Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Macbook pro

yupyup

Recommended Posts

Hej allihopa..

Skall lämna in min dator till Inlife support inom den närmsta tiden men vill bara göra ett försök att fråga er experter vad som kan ha gått snett och se om det går att avhjälpa på egen hand..

Förra veckan spenderade jag en hel del framför min mbp, främst med att glo igenom serien LOST. Vid ett tillfälle, när tjejen skulle surfa, dök det upp en fönster på skärmen (med en halvtransparent bild på powerknappen) som uppmanade till att stänga av datorn (på fyra olika språk).

När jag sedan startade datorn verkade allt vara i sin ordning och började kolla på lost, när bilden plötsligt fryser och det går inte att göra ett dugg :chockadskeptisk: (Kör med det medföljande programmet för dvd uppspelning).

Suck tänkte jag och startade om datorn med resultat att det inte kom upp någonting på skärmen. Datorn verkar gå i gång men ljudmässigt inte på samma sätt som förrut, utan verkar bara vara i nått viloläges-liknande tillstånd.

Försöker att mata ut cd:n utan någon som helst reaktion och vidare kommer jag ingen vart.

Har fick tips om att göra en återställning (powerknappen samt batterilullet) samt även att trycka ner äpple+alt+p+r vid uppstart men inget resultat.

Vad kan ha hänt? Kan grafikkortet alt. hårdisken crashat? Överhettade? Har "varningsskylten" någonting men händelsen att göra?

Saknar min vän otroligt mycket, hehe.. så vad säger ni?

varningsskylten var en kernelpanic. en krash av hela systemet. mycket ovanligt och är -när det uppstår- oftast relaterat till defekt hårdvara eller dåliga drivrutiner.

har du bytt ram nyligen? dåliga ram brukar vara ett problem. anslutit någon ny hårdvara?

har du bytt ram nyligen? dåliga ram brukar vara ett problem. anslutit någon ny hårdvara?

Hej Tjorven! Tack för ditt snabba svar.

Nej, jag aldrig bytt något överhuvudtaget, förutom att jag anslöt min ipod vid ett tillfälle för typ en månad sen. Det är min första mac dator så jag har inte pillrat mycket överhuvudtaget, har mest använt den för att kolla film och slösurfa på samt ordbehandling.

Hej Tjorven! Tack för ditt snabba svar.

Nej, jag aldrig bytt något överhuvudtaget, förutom att jag anslöt min ipod vid ett tillfälle för typ en månad sen. Det är min första mac dator så jag har inte pillrat mycket överhuvudtaget, har mest använt den för att kolla film och slösurfa på samt ordbehandling.

Då lämnar du in den bara och ber att om ska reparera den. Inget mer med det. Du har garanti i två år och den ska du använda dig av.

Hoppas att det löser sig :crossfingers:

Då lämnar du in den bara och ber att om ska reparera den. Inget mer med det. Du har garanti i två år och den ska du använda dig av.

Jo, givetvis skall jag använda mig av garantin, men det är inte den som tråden handlar om.

:crossfingers:

Hoppas du inte det? =)

krilu_kelin

Börjar ana oråd.. kan ju vara DHARMA Initiative som ligger bakom "kuppen"

A_bite_of_the_apple

Låter för mig som en hårddiskkrasch. Vid trasigt grafikkort brukar det visa sig som bisarra streck över hela skärmen strax innan.

Jag är iaf säker på att det är hårdvarurelaterat. Kernel Panic får man i 99% av fallen pga. just hårdvarufel.

Börjar ana oråd.. kan ju vara DHARMA Initiative som ligger bakom "kuppen"

*skrattar* Den var jävligt bra ...

Låter för mig som en hårddiskkrasch. Vid trasigt grafikkort brukar det visa sig som bisarra streck över hela skärmen strax innan.

