Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur sorterar jag bilder bäst?

Therese71

Recommended Posts

Jo, det känns hyfsat annorlunda med en Mac.... jag har massor med foton och så gillar jag digital scrapping, vilket betyder att jag har massor med annat digitalt material. Fundering: Hur gör jag för att få den bästa överblicken över alla foton och allt scrapmaterial, jag vill slippa öppna varje mapp för att se vad som ligger där - någon slags "prewiev" eller något .... hojta om jag ska förtydliga mig lite. Kan oxå säga att jag har haft min iMac i en vecka ungefär...nybörjare alltså.

//Therese

Har du testat iPhoto?

Nej det har jag inte - har inte kollat hur iPhoto fungerar ännu. Får man god överblick över alla foton och annat material man har där? På PC fick man en "förhandsvisning" över det som låg i mapparna, och slapp då öppna alla för att se vilka bilder man hade där.... Finns det någon bra instruktion för iPhoto någonstanns?

A_bite_of_the_apple

Använd iPhoto. Det är ett program för att organisera hela ditt digitala bibliotek. Du kan sedan ex. skapa album och sortera korten i dem. Du kan även göra enklare redigering och annat smått och gott. Ut och testa! :)

Just nu har jag allt material/bilder på en extern hårddisk, ska jag låta det ligga kvar där och "kopiera" allt till iPhoto eller ska jag flytta alltihop?

har du leopard kan du även "förhandsvisa" i finder genom att använda "cover-flow" eller halt enkelt trycka på mellanslag och sedan bläddra i något som väldigt mycket påminner om win-förhandsvisning (förutom att du nu kan förhandsgranska dokument och filmer också..)

men iPhoto är bra. Annars finns det program i Adobe-serien som gör samma sak men som också är integrerade i CS-serien om du använder dem!

lycka till

har du leopard kan du även "förhandsvisa" i finder genom att använda "cover-flow" eller halt enkelt trycka på mellanslag och sedan bläddra i något som väldigt mycket påminner om win-förhandsvisning (förutom att du nu kan förhandsgranska dokument och filmer också..)

men iPhoto är bra. Annars finns det program i Adobe-serien som gör samma sak men som också är integrerade i CS-serien om du använder dem!

lycka till

Jo, jag använder CS... Jag har sett att man kan förhandsgranska genom att trycka mellanslag, men om jag vill se miniatyrer av det som ligger i mapparna - hur gör jag då? Just nu syns bara filnamnet, och ikonen "JPG", den visar inga "småbilder"...om jag letar något så måste jag öppna varje fil för att se vad det är.... jag blir "galen"..

du kan välja hur mappen ska visas. Högerklicka och välj "visa". Coverflow är väl motsvarigt till när man satte en win-mapp till "fotografier" (eller vad det nu var..)

På min är alla ikoner en avbild av hur innehållet ser ut.. Hmm.. det kan man nog ställa in om du högerklickar på skrivbordet har jag för mig. Då ser du innehållet överallt.

sitter inte på en mac just nu tyvärr, men kanske kan någon annan rätta mig om jag har fel för hur du gör det.

Lycka till

du ställer in om du vill se miniatyrer eller tumnaglar av bilderna eller vad det kan heta på pc språk.

på macken kallas det för symboler.

När du är inne i finder (alltås där du ser fönster med filer eller visar skrivbordet)

välj "innehåll" i meny listen högst upp. sedan "visa visningsalternativ" där kan du bocka in om du vill "förhandsvisa symboler"

observera att du kan välja olika för olika vyer eller för vilken mapp du är inne i. och att en del bilder som du tex laddat ner från internett har bilden som fil symbol även om inte "förhandsvisa symboler är ikryssat"

OK - jag får försöka mig på detta...men även fast jag går på visningsalternativ - och väljer förhandsvisa symboler så fungerar det inte...men jag provar lite mer ikväll - nå´t galet gör jag förmodligen...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...