Jump to content
Just nu i M3-nätverket

sluta skriv i tråden snabba frågor snabba svar

Guest here we go again

Recommended Posts

Guest here we go again

Vad är vitsen att skriva i den tråden? Blir ju bara superjobbigt att läsa till slut..eller hur. Tänk efter ni som skriver där. Bättre att tydligt se en rubrik med ett specifikt problem sen följer man dom svaren i den rubriken, det är ju det som är meningen med forum som dessa.

Kan bara hålla med. Har aldrig svarat i den

Lite annan ton på ditt inlägg här here_we_go_again än det PM:et du skicka till mig.

Tråden är väl fritt fram för den som vill skriva, orkar man inte så gör man väl inte det. jag tycker syftet är bra, man skriver en fråga och får svar på den. Skillnaden på det och att starta samma tråd om och om igen. Finns ju en uppsjö av samma trådar, varför inte söka upp den istället för att starta samma tråd igen?

Lika dumt. Söker man efter nåt specifikt så kommer ju det upp både om det startats en egen tråd eller om det skrivits om det som tillex i denna tråden.

Annars är det väl så enkelt att om nu tråden är så hemsk att en mod. bara låser den/tar bort?

Guest iMatte
Lite annan ton på ditt inlägg här here_we_go_again än det PM:et du skicka till mig.

Tråden är väl fritt fram för den som vill skriva, orkar man inte så gör man väl inte det. jag tycker syftet är bra, man skriver en fråga och får svar på den. Skillnaden på det och att starta samma tråd om och om igen. Finns ju en uppsjö av samma trådar, varför inte söka upp den istället för att starta samma tråd igen?

Lika dumt. Söker man efter nåt specifikt så kommer ju det upp både om det startats en egen tråd eller om det skrivits om det som tillex i denna tråden.

Annars är det väl så enkelt att om nu tråden är så hemsk att en mod. bara låser den/tar bort?

Jag förstår grundidén med din tråd och den är bra. Problemet är ju bara att man läser de frågor där man har nåt att komma med och oftast ser man ju vad frågan handlar om via rubriken. I din tråd kan man inte göra det, utan man är tvungen att skumma igenom tråden och inläggen för att se om det är något man överhuvud taget är intresserad av att försöka svara på. Det orkar i alla fall inte jag göra. Jag bryr mig heller aldrig om att läsa trådar med otydlig rubrik som "Hjölp önskas" eller "Vad ska jag köpa".

Jag tror att många som kan en hel del, tänker ungefär som jag. Därför tror jag oxå att chansen är mindre att man får svar om man ställer en fråga i din tråd. För övrigt har jag inget emot den och skulle heller aldrig uppmana nån att inte skriva i den.

Gillar den ej heller, meningen med forum är att man skapar trådar, isf kunde vi nöjt oss med en för "snabba frågor" och en för "svåra frågor".

Sen är det ju inte meningen att man ska skapa en ny tråd med samma innehåll som någon annan gjort, vilket jag själv gjort i vissa fall men nästan alltid för att sökfunktionen suger galaktiskt.

Å andra sidan stör det väl inte mig speciellt mycket att den ligger där.

Gillar den ej heller, meningen med forum är att man skapar trådar, isf kunde vi nöjt oss med en för "snabba frågor" och en för "svåra frågor".

Sen är det ju inte meningen att man ska skapa en ny tråd med samma innehåll som någon annan gjort, vilket jag själv gjort i vissa fall men nästan alltid för att sökfunktionen suger galaktiskt.

Å andra sidan stör det väl inte mig speciellt mycket att den ligger där.

tänk om sökfunktionen skulle kunna "uppgraderas" istället för ett community ala facebook, hade gladeligen kunnat pynta in en stödhundring till det pengadrivande företag som ligger bakom detta forum, men det skulle väl vara för mycket begärt? Det är ju trots allt en funktion som efterfrågas ;)

(och för att vara mindre spydig så vill jag bara hålla med om att sökfunktionen lämnar mycket att önska desvärre, jag hittar aldrig trådar i mw´s sökfunktion utan jag söker i google....:S)

Jag gillar inte heller tråden, om jag fick bestämma så skulle den låsas :)

Om det var upp till enskilda medlemmar så skulle alla trådar låsas, av ett eller annat skäl, det är som med alla trådar, gillar man den inte, läs den inte...kanske med ett nytt forum att man skulle ha möjlighet att inte visa specifika trådar kopplat till användaren, så kanske vi slipper såna här trådar sen...som jag inte har nåt emot, don´t get me wrong...

Jag läser inte heller den tråden. Man vet kanske vad som är en "snabb fråga", men hur vet man att det är ett snabbt svar? Det är kanske jättekomplicerat att svara på en till synes "enkel" fråga.

Jag läser inte heller den tråden. Man vet kanske vad som är en "snabb fråga", men hur vet man att det är ett snabbt svar? Det är kanske jättekomplicerat att svara på en till synes "enkel" fråga.

Nä...tänk...hemska tanke...hur skulle vi överleva det, ett långt svar i en tråd som anger i rubriken att den bara ska innehålla snabba/korta svar....

Nä...tänk...hemska tanke...hur skulle vi överleva det, ett långt svar i en tråd som anger i rubriken att den bara ska innehålla snabba/korta svar....

Du missade visst poängen helt.

Hur ska en läsare kunna hitta ett komplicerat svar som förmodligen kräver att antal poster med bland annat efterfrågande av fler uppgifter i en tråd som innehåller ett stort antal helt ovidkommande poster? Var gömmer man ett träd om inte i skogen?

