Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Välja rätt skivor när du bränner

Pocahontas

Recommended Posts

Knyckte en bra länk på ett annat forum jag besöker då och då... :whistling:

Många tittar hellre i plånboken än att välja kvalité på CD och DVD, och köper billig smörja som ligger i stora travar på SIBA och liknande varuhus. Sedan undrar de varför det får felmeddelande vid bränning, eller om de tänker spela upp skivan hos en som har en proffsig spelare.

Här är länken

Så ska ni bevara skivor för framtida bruk, betala lite mer.

Knyckte en bra länk på ett annat forum jag besöker då och då... :whistling:

Varför gå över ån efter vatten? Jag har postat den länken flera gånger på detta forum.  ;)

;) Tror mig minnas det, men när jag nu sprang på den igen ville jag "aktuellisera" den ^_^

Kan inte nog påminna snåljåparna här....man får vad man betalar för.

Guest iMatte
;) Tror mig minnas det, men när jag nu sprang på den igen ville jag "aktuellisera" den ^_^

Kan inte nog påminna snåljåparna här....man får vad man betalar för.

Det där är inte alltid sant. Köp de billigaste skitskivorna du kan hitta i Sverige, så är de ändå dubbelt så dyra som skivor av toppkvalitet på dansk eller tysk postorder...

Det där är inte alltid sant. Köp de billigaste skitskivorna du kan hitta i Sverige, så är de ändå dubbelt så dyra som skivor av toppkvalitet på dansk eller tysk postorder...

Men vad kostar då de billigaste skitskivorna på dansk eller tysk postorder...

Nej, satsa på kvalitet oavsett varifrån du köper skivorna.

Guest iMatte
Men vad kostar då de billigaste skitskivorna på dansk eller tysk postorder...

Nej, satsa på kvalitet oavsett varifrån du köper skivorna.

Jodå, jag köper bara dvd med mediakod SONYD16 eller SONYD21 sedan flera år tillbaka. I princip har jag mindre än 1% felbränningar och då är jag inte ens säker på att det alltid är skivornas fel.

Men det gör ju inte Pocahontas påstående mer riktigt. Jag betalar mindre och får bättre än de flesta som handlar skivorna i Sverige. Man får inte alltid vad man betalar för - kunskap om vad och hur spelar också en roll.

Kan dig rätt iMatte i det du säger, men nu utgick jag från dem som köper en packe på Siba eller Ica.

Nu är jag ingen själv ingen storförbrukare av DVD/CD-skivor längre så jag tycker inte det är lönt att importera.

Har nöjt med 2:a kvalite helt medvetet när det gäller skivor att ha i bilen.

När det gäller filmer har jag valt 1:a.

Lustigt, jag köpte en packe skitbilliga DVD-R på Netonnet i Borås av märket Imation.

I Toast 8 visar det sig att det är FUJIFILM03, alltså kvalitet 2 på en "4-gradig" skala. Hmm...

Jag har en viss förkärlek till Verbatim, har sällan eller aldrig problem.

Guest iMatte
Jag har en viss förkärlek till Verbatim, har sällan eller aldrig problem.

Köp inte skivor efter märket som står på förpackningen, köp efter skivans mediakod. Kan inte säljaren upplysa om vilken mediakod skivan har, köp någon annanstans.

Eftersom jag tänkt köpa in en rejäl trave brännbara DVD för att säkerhetskopiera mycket av det jag har på mina hårddiskar, tänkte jag här be om tips var jag ska göra det. iMatte verkar ju ha erfarenheter på området.

Så billigt som möjligt men fortfarande riktigt bra kvalitet, är det jag letar efter. Om det innebär att importera från Tyskland, så är det helt ok. Bara jag vet var! :)

Kollade kvaliteten på skivorna jag har hemma just nu (dyrt 10-pack från TDK), och det dyker upp som TTH02, vilket tydligen är i bästa klassen enligt en sida jag hittade. Men 12-13 kr per skiva är väl mycket pengar för att göra backup på hundratals GB...

bara jag som aldrig(mer eller mindre, om man räknar bor tiden med 2x cdrombrännare) som typ inte haft problem med några skivor?

