Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MacBook Air: Vedermödor som produktplåtare


Thomas Ytterberg

Recommended Posts

Thomas Ytterberg

Inför testet av MacBook Air var det givet att försöka få till en öppningsbild som spelar an på just "Air". Så jag hade en tydlig vision om vad jag ville uppnå och begav mig till en fiskebutik för inköp av tunn men tålig och sträv fiskelina. En hel del research på fiskelina blev det. :)

 

Jag kom ganska nära min ursprungliga idé tack trots att jag bara hade några timmar mig. Dessutom skedde allting kring midnatt dagen innan tidningen skulle skickas till tryck.

MW0308_MBAir_ingang.jpg

 

I efterhand skulle jag ha orienterat "horisonten" bättre och vitbalanserat sisådär 500 - 700 Kelvin lägre eftersom extra blått hjälper till att lyfta fram känslan av metall. Det är ju ganska blått i övrigt så det hade inte varit några problem. Inga vita ytor som blir kissgula eller liknande när man sätter vitbalansen för lågt.

 

Men det var inte fiskelinorna som gav framgång. Efter flera försök med bomstativ, klampar, sax och linor som gick av mot MBAirs vassa kanter blev det bara pannkaka. Jag förstår nu varför marionettdockor ser ut som de gör och att man inte ska klippa av fiskelinan för nära rullen...

 

Då ger jag upp och tar fram enklast möjliga verktyg: Silvertejp! :D

 

Ritsch, rastch och så hänger MBAir fint ifrån bommen. Fem minuter senare hade jag bilden!

 

Så här ser den ut oredigerad:

_MG_1993b.jpg

 

 

Det visar sig senare att bilden ändå frilades i tidningen. Fanns inte plats nog. Ahåh, så är det.

 

Lärdomar till nästa gång:

 

(1) Börja med den enklaste lösningen först. Då får du sova längre.

(2) Fiskelina och skarpa kanter är inte ett äktenskap som håller

(3) Ska du arbeta med linor behöver du ett kors i taket. Tre dimensioner att hålla reda på.

(4) Det blir aldrig som du tänkt dig. Att du aldrig lär dig?

(5) Silvertejp. Finns det något bättre?

Link to comment
Share on other sites

Jag föredrar packtejp om jag ska tejpa nåt. Finns i traditionellt brun eller snyggt genomskinlig. Bra till nästan allt (det är bara mumiebandagering som inte blir så lyckat!).

Link to comment
Share on other sites

Man får försöka göra en avvägning, skall jag stånga mig blodig med att försöka rigga, vad man nu skall fotografera, eller är det enklare att ta det i retuschen efteråt. Har inte behövt hänga upp några tunga föremål ännu. Fiskelina fungerar utmärkt till örhängen, häftmassa är inte dumt att ha till hands heller. Man får vara lite uppfinnarjocke. Vet inte hur många gånger jag tyckt jag kommit fram till en metod som fungerar. Sen kommer det en pryl med helt annan form och så får man börja om från början, suck!!

 

Men det är väl det som är en del av tjusningen med att vara produktfotograf =)

 

Det blev ju en snygg bild till slut, synd att den blev vinjetterad.

Link to comment
Share on other sites

Thomas Ytterberg

Häftmassa har man tagit till hjärtat. Behövs ofta när det ska plåtas kablar som annars spretar åt vilket håll de vill. Har en liten hög som alltid är nära till hands.

 

Fick en rolig kommentar från en släkting: "Varför har du smetat tuggummi på möblerna!?" :)

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar hur många av dom timmar du la ner (på fotograferingen) som du fakturerade MacWorld/IDG..?

 

(edit: en fråga som jag dristar att ställa mig efter att ha sett bilden i tidningen)

Link to comment
Share on other sites

Finns ju standardavtal för frilans, både vad gäller bilder och text, oberoende av hur lång tid de tog att värka fram...

Link to comment
Share on other sites

Thomas Ytterberg

Jag bakar in alltihopa i en paketsumma. Några BLF-prislistor är inte aktuella här... På sätt och vis är jag en indie-fotograf där jag gör som jag vill (på gott och ont) där redaktionerna låter mig ta de bilder jag själv önskar.

 

Annars fakturerar jag förlagen i praktiken cirka 200 - 250 kr/tim + moms vilket gör mig förhållandevis välbetald inom IT-press. De förlag jag är/har varit i kontakt med brukar köra med summor som 800-1000 kr per sida vilket utslaget per timme räcker till att starta datorn och släppa en fjärt. Då säger jag kort och gott "nej tack". I praktiken behöver man det dubbla för att gå runt. Rik blir man då inte på att skriva. :)

 

Ifall jag kunde försörja mig på produktplåtning skulle jag kanske kunna ta 400 kr/tim, tjäna mer (eller jobba mindre) än vad jag gör idag och ändå ligga någonstans på kring 1/4- eller 1/3-del av officiella prislistor.

 

Men nu vet jag inte vad en produktplåtare kan fakturera i praktiken. Något du kan avslöja Morpheus?

Link to comment
Share on other sites

Tala är silver, tejpa är guld :lol:

 

 

Jag och en kompis gjorde varsin plånbok av silvertejp för ungefär 3år sedan. Inte exakt en sån som dem visade där men nästan..

Hur som helst, den håller än och är utan tvekan den bästa plånbok jag nånsin har haft!

Link to comment
Share on other sites

Men nu vet jag inte vad en produktplåtare kan fakturera i praktiken. Något du kan avslöja Morpheus?

 

Jag har faktiskt lite dålig koll på vad vi debiterar, jobbar på en större repro och antalet rena fotojobb är inte så många. Ofta ingår fotograferingen i en större order med både repro och tryck.

Vet att vi har en fotoprislista som beror lite på hur många produkter man vill ha plåtat, många saker av ungefär samma storlek ger ett lägre styckepris. Men för lite svårare grejor tar vi nog 1000 kr/timme.

Link to comment
Share on other sites

Thomas Ytterberg

Ah, det blir i praktiken paketpriser som så ofta annars. Värt att veta att det kan vara värt att fortsätta fylla luckorna i fotofärdigheterna. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...