Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MacBook från USA

npg74

Recommended Posts

En kollega ska åka till USA och jag funderar på att be honom köpa en MacBook till mig.

Jag känner till alla risker med tullar osv, min fråga gäller tangentbordet.

Hur gör jag för att få ett svenskt tangentbord?

Måste jag byta ut hela tangentbordet eller räcker det med en inställning i OS och sedan byta ut ett par knappar på tangentbordet?

Tacksam för svar!

Det är en tvådelad fråga med ett tvådelat svar. För att kunna skriva med svenska bokstäver och tangetbordslayout ändras automatiskt efter vilket språk du använder (har jag för mig). Men sen så kommer ju inte tangetbordet har ÅÄÖ skrivet, men i datorns värld finns dem. De finns inte att se på ditt tangetbord men du kan skriva dem. Hoppas att du förstår vad jag menar och att du fick svar på din fråga.

Om du vill att det du skriver ska stämma med det som är tryckt på tangentbordet måste du köpa ett svenskt. Har hört att det kostar runt en tusing. Det går inte att köpa med svenskt TB i USA.

Det finns ett flertal trådar för denna fråga redan, testa att söka.

Hur som helst så kostar det ca 1000:- att få ett amerikansk tangentbord utbytt till ett svensk, om du vill ha alla svenska tecken dvs.

Eller så klistrar man dit papperslappar där man vill ha åäö.

Det är ju inte bara åäö, det är ju också allting ovanför siffrorna, till höger om siffrorna, till höger om å, till höger om ä och till höger om m. Snyggt? Nej. Praktiskt? Nej.

Det är ju inte bara åäö, det är ju också allting ovanför siffrorna, till höger om siffrorna, till höger om å, till höger om ä och till höger om m. Snyggt? Nej. Praktiskt? Nej.

Vem sa att det va snyggt eller praktiskt? det är bara va många gör som importerar från annat land :)

Vem sa att det va snyggt eller praktiskt? det är bara va många gör som importerar från annat land :)

Eller så köper man ett externt, svenskt TB och en mus. Då kan man till och med få den inbyggda skärmen på en anständig höjd. :)

Gjorde det på en MB, det blev snyggt och praktiskt. Man ser inte vid första anblicken att det är tejpat. Jag har alla knapparna som ska ändras i en psd-fil ifall intresse finns.

Tack för alla bra svar!

En följdfråga har jag dock:

Går det inte att plocka loss enstaka tangenter och flytta runt dom samt köpa nya åäö tangenter?

Går det inte att plocka loss enstaka tangenter och flytta runt dom samt köpa nya åäö tangenter?

På ett amerikanskt TB har du & ovanför 7, ( ovanför 9 och ) ovanför 0. Hur ska du flytta runt de tangenterna?  ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...