Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köp av Macbook Pro för webbdesign

abjork

Recommended Posts

Tja alla Mac användare,

Eftersom jag är en PC användare som funderar på att gå över till Mac så behöver jag er hjälp. Ni som är vana användare av Mac datorer och eventuellt också sysslar med webbdesign kan säkert hjälpa mig med mina funderingar kring Mac.

Hela mitt liv har jag använt mig av PC datorer. Nu känner jag dock att det är dags att gå över till att använda en Mac. Dock har jag ingen stor kunskap av Mac världen. Av det som jag läst och ryktesvägen hört så sägs det att en Mac är överlägsen en PC då det gäller grafisk design. Stämmer detta?

För tillfället är jag inne på att köpa den billigaste varianten av Macbook pro eller mellanvarianten av Macbook. Det som talar för Pro modellen är 15" display och grafikkortet. Och för Macbook så är det priset som lockar. Vilken tycker ni att passar mina behov bäst om jag i nuläget använder min PC till följande:

• Webbprogramering
  • Bildredigering
  • Titta film
  • Normalt arbete med Office paketet

Sedan undrar jag även över vilka program som finns att välja på för att klara av mitt dagliga arbete på en Mac. Vilka program använder ni er av för bildredigering, webbprogrammering (PHP) och textbehandling?

Tack!

Jag använder min Macbook till just det som du nämner. Köpte den med snabbast processor, men lät standardminnet vara kvar. Köpte 4Gb från annan butik än Apple. Enkelt att byta.

Jag kör både Phosotshop och Dreamweaver utan problem.

Hade du även tänkt att spela på maskinen kanske du ska överväga en Pro, annars klarar du dig nog med en Macbook. Men köp gärna en med bra processor. Den kan du inte byta Minne och hårddisk går att byta när man känner för det.

Mellan varianten med 512mb grafikkort passar jätte bra sedan kan du koppla till en extern skärm om de behövs.

Alla adobe program finns till mac( de är väl mest dem man använder när man skapar hemsidor )

Tja alla Mac användare,

Eftersom jag är en PC användare som funderar på att gå över till Mac så behöver jag er hjälp. Ni som är vana användare av Mac datorer och eventuellt också sysslar med webbdesign kan säkert hjälpa mig med mina funderingar kring Mac.

Hela mitt liv har jag använt mig av PC datorer. Nu känner jag dock att det är dags att gå över till att använda en Mac. Dock har jag ingen stor kunskap av Mac världen. Av det som jag läst och ryktesvägen hört så sägs det att en Mac är överlägsen en PC då det gäller grafisk design. Stämmer detta?

För tillfället är jag inne på att köpa den billigaste varianten av Macbook pro eller mellanvarianten av Macbook. Det som talar för Pro modellen är 15" display och grafikkortet. Och för Macbook så är det priset som lockar. Vilken tycker ni att passar mina behov bäst om jag i nuläget använder min PC till följande:

• Webbprogramering
  • Bildredigering
  • Titta film
  • Normalt arbete med Office paketet

Sedan undrar jag även över vilka program som finns att välja på för att klara av mitt dagliga arbete på en Mac. Vilka program använder ni er av för bildredigering, webbprogrammering (PHP) och textbehandling?

Tack!

jag skulle nog köra på macbook pro:n. Jag kör lite webdesign på min powerbook g4 med 15 tums kärm och jag känner att det är på gränsen till liten skärm ibland, men det funkar. Så Jag tkr att du ska ta den billigaste macbook pron.

Kan tyvärr inte utala mig i frågan om dator då jag själv står med samma fråga dock kan jag hjälpa dig lite med program.

Web:

Photoshop (design)

Coda (rekomenderar starkt) eller Smultron (Kodning)

Film:

Quicktime + Perian

Edit: Tog med länkar också

Har för mig att jag läst någonstans, minns inte om det var här på forumet eller någon annanstans, att man kan själv plocka ihop sin egen Mac dator. Stämmer detta eller gäller det bara stationära datorer?

Till en PC är det lätt att installera Apace med PHP och MySQL (WAMP). Är det lika lätt att få igång PHP och MySQL på en Mac?

Kan någon här svara på varför Mac datorer är bättre vid grafisk design. Stor del av reklambyråer och andra företag som håller på med design använder sig av Mac. varför?

Var kan jag hitta mera nyttig information om Macbook? Vilka sidor läser ni/ rekommendera ni för mig som är nybörjare?

Måste bara avsluta med att säga att jag verkligen uppskattar den hjälp jag får! Tack!

WAMP för windows. Då heter det MAMP för mac :P

Apache finns redan på macen. Men att köra med MAMP är jätteenkelt. Gör det själv när jag kodar utan att ha internet tillgängligt.

Själv tycker jag inte att Macbookens mindre skärm stört mig vid kodande eller liknande. Men visst kan det vara skönt med en större skärm. Det är helt upp till dig.

Kan tyvärr inte utala mig i frågan om dator då jag själv står med samma fråga dock kan jag hjälpa dig lite med program.

Eftersom du står i samma situation som mig undrar jag lite över hur du funderar. Vad som väger för och emot de två olika modellerna.

Trevligt att Apache finns färdigt på en Mac.

Dock så är det ett väldigt svårt val. Pro varianten är för tillfället li en liten ledning, men priset är lite väl högt.

Många rekommendera att man skall satsa på mera minne. Båda modellerna som jag funderar mellan kommer med 2 x 1 GB. Vill man då uppgradera minne betyder det att man måste slänga bort de minnen som kommer med. Antar att dee endast finns två minnesplatser. Är det möjligt att enbart uppgradera till 3GB. Man sparar ett av minnen som sitter i och köper ett 2GB till. Fungerar det?

Yepp, då var det gjort. En Macbook pro är beställd och nu är det bara att vänta på att den levereras. Känns faktiskt lite pirrigt att bara sitta och vänta.

Jag vet att det finns miljontals trådar om hur man uppgraderar minnet i en Macbook/Macbook Pro. Men eftersom jag är total värdelös på hårdvara i en dator ber jag er ha förståelse för att jag, också, frågar om hjälp.

Om någon av er har tid och lust att hjälpa mig vore jag tacksam. Följande affär är den som jag skall vända mig till : http://www.multitronic.fi/index.php?setlang=sv

Kan någon ge exempel på vilka minnen som fungerar i min nya fina, härliga och underbara dator? Vilka rekommenderar ni?

Har förstått att man skall ha följande typ av minne: DDR2-667 (PC2-5300) 200 pin SODIMM. Tyvärr säger det inte mig så mycket eller kanske det inte finns hos Multitronic??

Känns faktiskt lite pirrigt att bara sitta och vänta.

Skoja inte! Min kommer på måndag! MÅNDAG! MÅNDAG! MÅNDAG! MÅNDAG!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...