Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Undersökning av polisens uniform

Undersökaren

Recommended Posts

Undersökaren

Skulle behöva hjälp med svar till en undersökning som behandlar polisens uniform.

Du ska helt enkelt svara på några frågor som rör vad du tycker om polisens uniform.

Webbenkäten tar ca 10 minuter att fylla i och du kommer vara helt anonym.

Klicka på någon av länkarna för att komma till undersökningen:

Undersökning för allmänheten

eller

Undersökning för allmänheten 2

Tack på förhand!

Undersökaren

Det är en undersökning för att få en uppfattning vad allmänheten tycker om polisens uniform.

Behöver den ändras eller är den bra som den är?

Det har diskuterats att den upplevs som aggressiv av allmänheten.

Förmedla gärna Er åsikt!

OBS OBS!! Länkarna är inte några viruslänkar.....

tycker de ska se aggressiva ut så de inger respekt, ljusa uniformer leder tankarna till filmen Kopps och korvätande mjukisar ungefär

A_bite_of_the_apple

det sista jag vill se är en mjäkig uniform på polisen. Tycker den nuvaranda är väldigt bra, den inger respekt och är inte alls nonchalant eller tyken på något sätt

synliga "verktyd/vapen" är väl synliga av just samma anledning som fartkameror är det...de ska förebygga genom sin närvaro

Har också fyllt i den :)

Håller med slowmove och A_bite_of_the_apple, polisen är ju här för att skydda oss och vem vill bli skyddad av någon som inte inger respekt?

Har också svarat, och jag vill inte ha poliser med Starship Troopers-uniformer.

Stövlar är inget fel, men de borde vara lite mer eleganta, mer som ridstövlar, fast inte lika höga.

En ljusare uniform, i mörkgrått och mellanblått vore fint. Basen är grå och blå revärer, sömmar och andra detaljer. Smal skärmmössa med kort skärm. Lite som en cykelkeps, fast med rakare och högre form.

Tycker svensk polis går runt med alldeles för mycket prylar i bältet, pistol, batong, den där sprejen, bojor, handskar radio, ficklampa och antagligen en massa mer. Både onödigt tungt och skrämmande. Tänker nu mest på bilåkande poliser.

Varför inte bara ta med de saker ut ur bilen som behövs? Däremot tycker jag att polisen eventuellt kunde ha lite mer "tyngre" utrustning i fordonen, exempelvis mörkerkikare/ljusförstärkare och "långdistans batong" (vet inte vad det heter men skjuter iväg en gummipuck som tydligen slår omkull en person på ca 10 meter om jag inte minns fel, används i England). Dessutom kanske konstaplarna också borde ha tillgång till lite skottsäkrare kläder i de vanliga bilarna. Behovet av kraftigare vapen i alla bilar har jag ingen aning om.

Slutsats: Vanlig polis bör ha tillgång till kraftig/skyddande/"skrämmande" utrustning, men bara bära den utrustning som behövs för tillfället.

Även om polisen ibland behöver utrustas så att de påminner om infanteri, så ska det inte vara standardutseende.

Själva utseendet på tyget saknar jag relevant åsikt om.

men snälla

de SKA ju vara skrämmande, hela grejen, den där skrämseln ska förebygga viss brottslighet.

tycker gärna de får patrullera med starkare vapen, gevär av något slag

Till trådskaparen:

Jag har gjort undersökningen och gett min åsikt i frågan. Jag är själv polis och jobbar i yttre tjänst, så om det är något som du skulle vilja fråga, så tveka inte. Jag står till förfogande.

Generellt:

Hela den här uniformscirkusen som varit de senaste åren gör mig alldeles vimmalkantig. Den nya uniformen (med reflexer i midjan och ärmsluten) är på något vis ett bevis på hur byråkratisk och världsfrånvänd polisen i Sverige är. Den togs fram förmodligen helt utan inblandning av dem som ska använda den. Det enda som är lite bra med den är det nya tyget. Det är mjukt och följsamt och verkar väl ha bra kvalité. Men varför dessa reflexer...? Det är så man häpnar. Vill vi synas så tar vi på reflexväst! Annars behövs inte reflexer. PUNKT.

