den inte blir så varm via bootcamp?

post-26181-1207233322.png

hmm skumt.. just nu håller jag på bränne en DVD skiva när jag tog denna bild, men så här ser det ut nu iallafall, men uppdateringar osv, inte så större skilnad samt att de e lite halvt kvaft i mitt rum (har ingen bra cirkulation nämligen :( )

post-22550-1207313284.png

• 2 months later...

Frågelista för att kartlägga problemet på våra iMac datorer:

1) Vilken temperatur har du i rummet där du har din iMac? (ange temperatur i celsius)

2) Inköpsdatum på din iMac? (är det en plast eller aluminium iMac...)

3) Storlek på bildskärmen?

4) Vilket grafikkort har din iMac?

5) CPU hastighet?

6) Kör du med något fläktkontrollprogram?

OBS! För att alla skall mäta temperaturen under samma förhållanden bör era iMac's varit påslagna i minst 2-3 timmar utan att ha utfört större påfrestande arbete. (redigera alltså INTE video, bilder eller spela några spel innan du mäter temperaturen)

Posta en bild eller text på din iMac's temperatur statistik.

(min statistik kommer om en vecka då jag fått min nyligen inköpta iMac :))

hm, mina temperaturer är fan alltid höga verkar det som. iMac alu 24". Blir hårddisken varmare om man har en större. 1 TB istället för 500 GB? Min brukar som lägst ligga runt 60°c

temperaturer.tiff

• 4 weeks later...

Min blir oxå snuskigt varm,

Fick den idag så man undrar ju.

Var kan man kolla temperaturen tro?

mjo använder de också, men hittade annars denna under bara program

smcFanControl

var på DH och min imac var lite FÖR varm i den varma lokalen, så detta program räddade min imac för att bli överhettad, den helt enklet ökar varven på fläktarna så imacen blir kallare... dock finns det nått minus med det hela.. de låter ju så klart mer..

• 2 months later...

Mitt AirPort Card ligger alltid på 60-75°.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...