Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tar bort filer men de är kvar?..

Jim Profit

Recommended Posts

Har ett problem på min imac.

Jag har raderat filer från hd och från SD kort men när jag testar sd kortet på en pc så ligger en trash katalog kvar som tar utrymme. Denna ser jag inte överhuvudtaget i min mac. samma sak upptäckte jag via winrar "gråa filer" som skulle varit borttagna.

Frågorna:

1. Hur tar man bort filer så det verkligen försvinner, räcker det inte att dra dem till papperskorgen?

2. Kan man justera visningsalternativ så man upptäcker var dessa "gråa" filer finns?

Du måste tömma Papperskorgen också

Du måste tömma Papperskorgen också

Har provat detta men de verkar ändå hänga kvar som gråa i listan över filer man ser i t.ex. winrar.

Edit: Nu försvann de, är de samma sak som kan gjort att det låg kvar en trash fil på SD kortet?

tror att borttagna filer kan ligga kvar i trashkatalogen men att de skrivs över när ny data införs. inte säker dock.

Använd Säker Papperskorgstömning annars, under Arkiv

Du måste tömma papperskorgen när minnet/volymen fortfarande är inmatad.

Precis.

Om man tar bort filer på en flyttbar enhet måste man alltid komma ihåg att tömma papperskorgen (kringla + shift + <-) för att frigöra utrymmet! Om du kopplar in enheten till en PC sen ser du inte filerna och du har mycket mindre utrymme kvar.. (Men som sagt ligger där en trash-mapp som det går att ta bort men det kanske inte alla kommer ihåg och vågar?!)

P.s. Det går såklart att sätta in enheten i datorn igen och då tömma papperskorgen för att få bort dem

=)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...