Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Störst går först, eller?

Anders_Malmberg

Recommended Posts

Anders_Malmberg

Hej!

Jag har en powermac G5 med dubbla 1,8GHz processorer och 3,5 Gb minne. Jag vill byta ut det trötta GeForce kortet som sitter i från början mot ett Radeon X1900. Macoteket säljer det för ca 2500:-, är det värt det saftiga priset? Eller kan man satsa på ett av dom betydligt billigare utan att man tappar allt för mycket prestanda?

Tack för svar!

post-19072-1204234950_thumb.jpeg

Anders_Malmberg

Nu har jag läst på och kommit fram till att det kortet inte passar i min mac, vilket gör att jag istället får sikta mot ATI Radeon 9800 PRO Mac edition 128MB 2-4x AGP eller ATI Radeon 9600 Pro AGP. 256MB. Trångsynt som man är lever man fortfarande i en värld där mer alltid är bättre, 256mb vs 128mb, dock talar priset ett annat språk där 128'an är dyrare. Hur ligger det till och är det lönt att byta ut mitt sura GeForce FX 5200 mot något av dessa två? Och finns det egentligen några andra att välja på?

/Anders

Anders_Malmberg

Hej!

Jag råkade pga slarv skicka mitt inlägg under fel kategori, och eftersom att jag inte hittade någon funktion för att flytta det tillrätta skriver jag ett nytt här.

Jag har kommit fram till att det kort som jag ursprungligen var ute efter inte passar i min mac (ATI Radeon X1900 G5 Mac Edition 256MB) därför siktar jag istället mot ATI Radeon 9800 PRO Mac edition 128MB 2-4x AGP eller ATI Radeon 9600 Pro AGP. 256MB. Trångsynt som man är lever man fortfarande i en värld där mer alltid är bättre, 256mb vs 128mb, dock talar priset ett annat språk där 128'an är dyrare. Hur ligger det till och är det lönt att byta ut mitt sura GeForce FX 5200 mot något av dessa två? Och finns det egentligen några andra att välja på?

/Anders

post-19072-1204301513_thumb.jpeg

post-19072-1204302076.jpg

Thomas Ytterberg

Blir inte så stor skillnad i praktiken. Vissa spel går med 9800Pro från att vara knappt spelbara till fullt spelbara (inom rimliga grafikkrav), till exempel Quake4.

Vet inte hur det är med den saken med 9600 och effekt på 3D-prestanda, men det borde bli klart bättre än GF5200 i alla fall. Jag har ett 9800-kort avsett för G5 och fläkten fick jag modda efter cirka ett år eftersom det lät som f-n till slut. Vet inte med just den 9600 som säljs separat, men 9600-korten på flera G5:or har varit utan fläkt.

En skillnad vid en snabbkoll verkar också vara att 9600-kortet kan driva en 30-tumsskärm 2560x1600.

I Leopard finns det viss funktioner som GF5200 inte fixar, en del transparens och sådant. Mitt GF5200 gav också en del grafikfel i vissa situationer, till exempel snabbt användarbyte. 9800-kortet har varit hur stabilt som helst.

Spontant verkar 9600-kortet den bättre. Om inte annat för att det är billigare och effekten egentligen inte är så stor. Sen är det en fråga om det fortfarande finns för leverans. Med tanke på dollarn kan begagnade kort från USA också vara intressant.

hanekylling

Jag hade valt 9800Pro. Min syrra har det i sin PC och det fixar alla funktioner i Vista utan några problem.

Hej!

Jag har en powermac G5 med dubbla 1,8GHz processorer och 3,5 Gb minne. Jag vill byta ut det trötta GeForce kortet som sitter i från början mot ett Radeon X1900. Macoteket säljer det för ca 2500:-, är det värt det saftiga priset? Eller kan man satsa på ett av dom betydligt billigare utan att man tappar allt för mycket prestanda?

Tack för svar!

Varför handla på Macoteket med sina överpriser på allt.

Köp ett beg. kort på Tradera eller eBay.

Har handlat mycke på eBay har aldrig varit några problem.

Har ett ATI 9650 256Mb som klarar 2 30" skärmar.

Intresserad.

B.D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...