Jump to content
Just nu i M3-nätverket

time machine

Leonard Lister

Recommended Posts

Leonard Lister

just bought leopard for my computer kan not get time machine to work kan the problem be my extern disk?

I'll take it in English, since you asked in English, but the forum is originally in Swedish (in case you didn't notice)

As which format is the extern drive formatted? Time Machine needs HFS+ and most extern drives come formatted as NTFS. You can se that by checking info with the disc plugged in.

If the format isn't HFS+, you'll need to format the disc. That's most easily done by using the disctool (don't know what it's called in English), find in Applications->Utility Programs.

Leonard Lister
I'll take it in English, since you asked in English, but the forum is originally in Swedish (in case you didn't notice)

As which format is the extern drive formatted? Time Machine needs HFS+ and most extern drives come formatted as NTFS. You can se that by checking info with the disc plugged in.

If the format isn't HFS+, you'll need to format the disc. That's most easily done by using the disctool (don't know what it's called in English), find in Applications->Utility Programs.

hej det går bra på svenska jag är så g----- dåligt på svenska att skriva men ok,det är första gången jag skriva på bloggen vet inte hur man gjör eller. men i will give it a try lenny

Snor tråden för en annan new-bee fråga.

Hur stor partition är lämplig för att köra time-mashine på? Jag har en 120Gb inbygd HDD, och frågan är om det räcker med 120Gb på den externa eller om jag ska göra den partitionen större..?

Tacksam för hjälp!

Om man skaffar NTFS for MAC kan man då köra timemachine på en NTFS hårddisk?

Kan man ha en del av en hårddisk formaterad i HFS+ och en del i NTFS. Eftersom jag kommer använda den till både PC & Mac och inte vill ha FAT32.

Undrar också samma sak som Vega.

Svar Nej

Måste vara Mac OS Extended för Time Machine, du kan inte heller partitionera den i två olika format.

A_bite_of_the_apple
Snor tråden för en annan new-bee fråga.

Hur stor partition är lämplig för att köra time-mashine på? Jag har en 120Gb inbygd HDD, och frågan är om det räcker med 120Gb på den externa eller om jag ska göra den partitionen större..?

Tacksam för hjälp!

Större. TM sparar alla förändringar som gjorts tills disken blir full. Min interna disk är på 160GB och min TM är på 500GB, känns lagom

A_bite_of_the_apple

du kan inte använda datorns interna disk till Time Machine, såvida du inte har en Mac Pro med två hårddiskar.

TM kräver en extern disk som är formaterad Mac OS Extended (HFS+)

...du kan inte heller partitionera den i två olika format.

Jo det går faktiskt. Min externa hdd har en partition som är HFS+ (för Time Machine Backups) och en i FAT32 för saker som jag vill kunna dra mellan OSX och Windows.

Jo det går faktiskt. Min externa hdd har en partition som är HFS+ (för Time Machine Backups) och en i FAT32 för saker som jag vill kunna dra mellan OSX och Windows.

Gött! Och detta funkar men NTFS också? Måste man kanske göra det i Windows då.

Om man ändrar en fil sparar Timemachin en kopia för varje "ändringstillfälle". Tar filerna lika stor plats som på hårddisken i datorn?

Ja, Time Machine uppdaterar backupen varje timme och sparar okomprimerade kopior av filerna.

Angående formatering av backupdisken så verkar Time Machine skita i allt så länge den den blir tilldelad en partition som är HFS-formaterad. På den partitionen kan du för övrigt även spara annat. Sedan kan man ha åsikter om det är lämpligt att ha backupen på samma skiva som det som backupas, men det är väl upp till användaren.

Ja, Time Machine uppdaterar backupen varje timme och sparar okomprimerade kopior av filerna.

Angående formatering av backupdisken så verkar Time Machine skita i allt så länge den den blir tilldelad en partition som är HFS-formaterad. På den partitionen kan du för övrigt även spara annat. Sedan kan man ha åsikter om det är lämpligt att ha backupen på samma skiva som det som backupas, men det är väl upp till användaren.

Jag menar förstås att jag ska ha det på en externhårddisk. Om det var det du syftade på.

Hilfe bitte!

