Jump to content
Just nu i M3-nätverket

upplösning på crt......

alex89

Recommended Posts

Hej, till att börja med så lägger jag den här tråden i papperskorgen för att det känns som det är mer folk som läser här så jag kan få hjälp fortare.

Jo det är såhär att jag håller på med ett arbete om tv apparater(crt, plasma, backproejktions tv och lcd).

Det jag undrar är

1: vad är upplösningen på en vanlig tjcok tv(crt)

2: vad mkt el drar en crt i standardstorlek(28-32 tum)

har haft jätte svårt att hitta fakta om det här för att det är ju trots allt en gammal teknik.

tacksam för svar

Thomas Ytterberg

Upplösningen hos bildrör är flytande och beror på flera omständigheter som skuggmask, uppdateringsfrekvens, precisionen hos elektronstrålen och inte minst var på skärmen man tittar. Ju mer mot hörnen du går desto mer böjs strålen av och då blir träffytan ellipsformat. "Upplösning" blir mycket av definitionsförmåga.

Du har en hel del att läsa på wikipedia så det är en god början.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_ray_tube

åååh ja... så länge sedan var det inte vi var tvungna att köpa sjukt djupa skrivbord för att få plats med våra crt skärmar...

men tv upplösning i vårt europeiska PAL nät är iaf 576 linjer (vertikal upplösning) så tv apparaterna borde ju ha densamma...

768x576 är upplösningen för PAL, som vi har här. Det är oberoende av om det är en CRT eller LCD/plasma/projektor. TV-signalen har den informationsnivån, helt enkelt.

Räkna ca 100-120 W för en modern TV på 28".

Thomas Ytterberg

Upplösningen på PAL-signalen är 720 x 576 pixlar. Digitalteve är vanligen 704x576 och det förekommer varianter som 544x576 pixlar. Dessa sträcks sedan ut till 720x576 i mottagaren. Det verkar dock vara vanligt att 704x576 inte sträcks ut de 16 pixlarna..

I teven sträcks sedan dessa 720x576 ut till motsvarande 768x576 pixlar för 4:3-format. Det finns exempel på teveapparater inbyggda i mottagare som missar denna sträckning och då blir bilden något långsmal vilket är full synligt. För 16:9 ska bilden sträckas ut till motsvarande 1024x576 pixlar.

Talar vi om äldre och/eller mindre bildrörsteve är det inte troligt att de kan återge 576 linjers upplösning. I praktiken är det snarare kring 300 linjer. Sedan beror mycket också på signalen. Talar vi om kompositvideo och analog sändning är dessutom den horisontella upplösningen långt sämre än vad som är möjligt.

Och då har man inte ens tagit upp problemet kring radsprång/interlace. :)

Sen finns det ju en annan sorts upplösning, förr sa man ibland att crt-skärmen på macar motsvarade 72 dpi, PC-ear verkade ha en annan upplösning, men sen blev väl även det omodernt då olika skärmar hade olika upplösning el storlek på punkterna el vad man ska kalla det. Eller typ, rätta mig om jag har fel.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...