Om det VERKLIGEN är fråga1-svar1-fråga2-svar2 i tråden är det inga större problem, men så är det ju inte.

Du missade visst poängen helt.

Hur ska en läsare kunna hitta ett komplicerat svar som förmodligen kräver att antal poster med bland annat efterfrågande av fler uppgifter i en tråd som innehåller ett stort antal helt ovidkommande poster? Var gömmer man ett träd om inte i skogen?

Om det VERKLIGEN är fråga1-svar1-fråga2-svar2 i tråden är det inga större problem, men så är det ju inte.

Tanken med tråden är god,

men jag håller med bla. Telly.

jag skrev det här i en annan tråd, men tyckte det kunde vara intressant statistik även i denna tråd:

..nu säger jag inte att kvantitet utesluter kvalité heller, men man kan ju alltid fundera över att 15 av forumets dryga 26.000 medlemmar (avrundat 0.55%) står för strax under 1/3 av forumets inlägg (236.000), och att 15% av inläggen är fördelat till trådarna "god morgon", "god natt", "now playing", "världens längsta tråd", "vad gör du idag" och "ställ en fråga..."...jag skulle gissa att 5% av inläggen dessutom innehåller mer smileys än text...det kan ju vara något att fundera över...t.ex. för er som vill kontrollera vad man får skriva och i vilka trådar...(utanför det som forumreglerna stipulerar)

Vad är problemet?

I papperskorgen finns ett otal trådar som har många många sidor där det bara är ren post-hunting, en godnatt tråd? en godmorgon tråd mfl

Vad hjälper dom till med, denna tråden har iallafall hjälpt många med sitt användade av Mac.

Ingen begär väl att man ska sitta och läsa igenom alla sidor, kolla sista sidan och se om ni kan hjälpa till med den frågan. Är det så att någon ställt en fråga och inte fått ett svar så frågar dom väl igen?

Oftast får man svar direkt och det är inga större frågor som frågas. Ibland har man många frågor, kanske har en 5-6 frågor som man kommer på efterhand en kväll, känns sådär kul att starta 5-6 olika trådar på samma dag.

Jag förstår inte hur en stackars tråd på ett forum på internet kan bringa dessa diskussioner, vissa klagar på den och har aldrig ens tittat i den.

Edit: Sen är det väl så att alla har väl rätt att tycka vad man vill och skriva i princip vad man vill. Att starta trådar och uppmana folk att inte använda trådar eller inte känns inte riktigt rätt. Vi kanske ska starta en tråd om att folk ska sluta skriva i godnatt-tråden eller världens längsta tråd mfl.

Bältesclip

Problemet är att det blir väldigt svårt att hitta svar på något man undrar när det är en extremt lång tråd. Alla kategorier hamnar ju på ett ställe vilket rör till det hela i onödan.

Sökfunktionen är rena skämtet, så den kan man inte heller använda.

Låt den vara kvar, den fyller sitt syfte för en del. Det finns många trådar i detta forum som har betydligt lägre existensberättigande. Kvack, säger ankan...

Själv ids jag inte titta i nämnda tråd då jag aldrig vet om det senaste inlägget är en fråga eller ett svar.

Jag kollar inte heller den tråden.

Men låt de som vill svara i tråden svara. Men räkna också med att många som skulle kunna svara på frågor i den tråden låter bli. För när det blivit 1000 inlägg om 100 ämnen så blir det minst sagt rörigt.

det är väl inte svårare än att rensa upp lite då och då bland trådarna? behöver man hjälp skriver skapar man en ny tråd. är problemet löst i tråden och ingen vidare diskussion krävs så kan ju första bästa administratör ta bort/låsa den. Om inte så märker man ju när den börjar försvinna. då kan man ju rensa lite. frågorna kan inte bli för många, och inte heller trådarna, så länge det inte är 10 likadana i rad. använd ett sunt förnuft, gör en snabbtitt om din fråga redan är ställd. annars ställ den i en ny tråd så den snabbt kan bli besvarad och låst för vidare beskådning.

• 4 weeks later...

eftersom "tråden snabba frågor snabba svar" hamnar överst när någon vänlig själ svarar på en fråga där, skriver jag nu här så att den här tråden också kommer högre upp igen.

så att ni som är nya på forumet ska veta att det är många som inte läser den tråden.

så snabbast hjälp får ni om ni gör en ny tråd med en tydlig rubrik eller söker på vad som skrivits i en gamma tråd.

eftersom "tråden snabba frågor snabba svar" hamnar överst när någon vänlig själ svarar på en fråga där, skriver jag nu här så att den här tråden också kommer högre upp igen.

så att ni som är nya på forumet ska veta att det är många som inte läser den tråden.

så snabbast hjälp får ni om ni gör en ny tråd med en tydlig rubrik eller söker på vad som skrivits i en gamma tråd.

Bra, jättebra...det känns jätteskönt att du ser till att det blir lite ordning och reda...

ps. jag tänkte bara tacka den som bifogade en länk till en tråd på WN i en tråd här om attacken mot IDG´s site...

• 2 years later...
gorancarlsen

Jag gillar inte heller tråden, om jag fick bestämma så skulle den låsas :)

Har fattat iden med tråden men kollar aldrig i den. Den är helt ointressant. Däremot tveksam om den ska bort.

gorancarlsen

Dagens ronning?

Ronning? Vet inte vad det betyder men jag förstår att det är nåt bra. :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...