Jag är iaf säker på att det är hårdvarurelaterat. Kernel Panic får man i 99% av fallen pga. just hårdvarufel.

ok ok .. Tack för hjälpen.. =)

Då är det bara o bege sig till Inlife då.

Antar att man kan säga hej då till allt på hårdisken då, är inte duktig på göra backups nämligen?

Måste bara påpeka att rutan du såg, Kernel panic, kan komma fram utan att hårdvaran verkligen har gått sönder. Jag har fått det nån gång, startat om och sen har allt fungerat som vanligt.

Självklart ska du lämna tillbaka den så en expert får kolla på den...

Men känner du för o testa själv kan du ju alltid försöka starta med OS X-skivan.. Info om hur du gör står på apples supportsidor.

Skulle du komma in på skivan (brukar funka trots knasig hårddisk) skulle du kunna köra en diskreparation och senare en ominstallation.

Min iBook g3 krashade konstant vid olika tillfällen, men efter 8 diskreparationer och lika många ominstallationer (med formatering) fungera den som vanlig igen!

Så hoppet är inte helt ute för din dator.....

Men känner du för o testa själv kan du ju alltid försöka starta med OS X-skivan.. Info om hur du gör står på apples supportsidor.

Länk? *tittar snällt* =)

Sätt in den DVD-skivan som medföljde din dator, om du läser det finstilta på skivan så ska du finna att skivan även innehåller ett program som heter Apple Hardware Test, starta datorn, håll ner d-tangenten och kör testet där

post-113-1204552092.jpg

Försöker att mata ut cd:n utan någon som helst reaktion och vidare kommer jag ingen vart.

Men känner du för o testa själv kan du ju alltid försöka starta med OS X-skivan..
Sätt in den DVD-skivan som medföljde din dator...

Förlåt, jag kom på mig själv. LOST-skivan sitter lixom lite i vägen. Vet inget sätt att få ut den på.. Tänker inte försöka mejsla bort den direkt.. =)

Carlisle_united

Du har prövat med att hålla ner musknappen när du startar upp?

annars kan du pröva detta...

Du har prövat med att hålla ner musknappen när du startar upp?

annars kan du pröva detta...

nopr, ingendera fungerar,tyvärr..

Har en intelmac.. kanske därför å andra sidan =)

Du borde nog kunna få ut den med lite tur.. dock finns det nog ingen garanterad eller beprövad lösning på just din situation.

Ett exempel på något som skulle kunna lösa det är om du (trots lost skivan sitter i) håller in knappen för att starta från skivan (så datorn iaf inte försöker starta från den pajade hd'n) och sen samtidigt håller inne mata-ut-knappen...

Eller trycker på mata-ut-knappen som en dåre samtidigt som du startar datorn helt vanligt.. testa några gånger, kan vara lite tajming bakom :toodeloo:

Tack för tipset! Ska testa så fort tillfälle kommer!

Vill också tacka alla för att ni tar er tid och svara på mina frågor. :kramis:

• 2 weeks later...

Tog lite tid men lämnade nu in den äntligen i mån (17/3) till Inlife support.

Prövade med lite tips jag fått ifrån denna tråd men tänkte att det i vart fall var bäst att lämna in den.

Såhär i väntans tider: Är det någon som också köpt datorn hos inlife och använts sig av deras support/service? Hur länge tog det för er att få datorn lagad? (beror givetvis ifrån fall till fall, men vad har dem sagt till er)

Hur är det med Applestore? Brukar man få en lånedator medan ens egna är inne på service? Jag har bara möjlighet att få "hyra" vilket inte känns aktuellt då det var ganska dyrt...

• 2 weeks later...

Fick tillbaka datorn för några dagar sedan. Tydligen var det nått fel så dem var tvunga och byta ut logikkortet/moderkoret..

.. Men slutet gott allting gott ;) Nu är han tillbaka! =)

Kul att det löste sig :)

Ja, moderkortet är en väldigt väsentlig del i en dator :P

Bara att kolla vidare på lost nu då :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...