Ska partitionera min externa för att börja använda Time Machine. Två partitioner vill jag ha, en för back up och en för annat skoj som jag vill kunna ha till både OS-X och Win.

Tänkte använda skivverktyg för jobbet, men förstår inte vilket alternativ i skivverktyg som är vilket..?!

Lämpligt är väl HFS+ och NTFS?

• HFS
  • HFS+ = mac os extended (journalförd)?
  • NTFS
  • Fat 32 = MS DOS (FAT)?

alt.png

Hur ser jag hur min nyköpta hårtdisk är formaterad och med vilken standard? Hur formaterar jag om den så den fungerar på Mac?

Är superny och försöker få min time machine att göra en första kopia på hela datorns innehåll men efter 7 timmars Time machine tuggande stängde jag av. Verkar ju inte fungera.

Hur aktiverar jag time machine så den startar direkt? By default vill den starta efter en timma och jg vill den skall starta NU! Blir tokig...

(och efter att hittad denna blogg och ser alla problem med mac undrar jag vad jag har gjort......jesus)

MVh

Mike

Hej och välkommen hit

Starta Skivverktyg som ligger i mappen Program > Verktygsmapp

Markera din externa hårddisk, välj fliken Partitionera.

Formattera den i Mac OS Extended välj alternativ nertill i fönstret och Välj GUID.

gå tillbaka och välj utför

(ge disken ett namn också

Gå in i Time Machine inställningarna och klicka i rutan för:

"Visa Time Machine-status i menyraden"

Sedan får du möjlighet i menyraden att välja:

"Säkerhetskopiera nu"

Då körs säkerhetskopieringen igång!

Hur ser jag hur min nyköpta hårtdisk är formaterad och med vilken standard? Hur formaterar jag om den så den fungerar på Mac?

Är superny och försöker få min time machine att göra en första kopia på hela datorns innehåll men efter 7 timmars Time machine tuggande stängde jag av. Verkar ju inte fungera.

Hur aktiverar jag time machine så den startar direkt? By default vill den starta efter en timma och jg vill den skall starta NU! Blir tokig...

(och efter att hittad denna blogg och ser alla problem med mac undrar jag vad jag har gjort......jesus)

MVh

Mike

hej och välkommen hit.

inte helt lätt med program man är ny med.

första gången du aktiverar time machine så går den metodiskt igenom dina hårddsikar och kopierar över allt. det tar lååång tid första gången. det är helt normalt. låt den vara på tills den jobbat klart. det kan ta ett dygn eller så om du har stora diskar på datorn som tex är koplad till mot timemachine på usb2.

vi får hoppas att den fortsatte utan problem när du fortatte senare.

när time machine disken ansluts så brukar den ta en kopia direkt. annars varje timme. vill du göra en extra backupp så väljer du "säkerhetskopiera nu" som visas om du höger klickar på time machine symbolen i dockan.

eller om du klickar uppe i menyraden om du valt att den ska visas där.

du kommer snart märka att du valt rätt dator. låt dig inte avsrkäckas av att det finns forum där man kan fråga om problem som uppstår.

Hej. Har just formaterat om min externa HD från FAT32 till NTFS. Detta för att jag var tvungen att backa mina filer på en pc och sedan kunna dra dem till disken igen efter omformateringen. När jag pluggade in den i min mac frågade den om jag ville använda den som tome machine-disk. "Gutt", täbkte jag, "Då går det ändå". Har nu kommit fram till att för att det skall funka måste jag partitionera upp disken i två, en för NTFS och en för HFS+ för att använda till Time machine. Nu är mina frågor, går detta, att partitionera/formatera den på det sättet, min andra fråga är hur stor bör TMpartitionen vara? De saker jag behöver backa är musik (I nuläget cirka 10 GB), dokument (200 MB) och bilder (5 GB). Det är det enda. Vad jag förstår äter Time machine formligen utrymme. Jag vill inte kunne gå jättelångt bak i tiden, bara ha smart backup på dessa tre saker. Räcker det med 50 gb? Har en extern hd på 465 GB och har innan använt lite drygt 200 GB, men det växer ju med tiden och vill därför inte viga överdrivet mycket plats åt TM.

Så slå mig! Vad är lämpligt?

