Jump to content
Just nu i M3-nätverket

RAM-minne

Tanguy

Recommended Posts

Jag har en iMac med Mac OS X 10.5.2. Jag fick med 1Gb Ram då jag köpte datorn, men hade nu tänkt att köpa ytterligare en eller två Gb. Måste jag köpa RAM-minnen från Apple, eller går det bra att gå in på exempelvis Mediamarkt och köpa ett random minne? Eller måste mitt minne ha ett speciellt namn? Tacksam för svar.

Märket kvittar, men det spelar stor roll vilken typ av minne det är. Detta kan man oftast se genom att klicka på Minne i listan till vänster i programmet Systeminformation.

Det finns iMacar från slutet av 2003 som både kan köra Leopard och kan ha 1 GB RAM. Men de har högst olika typer av RAM allt eftersom åren går och modellerna skiftar. Därför måste du ange din.

Jag kollade vad det var för minnen som fanns i datorn, tror detta är rätt. Det som stod var; DDR2 SDRAM 1GB.

Jag vet inte mer om min Mac, just fått den och är ovan, än att det är en iMac med Leopard installerat. Den första modellen utav iMacar på Apples hemsida.

Det räcker inte med de uppgifterna...

post-113-1204454534.jpg

Thomas Ytterberg

Kolla "om den här datorn" under Äpplet. Där står vilken processor den har. Är det en Intel-processor använder de alla samma sorts minne, 200-pin SO_DIMM, DDR2 PC2-5300/667 MHz.

Om inte annat, lyft på iMacen och kolla vad som står på undersidan av foten. Då kan vi identifiera den direkt.

Processor: 2 GHz Intel Core 2 Duo

hittade inget på undersidan, inte ett jota

Pocahontas, hur fick du upp den bilden?

Processor: 2 GHz Intel Core 2 Duo

Du kan använda sådana minnen som Thomas beskrev ovan.

Pocahontas, hur fick du upp den bilden?

Det är en skärmbild ur ett gratisprogram som heter Mactracker.

Thomas Ytterberg

Etiketten på undersidan av foten försvann tydligen med någon generation. Nåväl, ingen förvirring om vilket minne det ska vara.

Måste jag köpa RAM-minnen från Apple, eller går det bra att gå in på exempelvis Mediamarkt och köpa ett random minne? Eller måste mitt minne ha ett speciellt namn? Tacksam för svar.

både ja och nej. du ska köpa minnet som beskrivs ovan. men du kan med fördel köpa det på andra affärer än hos apple eftersom de är dyra på lagring och minnen. nu när du vet namnet kan du kolla runt på olika siter så ser du att det kan skilja en del i pris.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...