Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Håller min iBook på att ge upp?

Seroc

Recommended Posts

För någon dag sedan skulle jag starta min iBook och tröck som alltid på "på-knappen". Ingenting hände, jag tände lyset och funderade över om jag helt enkelt missat knappen, tröck igen och åter hände ingenting. I detta läge gick jag för att hämta strömsladden ifall det skulle vara så att batteriet var slut. Då jag kom tillbaka hade äppelskärmen dykt upp och snurrade bra länge innan själva systemet var igång. Till saken hör att jag inte gjort någon uppdatering på länge och att starten brukar gå mycket snabbare.

Snabbt som attan när jag var igång skickade jag upp en extra backup online samt till min andra dator ifall det skulle vara sista gången jag kom åt min data. Jag använde sedan datorn som normalt och den var långsam, men inte långsammare än normalt utan allt verkade precis som tidigare.

Kan det vara så att knappen för att sätta på datorn på något sätt blivit glapp? Det kändes först som en möjlighet, men varför skulle då uppstarten vara så långsam. Och om hårddisken var på väg att ge upp - borde det då inte krånglat då jag använde datorn också?

Datorn ifråga är en iBook 500mhz med 13GB hårddisk, 360(tror jag)MB ram och Mac OS X 10.3. Batteriet har fin kapacitet, men ingången för strömsladden verkar lite glapp då ljuscirkeln som är på sladden skiftar färg mellan grön/orange/röd eller slocknar helt då och då. (Om man har datorn i knäet speciellt, men det kanske är helt normalt)

Bältesclip

Med tanke på hårddiskens storlek så är gissning ett att den är proppfull.

Gissning två är att den disken är väldigt gammal, trött och på väg att ge upp.

Det är ganska billigt med ny hårddisk, kolla efter en 2.5" intern ide på t.ex. webhallen.com

Med tanke på hårddiskens storlek så är gissning ett att den är proppfull.

Gissning två är att den disken är väldigt gammal, trött och på väg att ge upp.

Det är ganska billigt med ny hårddisk, kolla efter en 2.5" intern ide på t.ex. webhallen.com

Tack, jag ska kolla lite på hårddiskar, men då jag kollar så står det att drygt 9GB är ledigt så helt full är den inte ännu - även om mer utrymme självfallet vore trevligt.

Inte lönt att lägga ner jobb och pengar på en iBook 500 skulle jag nog vilja säga...

Lite minne har du (384 MB ?) 640 MB är max och nästan nödvändigt för att det ska rulla någorlunda bra..

Har en själv...se till att ha minst 30% ledigt på hårddisken...så rensa bort om du har för mycket på disken

Hårddiskstrul är det man tänker på. Se upp...

Inte lönt att lägga ner jobb och pengar på en iBook 500 skulle jag nog vilja säga...

Lite minne har du (384 MB ?) 640 MB är max och nästan nödvändigt för att det ska rulla någorlunda bra..

Har en själv...se till att ha minst 30% ledigt på hårddisken...så rensa bort om du har för mycket på disken

Tack! Jag ska gå och rensa ut lite låtar från iTunes. (Även om jag ahr mer än 30% ledigt) Jag lyssnar ändå på min iPod då jag arbetar eftersom jag inte kan ha igång iTunes och exempelvis Camino eller aMSN samtidigt vilket blir opraktiskt i längden. Egentligen vill jag inte lägga pengar på datorn utan köpa en ny, men med första barnet på gång vilken dag som helst nu så finns tyvärr inte ekonomin för ett inköp. Jag ska dock göra ett arbetsprov senare och skulle jag lyckas så blir det ett inköp eftersom jag då behöver en bättre dator att arbeta på.

Går det på något sätt att se hur mycket RAM-minne som används förresten? Och hur är det med vöxande temporära filer, slängs de vid omstart eller behöver man rensa då och då?

Hur minnet används kan du se i Verktygsprogram/Aktivitetskontrollen. Där kan man också se om det är någon konstig process på gång som stjäl processorkraft. Temporära filer slängs allteftersom då BSD i operativsystemet kör scripts om detta med jämna mellanrum. Om du vill testa/fixa din dator kan du göra följande (efter att ha kopplat loss all tredjeparts hårdvara, USB et c):

1. Starta om datorn med datorns original-installationsskiva i, håll "D" nedtryckt. Då startas Apple Hardware Test, som kollar upp om det är några fel på hårdvaran.

2. Starta Verktygsprogram/Skivverktyg. Markera din hårddisk. Där kan du sedan reparera skivbehörigheter och kontrollera skiva. Båda dessa rättar till/undersöker hårddisken.

3. Skulle det vara fel på skivan kan du reparera den. Men då måste du starta om datorn med datorns original-installationsskiva i, håll "C" (eller kringla + punkt) nedtryckt. Öppna sedan Skivverktyg igen, och välj reparera skiva.

Kanske något av detta löser ditt problem! Lycka till med bebisen om inte annat!

Hur minnet används kan du se i Verktygsprogram/Aktivitetskontrollen. Där kan man också se om det är någon konstig process på gång som stjäl processorkraft. Temporära filer slängs allteftersom då BSD i operativsystemet kör scripts om detta med jämna mellanrum. Om du vill testa/fixa din dator kan du göra följande (efter att ha kopplat loss all tredjeparts hårdvara, USB et c):

1. Starta om datorn med datorns original-installationsskiva i, håll "D" nedtryckt. Då startas Apple Hardware Test, som kollar upp om det är några fel på hårdvaran.

2. Starta Verktygsprogram/Skivverktyg. Markera din hårddisk. Där kan du sedan reparera skivbehörigheter och kontrollera skiva. Båda dessa rättar till/undersöker hårddisken.

3. Skulle det vara fel på skivan kan du reparera den. Men då måste du starta om datorn med datorns original-installationsskiva i, håll "C" (eller kringla + punkt) nedtryckt. Öppna sedan Skivverktyg igen, och välj reparera skiva.

Kanske något av detta löser ditt problem! Lycka till med bebisen om inte annat!

Jag satte igång Hårdvarutestet och det rullade igång fint. Jag valde utökat test och då det kom till "minne" så tystnade fläktarna och datorn hängde sig. Inget bra tecken kanske... De andra stegen ska jag gå igenom så snart jag lyckats ta mig/datorn igenom hårdvarutestet (version 1.2).

Tack för ditt utförliga svar. Nu ska jag återgå till iBooken!

Jag satte igång Hårdvarutestet och det rullade igång fint. Jag valde utökat test och då det kom till "minne" så tystnade fläktarna och datorn hängde sig. Inget bra tecken kanske... De andra stegen ska jag gå igenom så snart jag lyckats ta mig/datorn igenom hårdvarutestet (version 1.2).

Tack för ditt utförliga svar. Nu ska jag återgå till iBooken!

Det låter definitivt som trasigt ramminne, har haft liknande erfarenheter ..med dåligt ram.

Dvs så dåligt att tom rember (minnestestprogram) låste sig.

Jag har nu kommit igenom hårdvarutestet samt kontrollerat startskivan. Inga problem upptäcktes på hårdvaran, men några (5) saker skulle fixas med skrivrättigheterna. Jag märker inga direkta skillnader, men kommer idag att köra denna linuxdist på min Windowsdator: http://www.dreamlinux.com.br/gledition/beta-overview.html - tills det att jag får råd att köpa en ny Macbook.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...