Jump to content
Just nu i M3-nätverket

menyer, itunes, program hackar

redwaan

Recommended Posts

vet inte om det bara är min imac som gör det, men ibland kan jag märka att programmen i MAC hackar lite, tex, när jag minimerar itunes så att den försvinner till docken och sen tar upp den igen kan den hacka på vägen upp, när jag går över till spaces inträffar samma sak. Har knappt användt mycket av min hårddisk på macen, är det någon som vet varför detta inträffar.

det har snarare med minnet att göra än hur mycket hårdiskutrymme du har kvar.

om du minimerar ett fönster och sedan håller på med annat så sparar datorn ner minnet om hur fönstet ser ut på hårddisken för att kunna räkna på det du håller på med i stället då tar det lite tid att läsa tillbaka det när du tar upp fönstret.

apple skickar tyvär med för lite minne för att det ska funka helt optimalt när man har några program igång eller många webläsar fönster öppna. men köp mer minne och stoppa i så ska du se att det blir skillnad.

för jag antar att du inte har maxat minnet till din iMac.

minnen är dyrt på applestore så du ska köpa det någon annanstans!

Kan du ge lite specar på datorn? Att du kör Leopard förstår jag, men vilken dator, processorkraft, mängd internminne, ledigt utrymme på hårddisken osv...

jag kör en iMac 2 GHz Intel Core 2 Duo Processor.

Minne: 1 GB 667 Mhz DDR2 SDRAM

Den är den nya Imacen med aliminum.

1gb räcker inte långt på datorer idag och med mac ska man minst ha två gig om man vill att det ska flytta på riktigt bra så uppgradera till 2gb är mitt förslag.

jag kör en iMac 2 GHz Intel Core 2 Duo Processor.

Minne: 1 GB 667 Mhz DDR2 SDRAM

Den är den nya Imacen med aliminum.

oki. då är det nog minnet. ska nog i alla fall va det dubbla minnet för att det ska flyta på bra.

men om du tänker lite på det och snålar så kan det gå snabbt endå. som att inte ha så många program på samtidigt,

safari tar väldigt mycket om du surfar runt på många tunga sidor med flach video samtidigt.

öppnar du programmet "aktivitetskotroll" som ligger i mappen program > verktygsprogram.

så kan du se hur mycket minne som går till vad.

ok nu har jag uppgraderat från 1G RAM-minne till 2GB RAM-minne, men samma problem kvarstår, efter ett tag börjar programmen hacka när jag tar upp dom från docken. Dom enda programmen som jag kör samtidigt är iTunes, Safari och Finder. Tycket det här med att det hackar är extremt irriterande. Borde jag uppgradera till 3GB RAM-minne eller?

om du inte kör jätte tunga sidor i safari eller eller kodar cd till mp3 i itunes eller liknande så borde det flyta på bra med 2 GB ram.

öppna programmet aktivitetskontroll som apple stoppat med operativsystemet.

du hittar programmet i verktygsprogram mappen som i sin tur ligger i program mappen.

det är ett utmärkt program för att se vad som knycker minne och processor. där står det även hur mycket minne du har i datorn. om du nu skulle råkat installera minnet fel genom att inte tryckt in det tillräckligt eller liknande.

minnet är rätt installerat, står klart och tydligt på Om den här datan att minnet är 2GB. Skumt att det hackar fortfarande..., har inte program som drar på minnet öppet bara itunes och jag surfar för det mesta på lätta safari sidor.

har inte imacen själv så jag kan inte jämföra hur med hur min beter sig när man minimerar och öppnar itunes mm. men det kan kanske vara något med grafik kortet. det kom en grafikkorts uppdatering för någon veckan sedan. har inte helt kläm på vad den skulle vara bra för men har du installerat den?

Vilken minimeringseffekt har du inställt på? Det hittar du i Systeminställningar > Dock. Är det inställt på Skala kan det upplevas som hackande. Jag gillar Anden i flaskan bättre.

japp, har installerat alla uppdaeringar som har kommit ut, kollar dagligen eter nya uppdateringar. Jag har inställt på skala.

Det är det som är problemet. Om du tar anden i flaskan så blir det coolare. För om man har skala ser det ut som det hackar så jag föredrar lätt anden i flaskan som dom flesta har.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...