Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Besviken på "nya" MBP

Nikk

Recommended Posts

Har väntat ganska länge på den här uppgraderingen och på att köpa min första Mac, ever.

Blev grymt besviken att det inte blev någon kosmetisk förändring. Vem vill köpa en high-end dator som till utseendet kan förväxlas med en flera generationer äldre dator?

2-3 mm tunnare chassi, mindre kant runt skärmen, nytt tagentbord och option på svartanodiserad alu så hade jag slagit till direkt - även om den hade prishöjts med en sisådär 5-10k.

Blev också besviken att det inte samtidigt kom nya skärmar.

Det blir till att behålla Vaion ett tag till, vilket iofs är helt OK.

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Ändå om den inte skulle blivit uppdaterad så skulle den ändå fortfarande varit bättre än sony vaio

Håller med dig, känns lite synd att Apple valt att behålla samma chassi under så pass lång tid.

Även om MBP'n faktiskt är en sjukt snygg dator.. Dock känns det lite tråk att den inte har MagLatch, nya tangentbordet m.m.

Under PowerPC tiden släpptes ju alltid ny design efter cirka två - tre år.

1999 kom Clamshell iBooken, 2001 kom iBook G3 Dual USB (Vita modellen med ny design) 2003 kom iBook G4 (ny design än en gång). 2006 kom MacBook.

Så historiskt sett borde det komma en designuppdatering på MacBook i år, och förhoppningsvis även MBP. Dock känns det lite som Apple tacklat av..

Blev grymt besviken att det inte blev någon kosmetisk förändring. Vem vill köpa en high-end dator som till utseendet kan förväxlas med en flera generationer äldre dator?

Men herregud, du kanske ska försöka bygga din identitet på något annat än saker, jag gissar att du är en sådan som köper ny mobil var tredje månad för att du måste ha det senaste (jag älskar den reklamen...."vilken funktion skulle du säga att du använder mest"...."tyst med dig..j-la barnrumpa"..)

...det finns massor med människor som säger "om Apple bara gjorde just si eller så..då skulle jag köpa..." och oftast så är det saker som "aldrig" kommer ske, och den som säger det hör helt enkelt inte till målgruppen....

Personligen tycker jag att den "borstade aluminium-looken" är så pass inarbetad att det vore dumt att byta ut den. Apples high-end-laptops har alltid stått sig väldigt bra i konurrensen, så utseendet fungerar lite som ett intyg på att det är en bra dator.

Som jag förstår trådskaparen så är det enda problemet att datorn kan förväxlas med en sämre modell. Vad spelar det för roll, det handlar väl inte uteslutande om att imponera på sin omgivning? Den är ju fortfarande stilren och snygg.

Det är inte så mycket att designen är så otroligt überviktig egentligen, som att det känns slött av Apple att inte lyckas klämma ur sig någon ny design alls under en så djävulskt lång tid. Okej, det är väl aningen överdrivet men seriöst - det här är en design från 2002. Som i sin tur i mångt och mycket byggde på Powerbook G4 som kom... i slutet av 2000? Övergången till Titanium Powerbook kändes fräsch och väckte habegär. Fasningen över till Aluminium kändes logisk och stilig. Samma sak med Mac Pro:n - enormt grym när den kom. För 30.000 år sen. När det gäller skärmarna så börjar det helt enkelt bli löjligt. Den är grymt snygg, Appleskärmen. Bra är den också. Men den är nuförtiden ordentligt tjockare än iMac och den är flera år gammal så den laggar naturligtvis efter rent tekniskt. Skitdyr är den ändå.

iMac, Macbook, iPhone och iPod... där har det hänt grejer under de här åren. Men när det gäller Pro sortimentet har det stått fullständigt stilla i mer än fem år. Jag undrar faktiskt varför. Om/när jag köper ny dator så är det inte en ny design som är det viktiga. Men nog fan är det kul att köpa ngt som känns nytt och fräscht! Jag är nöjd och glad som jag har det idag med min Macbook - bytte från min gamla Alu Powerbook för drygt ett år sen - en ny Macbook Pro som liksom är samma ger ingen känsla av att det vore KUL att byta. Däremot skulle jag naturligtvis skaffa en om jag faktiskt hade ett behov av den. Men.. en helt ny grym design skulle helt enkelt kunna förföra mig!

Varför ändra en perfekt design? Köp en Macbook Air, iPodmänniska!

Därför att den inte kommer att vara "perfekt" i all evighet. Den går att förbättra även om du kanske inte tror det är möjligt.

Persoligen tycker jag designen är i topp, även om den inte uppdaterades. Den är snygg, stilren, funktionell (portars placering mm) och har blivit ett sorts varumärke som känns igen av många, även om den är tagen ur sitt sammanhang (tänk alla reklamer för mobilt bredband mm). Är lite som iPoden (den vanliga/classic). Även om den har förändrats mer än MBP'n så håller den ändå samma stil. MBP sticker ut så pass mycket från konkurrenterna att man inte behöver ändra den för att den ska kännas annorlunda.

Jag ser det faktum att de inte ändrat designen bara som ett tecken på att den faktiskt är bra som den är!

Sen att denna uppdatering bara blev en speedbump kan ju ses som lite halvfånigt, men o andra sidan - vad har hänt bland bärbara datorer som MBP målgrupp skulle vilja ha som standard? (ser inte inbyggd 3g-mottagare, bluray-spelare, pekskärm mm som något som borde finnas som standard, även om det vore ruskigt häftigt).

Som alla har sagt i evigheter - behöver du en dator nu så köper du en dator nu, kan du vänta på uppdateringar så väntar du, men förvänta dig inte något revolutionerande (för det händer uppenbarligen inte allt för ofta).