Tacksam för hjälp, Trew

MVh

Mike

Mac är utan tvekan den bästa datorn som finns på marknaden så oroa dig inte. Om du ändå gärna vill styrka ditt köp ytterliggare, leta upp ett PC forum, så kommer du bli övertygad då om inte annat :borstatanderna:

Jag har haft Mac nu i 4-5 månader och har ännu inte stött på ett problem alls som hindrat mig på något sätt. snarare är det så att om det är något speciellt så är jag fortfarande inte hemma på området, och då finns ju alla veteraner här som bara hjälper:)

mountainman
Nu är mina frågor, går detta, att partitionera/formatera den på det sättet, min andra fråga är hur stor bör TMpartitionen vara? De saker jag behöver backa är musik (I nuläget cirka 10 GB), dokument (200 MB) och bilder (5 GB). Det är det enda. Vad jag förstår äter Time machine formligen utrymme...

Det beror lite på hur mycket du ändrar i dina filer.

Musiken och bilderna kanske du inte ändrar så mycket på,

medan du kanske ändrar i dokumenten en hel del.

Varje gång du gör en ändring i en fil så sparar TM en ny kopia av filen.

Är det en liten fil tar den ju inte så mycket plats. Ändringar i stora filer

däremot kan ju få din TM disk att bli full på en gång.

Själv har jag en intern HD (200GB) med mina bilder, dokument och musik

som tillsammans tar ca 120GB. Min TM är en FireWire disk på 300GB.

Musiken ändrar jag inte, och inte bilderna heller, dokumenten ändras däremot

en hel del. På ca 4 veckor har TM disken ökat med ca 50MB.

Att TM skulle "äta" utrymme beror alltså på hur ofta du ändrar i dina filer och

hur stora dom är.

Läste nyss i en annan tråd att OS X inte kan skriva till NTFS, stämmer det? För i så fall är det ju värdelöst att ha min externa formaterad i det filsystemet... F.ö. efterlyser jag fortfarande svar på mina första frågor ;)

//Trew

Tack så mycket! Hm... Det är nog snarare så att bilderna och musiken ändras mest, mest bilderna vilka det kommer nya av hela tiden... Musik får man ju också mer... Hur är det med er andra, vad är lagom, hur stora är era diskar/partitioner? Hur snabbt växer det och hur mycket tycker ni att ni ändrar? Vad bör räcka för mig? 25 gig? 30? 50? Jag har ju faktiskt fortfarande en del att avvara...

Svara gärna också på mitt första inlägg, för nu blav jag hemskt osäker...

Som vanligt hemskt tacksam för svar, Trew!

Fel, fel, fel..

Vad gäller skrivandet har jag nu av erfarenhet förstått att det inte går att skriva från OS X till NTFS...

Tack så mycket! Hm... Det är nog snarare så att bilderna och musiken ändras mest, mest bilderna vilka det kommer nya av hela tiden... Musik får man ju också mer... Hur är det med er andra, vad är lagom, hur stora är era diskar/partitioner? Hur snabbt växer det och hur mycket tycker ni att ni ändrar? Vad bör räcka för mig? 25 gig? 30? 50? Jag har ju faktiskt fortfarande en del att avvara...

så länge du inte redigerar dina bilder så ändras dom inte.

samma sak med musik. då ligger dom där dom ligger och time machine behöver inte göra flera kopior av samma. och då växer din timemachine disk bara proportionerligt med allt nytt du tillför de andra hårdiskarna på datorn. om du lägger in massa tillfälligt som du är osäker på om du vill ha så skapa en mapp där du lägger skräpmusik och väljer att time machine inte ska ta backupp på den. du bör också välja att inte backuppa poddchaster eller ofärdiga torrentfiler mm. en bra ide är också att inte backuppa mappen "hämtade filer" eftersom det lätt hamnar skräp och zipfiler där.

så svaret är att du måste ha minst lika mycket plats på time machine disken som det du vill lagra på datorn samt extra eftersom systemet, programuppdateringar och ändringar i filer gör att du behöver ytterligare. räkna med mellan 30%50 extra än dit hårdiskutrymme är min erfarenhet. den kommer att varna dig när disken börjar bli full. och då kan du ju alltid köpa en ny. då har diskarna säkert sjunkit i pris ytterligare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...