Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tvinga/låsa upplösning/refresh rate vid programstart?

ClCdCm

Recommended Posts

Jag har ett problem...

Sen min ordinarie skärm slocknade för nån vecka sen, kör jag på en 13 år gammal CRT. Bra för sin tid, med 1024x768 @ 75 Hz som maximum. Och det duger förstås fint för OS X.

Men, jag har ett par spel, och framför allt KOTOR, som byter upplösning och/eller refresh rate när de startar, och då kopplar ju min skärm bort sig för att den inte "tål" signalen. Störande som tusan, och jag har inte hittat nån plist eller annan inställning för spelen där refresh rate är lagrad. För KOTOR hittade jag en plist där upplösningen står med, men den var 1024x768 så då måste det vara refresh rate som är boven, om det nu inte är så att menyerna i början har en annan inställning och att plist-filen bara reglerar själva 3D-grafiken.

Idealet skulle vara att systemet kunde ställas in att aldrig tillåta nåt program att överskrida systemets grundinställning för upplösning och refresh rate, men sånt finns inte, tyvärr.

Därför undrar jag nu om det finns nån hemlig tangentkombination som löser det hela, eller om det finns smarta program jag kan ladda ner, som låter mig "tvinga" startande program att hålla sig i skinnet... Minns att jag hade den möjligheten på en gammal Windows-PC, men om det var ett fristående program eller grafikkortets egen programvara, det minns jag inte. Förbaskat användbart var det, hur som helst!

Hjälp!

Kör 10.4.11, med ATi Radeon 9600 64 MB i en G5 DP 1.8 GHz.

Precis vad jag beskrev ju! Skärmen jag sitter på klarar maximalt 1024x768 vid 75 Hz, så det är det jag har inställt hela tiden. När KOTOR startar, växlar det av sig självt till högre upplösning och/eller refresh rate, och eftersom skärmen inte klarar det, stänger skärmen av sig. Då måste jag tvångsavsluta KOTOR i blindo, och sen återkommer bilden när KOTOR avslutats.

Ta det lugnt. Jag läste fel. Jag ber om ursäkt. Det är väl så att spelet kräver bättre skärm, helt enkelt.

Jag är lugn. Ett utropstecken är väl inget!? :D

Men nu är det ju inte skärmen i sig som är grejen. Jag frågar om nån vet om det finns nån metod för att tvinga fram en viss inställning, på liknande sätt som jag kunde göra för 9-10 år sen på en Windows-PC.

Nu har jag "löst" problemet. Ändrade i plisten till 800x600, och då fick den för sig att lägga sig på 96 Hz, vilket min skärm tydligen klarade av vid 800x600.

768/600 = 1.28 och 1.28*75 = 96, så det är logiskt.

Nu blir det till att spela KOTOR i 800x600, men det är helt ok.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...