Jodå, du kan visst få omgivningen att se att det är den nyaste MBP:n. Tangentbordets funktionstangenter gjordes om. Dessutom har num-lock tagits bort tillsammans med det fn-aktiverade siffertangentbordet som fanns inbäddat i bokstavs-tgb (där JKL blev 123 osv när man håller ner fn-knappen). Allt detta syns när de du vill imponera på tittar på datorn. Och kan de inte se skillnaden så är de ju inte värda att imponera på, eller hur?

Och i jämförelse med en gammal Vaio så skulle jag bli mer imponerad även om du drog fram en iBook G3...

För mig räcker det gott med den senaste uppdateringen. En ny processor, en batteritid som håller en timme mer mot innan :ThumbsUp:

För mig räcker det gott med den senaste uppdateringen. En ny processor, en batteritid som håller en timme mer mot innan :ThumbsUp:

Bra för dig, har du köpt många ?

Hehe jag sitter här med min 17 powerbook 1.33 och ingen som inte vet mycket om mac kan se skilnad på den och dom nyaste intel macarna, så jag e jättenöjd över att dom inte har bytt design. Folk tror fortfarande att jag har en 30000 kr. dator :-)

blev inte batteri tiden lite sämmre med den sennaste uppdateringen?

Varför ändra en perfekt design? Köp en Macbook Air, iPodmänniska!

håller med den är perfekt design

blev inte batteri tiden lite sämmre med den sennaste uppdateringen?

Nopp den blev längre på alla MacBook.

Här är citat från MaxiMac :)

post-180-1204300848_thumb.png

Det enda som jag tycker är egentligen dåligt och som jag inte har något som helst överseende med angående designen på nya MPB är att den -fortfarande- inte har den magnetiska stägnings-prylen (MagLatch?)...

Kom igen! Det kan väl inte vara SÅ svårt att lägga till.

Det enda som jag tycker är egentligen dåligt och som jag inte har något som helst överseende med angående designen på nya MPB är att den -fortfarande- inte har den magnetiska stägnings-prylen (MagLatch?)...

Kom igen! Det kan väl inte vara SÅ svårt att lägga till.

PRECIS vad jag också tycker :w00t: Känns nästan lite pc aktigt efter att ha använt en macbook, att behöva trycka på en knapp för att öppna datorn..

A_bite_of_the_apple
Men herregud, du kanske ska försöka bygga din identitet på något annat än saker, jag gissar att du är en sådan som köper ny mobil var tredje månad för att du måste ha det senaste (jag älskar den reklamen...."vilken funktion skulle du säga att du använder mest"...."tyst med dig..j-la barnrumpa"..)

...det finns massor med människor som säger "om Apple bara gjorde just si eller så..då skulle jag köpa..." och oftast så är det saker som "aldrig" kommer ske, och den som säger det hör helt enkelt inte till målgruppen....

men sök hjälp för fan!

om du inte håller med så ge fan i att svara i tråden. Vilka rättigheter har du att spy galla över vad han tycker och raljera över vem han är?

Nopp den blev längre på alla MacBook.

Här är citat från MaxiMac :)

Konstigt att du fick en sådan uppgift med längre batteritid. bara för någon dag sedan så kom en artikel om batteritiden på Macworld. där är uppgifterna följande

17-tums Macbook Pro - från 5.75 timmar till 4.5 timmar

15-tums Macbook Pro - från 6 timmar till 5 timmar

Macbook - från 6 timmar till 4.5 timmar.

Så det slutar väl kanske på samma siffra men enligt detta är det ju en uppgift som Apple själv har lagt ut. Länk till artikeln http://macworld.idg.se/2.1038/1.147546

men sök hjälp för fan!

om du inte håller med så ge fan i att svara i tråden. Vilka rättigheter har du att spy galla över vad han tycker och raljera över vem han är?

Åh, men det vet du väl att jag gör det bara för att retas med dig, vad skulle du göra med ditt liv annars, hur skulle du annars komma upp i dina 12 inlägg per dag ? Du säger att jag inte ger mig, jag är iaf lite originell och hittar nya saker att irritera mig på, du verkar bara ha mig, du kanske skulle försöka vidga dina vyer lite ?

A_bite_of_the_apple
Åh, men det vet du väl att jag gör det bara för att retas med dig, vad skulle du göra med ditt liv annars, hur skulle du annars komma upp i dina 12 inlägg per dag ? Du säger att jag inte ger mig, jag är iaf lite originell och hittar nya saker att irritera mig på, du verkar bara ha mig, du kanske skulle försöka vidga dina vyer lite ?

haha, lilla människa.

Konstigt att du fick en sådan uppgift med längre batteritid. bara för någon dag sedan så kom en artikel om batteritiden på Macworld. där är uppgifterna följande

17-tums Macbook Pro - från 5.75 timmar till 4.5 timmar

15-tums Macbook Pro - från 6 timmar till 5 timmar

Macbook - från 6 timmar till 4.5 timmar.

Så det slutar väl kanske på samma siffra men enligt detta är det ju en uppgift som Apple själv har lagt ut. Länk till artikeln http://macworld.idg.se/2.1038/1.147546

på pappret sämre tid.

läs vidare:

"Apple påpekar att batteritiderna faktiskt förbättrats - att det ser ut som en försämring beror på att Apple ändrat hur de mäter batteritiden, och de nya ärligare siffrorna har vi Macbook Air att tacka för. Apple har nu bestämt sig för att ange batteritiderna vid användande av trådlöst nätverk, vilket de började med när Macbook Air (som är mer eller mindre beroende av just trådlöst nätverk) introducerades.

Apple har tidigare valt att ange den maximala batteritiden man får med Airport inaktiverat och alla strömsparfunktioner aktiverade."

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...