Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Logic Studio

skanerost

Recommended Posts

Hej,

Ni som kör med Logic Studio 8, vad saknar ni, vad gillar ni med progget fördelar nackdelar?

Funkar tex pluggar som EZ drummer finns det någonstans man kan kolla vilka pluggar som lirar bra med Logic?

Jag funderar nämligen på att skippa cubase och köra med Logic istället, fick lära mig den hårda vägen att Apogee Duet inte funkar i cubase ! Eller jo det funkar men det finns vissa ljud problem i form av att volymen maxar när man startar cubase!

Jag är mer nöjd med Apogees interface än vad jag är med Steinbergs Cubase!

Vad säger ni andra vad gillar ni med Logic?

Logic är KUNG när du väl kommit in i miljön.

Nu med STUDIO 8 nivån har det blivit MYCKET enklare

för t.e.x Cubase användare att konvertera med många

mer liknande grafiska upplägg till skillnad från tidigare

versioner som var lite "röriga" o t.o.m ologiska många gånger

sett ur Steinberg ögon.

EZ Drummer, Ik Multimedia, Addictive, funkar felfritt precis som

alla ljudkort med lite status.. Se till att du har en bra dual eller quad core

burk med tillräckligt ram bara..

Kör så det ryker, du kommer inte att ångra bytet!

Logic är KUNG när du väl kommit in i miljön.

Nu med STUDIO 8 nivån har det blivit MYCKET enklare

för t.e.x Cubase användare att konvertera med många

mer liknande grafiska upplägg till skillnad från tidigare

versioner som var lite "röriga" o t.o.m ologiska många gånger

sett ur Steinberg ögon.

EZ Drummer, Ik Multimedia, Addictive, funkar felfritt precis som

alla ljudkort med lite status.. Se till att du har en bra dual eller quad core

burk med tillräckligt ram bara..

Kör så det ryker, du kommer inte att ångra bytet!

Jag har en iMac C2D med 2GB ram idag men kommer nog att maxa det till 3GB, vad tror du det bör ju räcka eller?

Jag tror nog fasen att det blir logic jag pallar inte med att man köper ett juste interface och får trubbel med det i Cubase!

Tack för tipset!

Jag har en iMac C2D med 2GB ram idag men kommer nog att maxa det till 3GB, vad tror du det bör ju räcka eller?

Jag tror nog fasen att det blir logic jag pallar inte med att man köper ett juste interface och får trubbel med det i Cubase!

Tack för tipset!

Varsågod..

2 ELLER 3 GB ram kommer räcka fint bara du tänker på ett par saker..

a) Ha inte massor av andra program på i bakgrunden vilket är lätt hänt i APPLE miljö.

Låt LOGIC få all data kraft möjligt om/när du börjar blåsa på med kanaler o pluggar..

B) Ha en rätt enkel autoload UTAN mjukvaruinstrument laddade. Dessa lägger du på allt efter som..

När du kommer upp i många kanaler och börjar bli klar med vissa partier/ avsnitt i låtar kan

du alltid frysa upp spår eller pre-mix bounca dom så du får en rappare burk att jobba med..

c) Investera i en BRA externa FIREWIRE HD typ LaCie för dina musikproject som alltid har en

tendens att bli rätt stora efter ett tag( save as projekt =) Denna sekundär disk avlastar system

disken och gör att hela inspelningsflödet blir snabbare och känns säkrare..

Tips! Koppla sen på en 3 mindre HD på denna ( eller datorn) som du kör TIMEMACHINE på

Klart!

:borstatanderna:

Bobby

• 2 weeks later...

Om man vill köra Cubase eller Logic är ju helt enkelt bara en smaksak. Själv tycker jag att Logic Pro 8 har grymt bra MIDI hantering för mjukvaruinstrument etc.

Men jag själv trivs bäst med Cubase, eftersom jag har kört det ett bra tag nu. (Är på Cubase 4 nu och har kört det sedan Cubase SX1) Jag anser att redigering av ljudklipp är bättre i Cubase än i Logic. Men självklart finns det de som tycker annorlunda. Och så är det med det.

Däremot så är inte Cubase till OSX lika bra optimerat som Logic till OSX (och inte undra på).

Faktum är att Cubase tycker jag funkar bättre på Windows än till OSX, och därför använder jag nu faktiskt Windows XP på min Macbook Pro när jag ska jobba i Cubase 4. När Cubase 4 funkar lika bra som Logic 8 på OSX kommer jag kasta Windows XP men just nu är det som det är.

Jag skiter helt enkelt i vilket operativsystem jag använder mina program på, så länge de funkar så bra möjligt.

Jag tittade länge på att köpa ett Apogee Duet ljudkort men eftersom det bara funkar med OSX så tyckte jag inte att det var någon bra idé för min egen del.

Jag kör logic 8 med ezdrummer och det funkar perfa! Toppenprogram måste jag säga. Har använt cubase innan men tycker logic är mycket lättare. Många fler pluggar för att förbättra/ändra ljud (reverb m.m...) och mycket mer lättanvänt än i Cubase tycker jag.

Dock är det en sak jag inte har fattat hur man gör och det är att mappa om trummorna. Jag har mitt digitala trumset kopplat till mitt ljudkort och i logic använder jag ezdrummer. I cubase är det jättelätt (drummap) men hittar inte hur man gör det i Logic. Om någon vet kan ni ju skicka ett PM eller nåt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...