Det är skönt att Stockholmspolisen satt ner foten och sagt sitt om uniformen. Om jag inte minns fel så har tom deras skyddsombud "förbjudit" den. Inte så kul att blänka som en julgran under en livshotande situation.

Det roligaste är att RPS tagit fram en sprillans ny uniform. Framtagningskostnaden är förmodligen ganska dyr. Sytt upp och levererat uniformer till alla Sveriges poliser (ca 17 000 st). Och sedan efter två år, kassera den och börja på ny kula. Ren kapitalförstöring!

Carlisle_united

Tacka vet jag italienarnas uniformer.

Det är stil det!

post-8874-1204283271_thumb.jpg

Sen tycker jag det är dags att byta ut polisbilarna till nått sånt som italienarna också har...

post-8874-1204283320.jpg

Min åsikt är att om Sverige inte anställer fler poliser kan vi lika gärna skita i dem.

"Vi har inte resurser" är allt man får höra och så ser man att de står med en fartkamera någonstans bara för att dra in pengar.

Sen tycker jag att de poliser som går runt på stan ser för fjantiga ut.

Såhär borde de gå runt tycker jag.

Och för guds skull, låt polisen skjuta de kriminella. Det kostar ju bara massa pengar att ha dem i fängelset.

post-18312-1204283743_thumb.jpg

Men jösses!? Var det ett seriöst inlägg, eller ville du bara provocera?

Både danska och svenska polisen har på senare tid testat mjukare metoder vid stökiga demonstrationer och andra liknande händelser. Med gott resultat! Uppträder man aggressivt, hotfullt och "respektingivande" blir man bemött på samma sätt. Uppträder man mjukt men bestämt, får man bättre resultat i de flesta situationer.

Kanske för stunden ja. Men nästa vecka står samma fubbickar där och bränner bilar igen.

Nu tänkte jag heller inte på demonstranter

Undersökaren
Till trådskaparen:

Jag har gjort undersökningen och gett min åsikt i frågan. Jag är själv polis och jobbar i yttre tjänst, så om det är något som du skulle vilja fråga, så tveka inte. Jag står till förfogande.

Generellt:

Hela den här uniformscirkusen som varit de senaste åren gör mig alldeles vimmalkantig. Den nya uniformen (med reflexer i midjan och ärmsluten) är på något vis ett bevis på hur byråkratisk och världsfrånvänd polisen i Sverige är. Den togs fram förmodligen helt utan inblandning av dem som ska använda den. Det enda som är lite bra med den är det nya tyget. Det är mjukt och följsamt och verkar väl ha bra kvalité. Men varför dessa reflexer...? Det är så man häpnar. Vill vi synas så tar vi på reflexväst! Annars behövs inte reflexer. PUNKT.

Det är skönt att Stockholmspolisen satt ner foten och sagt sitt om uniformen. Om jag inte minns fel så har tom deras skyddsombud "förbjudit" den. Inte så kul att blänka som en julgran under en livshotande situation.

Det roligaste är att RPS tagit fram en sprillans ny uniform. Framtagningskostnaden är förmodligen ganska dyr. Sytt upp och levererat uniformer till alla Sveriges poliser (ca 17 000 st). Och sedan efter två år, kassera den och börja på ny kula. Ren kapitalförstöring!

Har även en undersökning för endast poliser..

PM:a mig om din GW eller mailadress om du vill göra den så får du länken

Håller med om snällversionen, alltför många blir säkert triggade av en aggressiv uniform, det är ju onödigt att skapa aggression i onödan, blir det allvar så har polisen vapen och kan säkert uppföra sig respektingivande när det behövs. En lagom strikt uniform som inte triggar folk men som ser lagom myndighets-respektingivande tror jag mest på, ungefär som de har idag fast kanske någon grad trevligare/snällare/mjukare gör ingenting.

Bilarna kan också bli lite mindre aggressiva... Man blir alltid lite småförbannad när de kör förbi, saktar ner, stannar bereve en, kör jämsides en stund och pallrar sig vidare...

//Trew

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...