Det beror väl på vad man ska ha skivorna till, jag tycker att DVD skivor som medium för viktiga backuper är dumt överhuvudtaget, men jag är ganska säker på att >90% av skivor som köps på "spindel" används för att bränna filmer som man sen kollar på en eller ett par gånger, då spelar det ju liten roll, jag är också ganska säker på att dom flesta inte är dummare än att man hittar ett märke som fungerar och som ligger i den prisklassen som fungerar för en, och sen håller sig till det...

bara jag som aldrig(mer eller mindre, om man räknar bor tiden med 2x cdrombrännare) som typ inte haft problem med några skivor?

Jag har inte heller några problem med några skivor, mina 150 kr för 100 skivor fungerar utmärkt.

Så billigt som möjligt men fortfarande riktigt bra kvalitet, är det jag letar efter. Om det innebär att importera från Tyskland, så är det helt ok. Bara jag vet var! :)

Här handlar jag:

http://www.wesellcd.com/

Enda gången jag haft problem, fick jag en spindel nya av säljaren.

Wesellcd har jag ock handlat på. + Några till.

Guest iMatte
Eftersom jag tänkt köpa in en rejäl trave brännbara DVD för att säkerhetskopiera mycket av det jag har på mina hårddiskar, tänkte jag här be om tips var jag ska göra det. iMatte verkar ju ha erfarenheter på området.

Det finns flera bra näthandlare, men jag har mest handlat med WeSellCd.com. De har ett enormt utbud med varierande priser, men vill du ha riktigt bra och billiga skivor kan jag rekommendera tex dessa:

http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=1019

Om du hellre vill ha "snygga" skivor, med matt yta får du lägga på några tior:

http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=784

Ofta har de ganska generösa kampanjer. Tex handlade jag tillsammans med några arbetskompisar härom veckan och fick med ett 1 Gb USB-minne av bra kvalitet per 100-pack skivor. I förra veckan ficlk man en riktigt bra dvd-brännare på köpet om man köpte 200 skivor.

Haken är fraktkostnaderna. Billigaste frakt är 135 kr, men då gäller den upp till 10 kilo, vilket är motsvarande fem 100-spindlar med skivor. Sen ökar inte fraktkostnaden mycket, så upp till 40 kilo kostar bara 200 kr (= 20 st 100-spindlar). Är man ett gäng som beställer tillsammans blir alltså frakten obetydlig, men även när man beställer själv så lönar det sig ändå, i relation till de svenska priserna.

Annars är allt "fullt lagligt" - man betalar svensk moms och allt. Jag uppfattar företaget som ytterst seriöst och har aldrig haft något strul med dem, trots många affärer de senaste åren.

Guest iMatte
Jag har inte heller några problem med några skivor, mina 150 kr för 100 skivor fungerar utmärkt.

Var hittar du 100 dvd för 150 kronor? :huh:

Var hittar du 100 dvd för 150 kronor? :huh:

wesellcd hade det för ett tag sedan :) kanske va det 139 eller 149.

Jag får iofs aldrig några felbränningar på classeohlsons billiga traxdataskivor, men sen om de håller lika länge som bättre kvaliteer det vågar jag inte sia något om, gissar eller hoppas på alla fall att skillnaden är närmare marginell men troligen är det inte så... eller så är det så. :)

Tack, iMatte! Blir nog en beställning där. Samma sida som brorsan visade mig för ett par veckor sen. Han var sugen på att beställa också, så det blir förhoppningsvis en delad frakt där. Sen tycker inte jag att 135 kr är så blodigt egentligen, men utslaget per skiva blir det ju en hel del.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...