Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Märkliga Ä, Ö och Å.

wacom

Recommended Posts

Hej,

Når jag skickar en mail från programmet mail kommer inte mina Ä, Ö och Å fram som de skall.

Mottagaren ( de som använder PC) får istället fram några märkliga tecken. Irriterande!

Jag kan förstås välja att mitt mail skickas som ren text. Då går det bra. Men ibland är det ju trevligt att variera typsnitt mm.

Måste jag välja ren text för att undgå detta?

Lars

Hej,

Når jag skickar en mail från programmet mail kommer inte mina Ä, Ö och Å fram som de skall.

Mottagaren ( de som använder PC) får istället fram några märkliga tecken. Irriterande!

Jag kan förstås välja att mitt mail skickas som ren text. Då går det bra. Men ibland är det ju trevligt att variera typsnitt mm.

Måste jag välja ren text för att undgå detta?

Lars

Förmodligen är det så att mottagarna av dina mail använder sig av Microsofts mailprogram, som inte följer standarden när det gäller koda och dekoda tecknen i mailen. Felet ligger därmed hos mottagaren och inte hos avsändaren, men det svaret hjälper knappast då microsoft har en större marknadsandel av e-postanvändarprogram än vad t ex apple har med sitt mail.app.

Att skicka som ren text borde fungera, men ibland kan man även få ändra textkodningen via en av menyerna i mail.app för att få det att fungera hos mottagaren.

Det finns en tråd överst i detta forum som handlar om denna problematik. :)

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=58007

I korthet handlar det om att Apple Mail blandar olika teckenstandarder när man skickar HTML och det klarar inte Microsoft Outlook (eller ens Hotmail) av eftersom den inte följer standarden. Andra e-postklienter (och webbtjänster, exempelvis Yahoo Mail), som följer standarden, har inga problem med detta.

Så lösningen är att be mottagarna att a) skaffa Mac eller B) byta till Yahoo Mail. :)

Nä, eller så kan du köra "ren text" för då blir det bara en teckenstandard som körs. Fast, då kan det ändå bli problem för en del företag och privatpersoner sitter fortfarande med äldre Windowssystem som kör textkodning ISO Latin 1 istället för den nya standarden Unicode, som Apple Mail har som utgångsinställning. Då får man byta till ISO Latin 1 när man skickar.

Det kan man göra för ens HTML-brev också, byta till ISO Latin 1 när man skickar om man har mottagare som är så trista så de sitter med Windows och Outlook. Det kan hjälpa. Eller välj Unicode. Många e-postklienter på Windows klarar av Unicode, det är blandningen av olika textkodningar (Unicode och andra i samma brev) som strular till det och det är det som händer när man kör HTML i Apple Mail.

Hälsar

R

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...