Jump to content
Just nu i M3-nätverket

VBR till CBR

the_fine

Recommended Posts

Jag är ute efter ett program som kan convertera från vbr till cbr.

Dvs från Variable bit rate (vbr) till constant bit rate (cbr).

Går inte det med "valfritt" program ? Sen görs väl en omkodning på hela filen, det som hade varit intressant hade ju varit ett program (jag tror någon annan hade en liknande fråga tidigare i veckan) som fungerar på samma sätt som program som "krymper" DVD filmer, som alltså räknar ut skillnaden mellan den lägre och den högre bitraten, och bara tar bort "överflödig" information, men jag vet inte ens om det är möjligt...

Det går ofta att exportera till olika format, men inte gör om från vbr till cbr.

Jag hittade detta som funkar perfa

http://www.nch.com.au/switch/index.html

Ps. Min gamla mobil tar inte vbr, där av vill jag ha cbr.

Allt det här går väl att göra i Itunes?

Jag rekommenderar att du rippar om dina skivor. Att komprimera om MP3 är ingen bra lösning. Det kommer bara bli ännu sämre ljud.

Absolut! men om man inte har nåt val och måste omkomprimera/omkoda så gör Itunes det väldigt bra.

Absolut! men om man inte har nåt val och måste omkomprimera/omkoda så gör Itunes det väldigt bra.
till mp3?

• 2 weeks later...
till mp3?

Ja, absolut! Du kan omkomprimera/omkoda det mesta i Itunes. Dock hanterar Itunes endast mp3 och aac som de enda förstörande formaten. Itunes hanterar även aiff, wave och Apple lossless. Dock ej wma, ogg eller flac.

Men i Windows-varianten så importerar och konverterar Itunes oskyddad wma till det du vill av ovanstående jag nämnde att Itunes hanterar.

Förvalt är Itunes inställt på att importera till aac/128, men om du bara letar lite i de Avancerade inställningarna kan du koda det mesta (VBR, sammanslagen stereo eller ej, etc...)

Man kan även välja att hämta hem en Lame-kodare som körs som en slags plug-in till Itunes.

Lame sägs vara en lite bättre mp3-kodare än den inbyggda i Itunes. Jag rippar lite Lame-kodning till Itunes ibland, men i ärlighetens namn hör jag ingen större skillnad på det mp3-ljudet...Kanske för att mp3 är kasst som det är... ;-)

Sök på Itunes Lame i Google så hittar du...

Förresten, varför vill du ha CBR?

Vad finns det för mening med att INTE köra VBR? Klarar inte all utrustning av VBR?

Förresten, varför vill du ha CBR?

Vad finns det för mening med att INTE köra VBR? Klarar inte all utrustning av VBR?

Hade du läst hans inlägg hade du sett:

Ps. Min gamla mobil tar inte vbr, där av vill jag ha cbr.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...