Jump to content
Just nu i M3-nätverket

10.4.10 bakåtkompatibelt?

legob

Recommended Posts

Efter att ha sparat och tänkt igen och igen har jag köpt en Nikon D300 bara för att finna att det medföljande Capture NX inte kan läsa Nikons eget format NEF. För det fordras en uppgradering från 10.3.9. till 10.4.10.

Det låter lite lockande men frågan är hur många av mina program som fortsätter vara användbara. Finns det kanske en lista någonstans på nätet? Om jag har förstått rätt kan man också arkivera det gamla systemet. Då borde det vara möjligt att lätt gå tillbaka till 10.3.9 om tigern inte fungerar som väntat - eller?

Jag oroar mig fr.a. för CS 2 och en del drivrutiner. Det är ju ett himla jobb att rekonstruera allt smått och gott i en fungerande maskin igen.

Skaffa en extern firewiredisk, tanka ner programmet SuperDuper och clona över hela din hårddisk till den externa, så har du en backup, vilket du ändå alltid ska ska se till att ha.

Skaffar du en rejäl disk, som är 2-3 ggr större än din interna, så kan du Partitionera den i två delar, den första partition 20% större än vad din som nu ryms på din interna disk.

Den andra partitionen ska du ha senare som backup för din Tiger.

När du tagit backup på den första partitionen (som du taktiskt döper till Panther så du vet att den ligger där) Du kan naturligtvis döpa den till vad du vill.

Sedan installera du Tiger över din Panther, väljer att göra det som en Arkiv/Installinstallation.

Är du inte nöjd med din Tiger, kan du lätt klona tillbaka din Panther igen till den interna.

(Då får du förstås starta upp på den externa för att göra detta.

Tack för svaret.

Hur startar man upp från en extern hårddisk?

Det hade varit smart om man kunde ha två system på samma maskin och välja när man startar upp hela maskinen.

Är datorn avstängd och du har anslutet en extern firewiredisk, så håller du ner alt-tangenten vid uppstart, så kan du välja den externa, om det finns ett Mac OS X system på den.

Har du datorn igång och vill starta upp på den externa, så går du in i Systeminställningar och väljer Startskiva.

Är datorn avstängd och du har anslutet en extern firewiredisk, så håller du ner alt-tangenten vid uppstart, så kan du välja den externa, om det finns ett Mac OS X system på den.

Har du datorn igång och vill starta upp på den externa, så går du in i Systeminställningar och väljer Startskiva.

Det fungerar ju givetvis även om du har ett system på en annan intern eller en annan partition.

Bara ett tillägg så inte någon tror att det bara fungerar med en extern FW disk :)

innan du börjar så måste du formatera din fw disk så att operativsystemet kan startas därifrån.

jag har inte i huvet vilket format det är men det fyller säkert någon annan i.

innan du börjar så måste du formatera din fw disk så att operativsystemet kan startas därifrån.

jag har inte i huvet vilket format det är men det fyller säkert någon annan i.

Du tänker på USB diskarna som måste vara GUID för att kunna vara bootbara.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...