Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Datorköp - kommer jag att bli nöjd?

larryoeberg

Recommended Posts

Hej alla glada macanvändare!

Är PC-användare som tänker byta till Mac, har följande plan och tänkte höra om ni som luttrade Mac-användare tycker planen låter bra och om Ni tror att jag kommer att bli nöjd. Är ingen avancerad användare, det blir vanligt hemmabruk och så vill jag ibland ha den mobilitet som en laptog ger.

Kommer inom en snar framtid att ha tillfälle att ta med en ny svart Macbook från Canada, den går som flyttgods med en vän så någon tull eller andra avgifter torde inte tillkomma. Priset för mig blir ganska precis 10.000 kr vilket väl får betecknas som ett bra köp. Tänkte köpa till mer ram-minne här sedan.

Till sensommaren-hösten planerar jag för inköp av iMac 24", kanske har den hunnit uppdateras då. Den tänkte jag köpa här i svedala. Trådlös mus och trådlöst tangentbord. Då kommer jag väl utan svårighet att kunna använda det trådlösa tangentbordet och musen även med Macbooken om jag vill, eller? Hur stor nackdel är det att ha engelskt tangentbord på laptopen? Krävs ny strömadapter eller är den "internationell"?

Längtar!

/ Larry

jadu, själv hade jag lagt ut dom extra pengarna för att få svenskt tangentbord och garanti m.m. 10 000 tycker ja inte låter jättebilligt för en dator utan garantier

Om det var jag skulle jag bara tycka det var jobbigt med den annorlunda formade enter-knappen ;)

Allvarligt talat. Menar ni att det är värt 3500 kr att ha å, ä, och ö? Har jobbat mycket med tyskt tangentbord och det är ju en ren vanesak.

Någon som har någon erfarenhet med mac-datorer från nordamerika? Funderingar kring övriga frågor?

Mvh

/Larry

jag tror du kommer bli jättenöjd med datorn, inget snack om saken! Likaså iMacen. Hursomhelst, engelskt tangentbord.. Jag själv skulle bli förvirrad, men självklart kan du plugga in det trådlösa om du skulle känna för det. 10 000 är ju 3.5k billigare än i Sverige så visst, jag skulle nog iofs kunna offra ett tangentbord för dom pengarna. Sen om du verkligen ska köpa en iMac så spelar det väl ingen direkt roll kanske. Du vänjer dig nog. huvudsaken är ju att det är en mac =)

kör på!

Bärbara datorer och iPod har världsgaranti om jag inte är helt ute och cyklar.

världsgaranti de kanske dom har ja, ja men om du e van vid tyskt t-bord så vänjer du dig nog, ja trodde faktiskt inte de skillde så mkt som 3500. Men allt beror ju på ekonomin..

Apple Store Canada:

post-8002-1204363741_thumb.png

Sverige:

post-8002-1204363802_thumb.png

Kursen på Canadadollar är ca 6,3, vilket ger ett pris i Svenska kronor på ca 9750 kronor, att jämföra med 13495:- i Sverige. Vet inte hur moms funkar i Kanada dock... lite får du nog lägga på iaf.

Kan du kvista över till USA så kan det nog bli några kronor billigare:

post-8002-1204364059_thumb.png

Motsvarar ung 9300 SEK, också oräknat moms. Å andra sidan kanske du då ska igenom två tullar...

Strömadaptern till macbooken (och pro) är så smart utformad att det finns en bit man kan ta av (där själva stickkontakten sitter) så köper du en amerikansk/kanadensisk så tar du bara av den biten och pluttar på en för svensk/europeisk. Den lilla biten du behöver tror jag dock kostar sådär 150-200kr men det går även bra med en sån standardsladd med två små hål (den är ca 1x0,5cm, formad som en 8, finns i vissa elektriska hemmaprylar (stereos mm)).

Tangentbordet är ju bara en estetisk grej, kan man skriva utan att titta spelar de ingen roll.

Måste du ha en ny? Du sa ju själv att du inte var en anvancerad användare utan skulle ha Macbooken till hemmabruk.

Varför inte hitta en begagnad Macbook? Du får åäö, många som säljs har fortfarande garanti kvar, du sparar en hel del pengar som du kan spara och lägga på den framtida iMacen.

Måste du ha en ny? Du sa ju själv att du inte var en anvancerad användare utan skulle ha Macbooken till hemmabruk.

Varför inte hitta en begagnad Macbook? Du får åäö, många som säljs har fortfarande garanti kvar, du sparar en hel del pengar som du kan spara och lägga på den framtida iMacen.

fast halva grejen med å köpa dator är ju att den e ny å fräsch...verkar vara väldigt repkänsliga, iallafall dom vita.....öppnar man kartongen ska de lukta nytt, tycker jag men ekonomin kanske inte räcker å då tar man vad man klarar

A_bite_of_the_apple

en MacBook luktar helt underbart gott när man öppnar kartongen, det är helt sjukt, men jag blir helt eurforisk när jag känner doften av en ny MB.

Köper en nästa vecka :respekt:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...